anette875 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg er temmelig nybegynner når det gjelder foto osv, særlig speilrefleks. Men har hatt lyst på et speilreflekskamera lenge nå, siden bildekvaliteten er så mye bedre enn mitt gamle digitalkamera. Syns det er gøy å ta bilder, men må innrømme at dårlige bilder dreper gleden ganske mye Det jeg er på utkikk etter er et digitalt speilreflekskamera som er: - billig, dvs under 5000kr - bra bildekvalitet under alle eller de fleste forhold, som f. eks. under dårlig lys, bevegelse osv. - må ikke være vanskelig å bruke for en nybegynner. - helst et raskt kamera, så man slipper å vente lenge mellom hvert bilde. - bra fargegjengivelse Er jo også en fordel hvis kameraet ikke er stort og klumpete å ta med seg Noen som har noen anbefalinger? Har sett litt på canon D40. Det har visst ikke innebygd autofokusmotor? hva er det? og hvordan påvirker det bruken av kameraet? Går det tregere å ta bilder da, eller? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Nikon D40 er det nok du tenker på. At huset ikke har innebygd autofokusmotor vil mest sannsynlig ikke ha noe å si for deg. Det betyr at kameraet kun kan benytte seg av autofokus ved bruk av objektiver som har egen autofokusmotor. Såkalte AF-S-objektiver. Men kamera har autofokus, så ikke bekymre deg for det. Nikon D40 eller Canon 400D er vel gode valg begge to. Ellers kan du jo vurdere andre merker som Olympus, Pentax/Samsung. Har ikke noe særlig greie på disse merkene, så tørr ikke gi noen konkrete anbefalinger. Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Takk for svar nikon D40 var det ja, er litt trøtt jeg Jeg er jo som sagt nybegynner. Jeg vil vel neppe ha behov for å kjøpe ekstra objektiver? For de tar vel greie bilder slik som de er? Med mindre jeg har misforstått helt, så betyr det at kameraet ikke har autofokusmotor. Og at hvis man skal kjøpe nytt objektiv, så må man ha ett med autofokusmotor? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Her er et par andre tråder som spør om akkurat det samme som deg. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=918132 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=913770 Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei. Jeg anbefaler at du går innom en butikk og prøver kameraene. Da er det mye lettere å finne ett du liker . Når det gjelder Nikon D40 er det utrolig enkle og gode menyer, du kan ta 2.5 bilder per sekund, så det tar ikke lang tid mellom bildene Nikon har også veldig gode videoer som viser hvordan du kan bruke kameraet Link Har Nikon D40x selv, men har blitt hektet, så jeg vurderer D300 nå men kommer ikke til å selge D40x-en, har blitt glad i den Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Siden pris og enkelhet er et par viktige faktorer for deg, får du Olympus E-400 med dobbeltkit (både 14-42 og 40-150, tilsvarende 28-82 og 80-300) for 5K i de rimeligste sjappene. Har dette selv, det er særdeles lite og lett, visstnok det minste dSLR du får tak i. Og dette har innebygget AF-motor også. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 D40 er ikke det beste kameraet når du snakker om å ta bilder i dårlig lys. Det finnes ikke så mye lyssterk optikk til AF-S uten at det koster skjorta. Til Canon 400D så får du 50mm f/1.8 for en tusenlapp. Det tar bilder i nesten 4 ganger så lite lys som det objektivet som følger med. Best å ha begge objektiver. Og Olympus E-510 og Pentax K100D Super har begge innebygget stabilisator i selve kamerahuset. Det gjør at du kan bruke lenger lukkertider før det blir uskarpt. Og alle objektiver vil bli stabilisert, på Canon og Nikon må man betale for IS på hvert objektiv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 I den prisklassen ville jeg også vurdert sterkt dette tilbudet: Samsung GX-1L m/18-55mm og 50-200mm til 3499 kr Det er etter min mening svært mye for pengene. 18-55mm objektivet gir deg et vanlig zoom-område. 50-200mm objektivet gir deg skikkelig tele slik at du kan ta bilder av ting som er langt borte. Her er en fin sammenligning av fokallengder slik at du ser hva 18-55 og 50-200 betyr i praksis. Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Takk for svar har notert meg alle kameraene og skal lese mer om de og prøve de i butikken men hva er forskjellen på nikon D40 og D40x? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) hva er forskjellen på nikon D40 og D40x? Det er kun en forskjell på de: oppløsningen. D40 har 6 megapixler mens D40x er den oppgraderte versjonen med 10 megapixler. Redigert: Det er vist en forskjell til: ISO-området er utvidet fra 200-1600 til 100-3200. Endret 2. mars 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 hva er forskjellen på nikon D40 og D40x? Det er kun en forskjell på de: oppløsningen. D40 har 6 megapixler mens D40x er den oppgraderte versjonen med 10 megapixler. Redigert: Det er vist en forskjell til: ISO-området er utvidet fra 200-1600 til 100-3200. Og enda to forskjeller:P D40x har 3 bilder per sekund mot D40 som har 2.5. D40x har også lengre batterilevetid, 520 eksponeringer mot 470. Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Hva betyr AF-S? Hvor viktig er det med bildestabilisator? Må man ha det for å få skarpe bilder hvi kameraet ikke er helt stødig? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hva betyr AF-S? Hvor viktig er det med bildestabilisator? Må man ha det for å få skarpe bilder hvi kameraet ikke er helt stødig? AF-S betyr at Nikon-objektivet har innebygget fokus-motor. "Vanlige" AF-objektiver har ikke innebygget fokus-motor. Siden D40/D40x/D60-kamerahusene ikke har fokus-motor, så får du kun autofokus på AF-S-objektiver med en D40. Det er ikke helt nødvendig med bildestabilisator, men nå som jeg har eid et kamera med bildestabilisator i over et halvt år så kommer jeg ikke til å gå tilbake til et hus uten bildestabilisator. Bildestabilisator gjør at du kan bruke lengre lukkertider når det ikke er "fullt dagslys", og allikevel ta skarpe bilder. Så, innendørs, i skumring og når du tar bilder med tele-objektiv (sånne lange som fungerer som kikkert) er bildestabilisator en stor fordel. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Viktig og viktig... Vel, vi hadde jo lite av stabilisatorer når vi rullet film i våre spelreflekser, og klarte oss da. Men da måtte man jo i tillegg bruke huet litt mer, all den tid eksponert bilde ikke dukket opp på noen skjerm 1 sek. etter, men først i mappa fra fotosjappa etter fremkallingen. Og da var det noe dyrere å prøve seg frem, og man forsøkte i stedet å lære seg å bruke kameraet. Når det er sagt er det utrolig kjekt å ha stabilisator. Den hjelper godt til i en del situasjoner. Når lyset avtar kan man med denne få hjelp til skarpe bilder ved at det kan strekkes litt lenger på lukkertid før det blir uskarpt. Men det er ikke noe vidundermiddel i dårlig lys, da er det som hovedregel god støtte som er tingen. I normalt dagslys kan man derimot få god hjelp på lang tele ved håndholdte opptak. F.eks. ved 2-300 mm og oppover skal det svært stødige hender til for å unngå bevegelse og da er stabilisator veldig gildt. Selv har jeg et ultrazoom med, og et spelrefleks uten stabilisator, og ser tydelig forskjell ved ovennevnte tilfeller. Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Pentax K100D Super ser ut til å være det billigste kameraet med bildestabilisator. Noen som har erfaringer med dette kameraet? En annen ting jeg lurer på er om det er et must å kjøpe ekstra objektiver til de forskjellige kameraene? Eller holder det stort sett med objektivet som følger med? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 En annen ting jeg lurer på er om det er et must å kjøpe ekstra objektiver til de forskjellige kameraene? Eller holder det stort sett med objektivet som følger med? Det kommer veldig an på bruken. Skal du ta mange bilder inne eller om natten, kan det være lurt å kjøpe lyssterk fastopptikk, er du veldig glad i fotball kan det være greit med teleobjektiv, skal du ta protrettbilder er det tele med størst mulig blender osv. Men dette er noe du ofte merker etter å ha brukt kameraet en stund. Noen bruker 18-200/250mm hele tiden og er fornøyd med, mens andre finner ut at de trenger et helt lager med objektiver for å være fornøyd. Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Ser at de har pentax K100D Super på tilbud på Clas Ohlson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21530937 Fant en bra side der brukerne har lagt inn bilder fra forskjellige kameratyper. Virker som Pentax har ganske bra bilder, syns nå jeg da http://www.pbase.com/cameras/pentax/k100d Lenke til kommentar
anette875 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 takk for svar er det lett å få tak i forskjellig objektiver til pentax k100d super som ikke koster en formue? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 takk for svar er det lett å få tak i forskjellig objektiver til pentax k100d super som ikke koster en formue? Pentax er ikke dårlige greier Du kan få objektiver fra 500 kr og oppover. Du kommer nok til å bli fornøyd uansett hvilket speilreflekskamera du kommer til å velge Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 takk for svar er det lett å få tak i forskjellig objektiver til pentax k100d super som ikke koster en formue? Sjekk FotoVideo og Scandinavian Photo. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå