Gå til innhold

Den lille Rubiks Kube-tråden

Goranlol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ligger et anmeldelse av Felix ute hvor han forklarer litt om fordelene og ulempene.
Koker nok ned til hva han er mest komfortabel med. Aolong har "lett" for at hjørnene snus på veldig løs spenning, mens Weilong er litt for rask og vanskelig å være nøyaktig med. En annen faktor som kan bidra er at Feliks er sponset av MoYu ; )

Lenke til kommentar

Enda raskere :)

Har lagt merke til hvor utrolig rask han ofte løser LL

Klarte å finne ut av det , han bruker ZBLL ..

Feliks + Mats Valk er vel en av ytterst få personer som behersker ZBLL

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ved å bruke ZBLL , så skipper du OLL + PLL
Du løser altså LL i et eneste jafs ... :)

Et bilde av et mulig ZBLL case:

mcb4zp.jpg
y R2 D R2 U' R B2 U' B2 U R2 D' R

Feliks viser frem et eksempel :

OLL har 57 algoritmer
PLL har 21
ZBLL har 493

Jeg tror at kanter må være korrekt før man kan utføre ZBLL

Lenke til kommentar

Kan folk venligst ikke prate om ting en ikke kan? :p For å bruke ZBLL (som er et undersett av 1LL (one look last layer) må alle kantene være korrekt plassert (Altså helt rett det du sa =) ), altså et kors på toppen. Mats kan ikke ZBLL, ei heller Feliks!.

Ingen er en gang i nærheten eller prøver, fordi det er for treigt. Feliks kan ikke en gang COLL mens Mats kan vanlig CFOP (Fridrich, cross f2l oll, pll) samt VLS. Begge kan en del sekvenser men det er ikke hva som gjør dem raske. Det er at de har en utrolig reaksjonstid og fremsyn. Altså at tiden de kjenner igjen ett tilfellet til de begynner å utføre det er ekstremt kort, samt hurtige hender. I tillegg til en fantastisk F2l. Regner med begge kan mellom 100 og 200 sekvenser av og på. Men som nevnt er det langt bedre å ha et knippe sekvenser en kjenner bedre enn sin egen mor, enn en rekke sekvenser som du behandler som fremmede.

De gjorde forsøk blant de 100 raskeste i verden, og her brukte de 70% av tiden på F2l. Altså bare skarve 30% på siste laget. Det er altså i de to første lagene, hvor en bør legge ned mest trening. En kan fint løse kuben sub 15 om en har fremsyn og raske hender, uten å kunne mer enn 2 look OLL og full PLL. Altså skarve 30? sekvenser.

COLL, CLL, MGLS, og en rekke spesialsekvenser lærer en først for å kutte av millisekunder.
Det tar hundrevis av timer med trening før en klarer å utføre PLL med en gang, eller å klare å forutse (med f-eks magefølelse) hvilken PLL eller OLL en får, før en er ferdig med forrige steget. Dette er 21 sekvenser, hvor lang tid vil det ta å få ned denne intuisjonen for 493 sekvenser?

Grovt sett bruke de "raske" 0.5 til 1.5 sec på PLL, med gjennkjennelse. Tilsvarende ca ca 0.5 til 1.5 sec OLL. Så La oss si at du kan pugge ZBLL ned til 1.5-2 sec (noe som jeg tror er svært vanskelig) Da må du kunne gjennkjenne 493 tilfeller på maks 1sec for å kunne slå CFOP.

Jeg vet bare om tre som kan ZBLL, og bare to bruker den til å løse kuben raskt. Mange har prøvd men få har klart det. Siden kantene må være rett så gir ZBLL bare PLL skip i 7 av 216 tilfeller. Du kan tvinge frem tilfellene ved å bruke for eksempel VH http://www.cubewhiz.com/vh.php eller ZBF2l men hva er vitsen? Det er fortsatt en tostegs prosess.

Derimot om en lærer ZZ vil en få korset hver gang, siden en orienterer kantene med en gang. Selv virker ZZ og ZBLL mye mer naturlig for OH enn to hender.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Jeg nevner jo at kanter må være riktig plassert :)

Hvis ikke Mats eller Feliks kan ZBLL , hvorfor har f.eks Feliks laget en hel del videoer om akkurat det ?

Selv har jeg ingen planer om å prøve meg på ZBLL

Sliter mer enn nok med å huske alle PLL algoritmene ....

Endret av johome
Lenke til kommentar

Akkurat som jeg har lest flere plasser :)

Feliks kan enormt mange algoritmer.

Den rake motsetningen til ham er sannsynligvis Kevin Hays , som er i egen klasse på 6'ern.

Tror han er over 10 sek raskere enn nr.2 i verden.

I alle andre kuber fra 3 til 7 , er det bare 1-2 sek mellom de beste

Så en Youtube video der han forteller at han ikke kan så mange algoritmer.

Derimot så er han rask , fryktelig rask ...

Lenke til kommentar

Å kunne ZBLL og kunne et par algoritmer fra tilfellene er to helt vidt forskjellige ting.
Sier en jeg bruker Fridrich, eller ZBLL betyr dette at en kan metoden, ikke enkelt sekvenser fra metoden.
Det å kunne 10 eller 30 av 493 er en dråpe i havet. Og Felix sier selv både i videoen hvor han viser ett enkelt ZBLL tilfellet, og hvor han viser ett VLS tilfellet at han ikke kjenner igjen COLL tilfellet...

Full Fridrich er ca 76 algoritmer, så om feliks og mats kan 200 er det imponerende. Men som nevnt er det langt i fra det som gjør at de kan løse kuben så raskt.

Selv føler jeg disse er like imponerende, at en er så konsisten flink å se fremmover.
Å viser at en hverken trenger sekvenser eller raske hender for å være rask. En kan og
løse kuben rask, om en har universets raskeste hender

Dette er layer by layer, altså den helt første nybegynner metoden. Ingen F2l og å bygge korset på toppen.

Lenke til kommentar

Imponerende når man ikke er særlig rask , men har flyt og god oversikt ....

Tror ikke han her hadde hatt noe særlig problemer med å lære seg full ZBLL , i løpet av temmelig kort tid.

Han lærer seg full OLL i løpet av en eneste dag :w00t:

The ZBLL cases are divided into 7 sets: T, U, L, Pi, Sune, Anti-sune, H, and the Pll cases, in which all pieces are oriented. The sets are then divided further into 6 subsets. They are recognized by their COLL case as well as a corresponding edge cycle. Every subset contains 12 cases, which are all different edge cycles possible with the COLL case of that set. Many people recognize ZBLL by looking at the UFR corner and its neighboring stickers. Whether the stickers are adjacent, or opposite allows for a quick recognition. However, this method only works for the T, U and L subsets of ZBLL, because in the other cases the UFR corner is not correctly oriented. Another way to recognize is through blocks of colour or simply the edge cycle.

Forutsatt at man har riktige gener oppe i der for det , så tror jeg at man ved å gå suksessivt til verks , hadde klart det.

Da må man skillle mellom de forskjellige settene , subsett og cases.

2 typiske ZBLL - L tilfeller :

25tubly.jpg

14tt01f.jpg

2 typiske ZBLL - S tilfeller :

30t5jpt.jpg

2ika235.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar

Liten oppdatering: Tok tiden nettopp og dette var tidene jeg fikk på de fem første:

52.12, 47.40, 44.18, 50.46, 48.90. Session avg= 48,92 sek

Ganske fornøyd med å ha fått ned gjennomsnittet mitt ned med ti sekunder på en uke! Kuben er en Shengshou Wind btw, gleder meg som en liten unge til å få Weilongen i posten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Første gjennomsnittet av fem etter jeg fikk Weilongen:42.07, 42.07, 45.47, 36.58(PB) , 39.27, 51.83.

Ganske fornøyd med det! PB uten OLL eller PLL skip :D

Andre: 47.06, 46.22, 37.23, 35.42 (PB), 38.57 AVG= 40.67

Enda en PB :p

Endret av Navis
Lenke til kommentar

Jeg bestilte ganske nylig Aulong + Aulong mini , men leste nylig at Moyu stopper produksjonen :ohmy:

Istedet kommer Aulong V2.

Moyu made 1000 AoLong v1s and decided to stop production due to space in between pieces. They wanted this to be their flagship product, so they couldn't accept that. They went back to the drawing board and fixed corner twisting and a few other issues (including minor "vibrations").

Here're some disadvantages of aolong:inner crack is too big which can't give a fluent turning;corners' connection are not compact;etc.

Here're the summary of new aolong:we've done over 1000 times' solving which were violent,and no corner twist happened.The new mould is more exact,every connection part is perfect.The turning is smooth,no sence of jolt.
Corner cut is from 45 to 60,reverse cut is from 35 to 40.

Hadde jeg vist det , hadde jeg aldri bestilt V1 :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...