Gå til innhold

Den lille Rubiks Kube-tråden


Goranlol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste kuben jeg har tatt tiden på er 4'ern.

Klokket inn på litt over 5 min , som jeg regner med er dårlig sammenliknet hva de andre på forumet klarer ?

 

3'ern har jeg nærmest kuttet ut.

Løser kuber ca 1-2 ganger i uken , og mest med 6x6 + 7x7

 

Gjør det nok mest for moro skyld , tipper på at jeg løser 6'ern på drøye 40 min ( hadde jeg hatt en bedre kube hadde jeg nok løst den på bortimot halve tiden )

6'ern ( V6 heter den ) var bra i begynnelsen , men etter en tids bruk er den nesten håpløs , da brikkene spretter ut hele tiden.

 

Er igrunnen fornøyd over å ha utviklet en egen metode for å løse de store kubene.

Det vanlige er jo først å løse sentrene og deretter kantene.

Jeg gjør det nesten helt motsatt , med 1 side , deretter kanter og til slutt senterne.

Omtrent som å bygge et hus fra bunnen av.

Endret av johome
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 5 uker senere...

Jeg har også Shengshou 4x4 , men synes at Moyu Weisu 4x4 er bedre.

Skulle jeg ha kjøpt en ny 4x4 kube idag , ville jeg ha kjøpt Moyu Aosu , som vel er regnet for å være den best 4x4 kube som er å få tak i.

 

Har også Moyu Weilong 3x3 som jeg bruker av og til.

 

Har lest at Moyu er favorittkubene til Feliks Zemdegs.

 

 

 

Jeg holder meg stort sett til store kuber , og har klart 7x7 på 10.32. 8x8 på 25.22 og 9x9 på 34.15

Samtlige kuber er Shengshou.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg egentlig Shengshou 4x4 fordi den var billigst og jeg tenkte det var en bra plass å starte. ;) I dag bestiller jeg meg noen nye kuber fra Lightake.com. Moyu Weilong 3x3 stickerless, Dayan stickerless 2x2, Moyu fishercube og en Shengshou Megaminx! Planen er at når jeg har noen av de samme kubene som Felix så MÅ jo tidene mine være like gode.

 

Bruker du å smøre inn kubene dine? Lurer på om jeg skal dra ned på biltema og kjøpe silikonspray i dag.

Lenke til kommentar

Tenkte å få denne inn i mine innlegg igjen. Har tenkt å lære ZZ og COLL for å bli bedre med en hånd. Klarer endelig å løse den jevnt og trutt i løpet av dagen uten å bli sliten =D
Ligger på 15-16 med to hender (ofte 11-13 men og 17-18..) og høy 20 med en.

Roterer mellom Weilong, aolong og en Zanchi. Klarer ikke helt bestemme meg.

 

EDIT: Jeg har brukt biltema sin en stund, bare styr unna CRC, den jeg har er blå med hvit skrift på. Styr unna vaselin og. Er nok den beste jeg har funnet i norske butikker, uten at jeg har lett for lenge. Ulempene er at denne type silikon ikke varer så lenge, par hundre ganger. Deretter må kuben rengjøres og sprayes på nytt, ellers blir den sluggish.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Ja, maru lube er anbefalt av proffene.

Kommer sannsynligvis til å kjøpe den snart fra chinamagiccube

 

Leser at flere av semiproffene ( de som klarer kuben på 10-15 sek) "advarer" mot Moyu Weilong.

Kuben er rett og slett for rask ....

De får som regel 1-2 sekunder dårligere tid ned den kuben , sammenliknet med andre kuber som ikke så raske.

Lenke til kommentar

Leser at flere av semiproffene ( de som klarer kuben på 10-15 sek) "advarer" mot Moyu Weilong.

Kuben er rett og slett for rask ....

De får som regel 1-2 sekunder dårligere tid ned den kuben , sammenliknet med andre kuber som ikke så raske.

Er den så veldig mye raskere enn Zhanchi? Min oppfatning er at det er litt delt på hva folk bruker.

Lenke til kommentar

CFOP ja, vurder som sagt å bytte. Nesten lært meg PLL for en hånd. OLL gidder jeg ikke å lære meg nye og vil derfor bytte.

Angående kube så er kubene blitt gode nok til at det er tilnærmet likgyldig hvilken man bruker. Og selv om man ligger på 10 blank betyr det fint lite. Pratet litt med en norsk en som lå på 12 sec, han brukte en elgammel sak. Det handler mye mer om å finne en kube man liker å løse. En som passer med sin egen "stil". Jeg liker raske, glatte kuber, mens andre liker "Krispy", osv osv.

 

Etter å ha justert kubene er Weilong, Aolong og Zanchi like raske. Angående kutting av hjørner er Aolong best, tett etterfulgt av Zanchi og deretter Weilong. Aller klarer 45, men Aolong krever minst innsats. Weilong er nok teoretisk raskest, men er bare å skru den litt tettere sammen, og derfor min ikke kutter hjørner like bra. Gjør jeg et gjennomsnitt av 12 med hver kube, eller 100 for den sags skyld klarer ikke jeg se forskjell på tidene. Elsker alle tre, og alle tre føles forskjellig.

Dog med en hånd er saken litt annerledes her "vinner" Aolong og Zanch da disse er stilt løsere enn Weilong og hakket mindre (55mm) Dog fører det til at de eksploderer og sprenger oftere, men det får jeg bare til med to hender. Angående 55mm mot 57 er det ekstremt liten forskjell, neglisjerbar. Men jeg blir noe fortere sliten med 57 enn 55, selv om tidene er tilnærmet identisk. Skulle gjerne hatt 53 da 50 blfor smått, men det blir veldig pirkete :p

Lenke til kommentar

For G kan jeg bare to, pluss å gjøre de med venstre. Leter egentlig bare etter et hjørne og en kant i samme farge, og deretter ser jeg hvor de to like hjørnene er. Enten ved siden av eller motsatt.

Klarer du å løse 7x7 er du nok raskere enn meg :p aldri prøvd meg på noe annet enn 2x2 og 3x3. Har løst 5 to tre ganger men ikke mer

 

Weilong Black (57mm)

 

14.35, 15.83, 16.25, 19.14, 16.56, 17.39, (13.42), 16.21, 14.48, (20.28), 16.25, 17.19

 

best avg5: 15.65 (σ = 1.01)

best avg12: 16.37 (σ = 1.39)

 

Aolong Black (55mm)

 

16.95, 15.35, 18.57, 16.20, 15.48, (14.37), 16.11, 14.87, (18.75), 16.87, 15.79, 16.30

 

best avg5: 15.49 (σ = 0.62)

session avg: 16.25 (σ = 1.04)

 

Zanchi stickerless (55mm)

 

15.96, 14.46, 15.86, 16.63, (19.45), 16.52, 14.02, (13.55), 17.16, 16.43, 16.01, 15.91

 

best avg5: 15.49 (σ = 1.29)

session avg: 15.90 (σ = 0.97)



Men har nok mer med at jeg gjorde to gjennomsnitt først enn at Zanchi er nevneverdig bedre.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Vanvittig bra gjennomsnitt , og bare drøye 6 sek bak Norgesrekorden til Morten Arborg :)

Stemmer det at du har klart den på 11 sek , sek er det jo bare 4 sek bak

Og du kan jo ikke engang Full OLL + full PLL ....

 

Av en aller annen grunn har jeg aldri blitt helt fortrolig med 3'ern ...

Tor mye av årsaken er F2L ....

 

Løser nesten bare 7'ern

9'ern som jeg også har, popper desverre omtrent hele tiden...

 

Har forresten tenkt å skaffe meg Moyu 15x15 som gis ut i disse dager.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Kjempe! Bare å poste en bi-ukentlig oppdatering her får å se fremmgangen, samt holde liv i tråden. JEg sliter med å lære nye sekvenser. Selve utførelsen ligger i hendene, og jeg klarer å kjenne igjen tilfellene. Men blander sammen, og roter med hvilke fargekombinasjon hører tilhvilken sekvens. Satser på at det ordner seg i løpet av ferien =) Fikk selv 21 sec i dag ingen skip ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...