Goranlol Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Eg fekk melding om tolling nokon veker etter pakka var kome. UPS er kjent for dette. Så du er ikkje i sikkerhet endå. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Den er omtrent som ein 3x3 heilt til PLL på siste laget. Iallefall så langt eg kom uten å lære meg noko som helt om den. Det funket helt til rotasjonen av hjørnene på slutten, som ødelegger flere lag ved 3x3x3 notasjonen. Noe tips? Endret 10. februar 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Woot.... klarte magaminxen helt uten hjelp. Bare litt hjerneknaking, nå var det tilbake til integralløsning Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) 17/15 31.80, 27.59, 29.41, 38.72, 23.11, 34.27, 36.75, 33.13, 38.77, 28.36, 34.13, 35.66, 30.73, 31.72, 34.47, 30.86, 35.28 = 32.86 (σ = 3.06) 5/3 31.80, 27.59, 29.41, (38.72), (23.11) = 29.60(σ = 1.72) 12/10 27.59, 29.41, 38.72, (23.11), 34.27, 36.75, 33.13, (38.77), 28.36, 34.13, 35.66, 30.73=32.87 (σ = 3.54) Nå gjenstår det bare å lære de siste Plls for en hånd... Så langt kan jeg 2U H 2J 2A og kanskje jeg beholder 2G Endret 7. desember 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Goranlol Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 På tide med ein liten bump. No til helgen er det Norwegian Open på NTNU, alle mulige kuber skal bli løyst og interesser skal bli delt! Påmelding og info: Linkety link Blandt anna Erik Akkersdijk og Arnaud Van Galen kjem til å være der. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg hadde virkelig lyst til å være der, for se neste år Hadde ingen muligheter å komme meg fra Bergen til NTNU... 18.54, 14.61, 15.43, 19.58, 17.43, 16.03, 19.80, 16.71, 12.95, 19.54, 16.03, 11.50, 17.27 best time: 11.50 best avg5: 15.23 (σ = 1.63) best avg12: 16.56 (σ = 1.95) session avg: 16.74 (σ = 1.94) Lenke til kommentar
mawicked Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Har tenkt å kjøpe 2x2x2 3x3x3 4x4x4 5x5x5 de beste som er å finne på internett, pris spiller ingen rolle her, det skal være speedcubes, hva burde jeg gå for da ? har 2x2x2 rubiks sin, den er veldig dårlig synes jeg. Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Noen som har tips for å lære algoritmer? Lenke til kommentar
mummi-pappa Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Noen som har tips for å lære algoritmer? Pugg dem. Gjør algoritmene om igjen om igjen på kuben, helt til de sitter utenat i hodet. Har ikke noe bedre tips, desverre... Forresten, er det noen som vet om noen fysiske butikker som selger 4x4x4 eller 5x5x5 kuber, eller må jeg bestille det fra internett? Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Trenger ikke tips lenger, var mye lettere å lære dem enn jeg trodde. Det er bare å lære bevegelsene isteden for selve ordene. Lenke til kommentar
toker5 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Har tenkt å kjøpe 2x2x2 3x3x3 4x4x4 5x5x5 de beste som er å finne på internett, pris spiller ingen rolle her, det skal være speedcubes, hva burde jeg gå for da ? har 2x2x2 rubiks sin, den er veldig dårlig synes jeg. Blir en bump dette. Har du kjøpt kuber? Hvis ikke, har saumfart nettet selv på jakt etter den beste kuben (3x3), og etter det jeg kan se er Haiyan's Cube Memory noe av det beste du kan få tak i akkurat nå (har en i bestilling nå). Basert på Alpha V, men modifisert for å få mindre lockups og bedre kutting. Ellers virker det som at Type F-II er foretrukket av mange. Du får tak i begge her (italiensk webshop): http://www.icubik.com/catalog/product_info.php/cPath/269/products_id/721 http://www.icubik.com/catalog/product_info.php/cPath/269/products_id/686 Har selv følgende: Ghosthand v1: veldig lett og nokså rask, men jeg sliter med lockups på M-slices Competition Standard Cube fra puzl.co.uk_ rask og nesten ikke noe "popping", men liker ikke helt følelsen i den Rubiks DIY: Likte ikke denne i det hele tatt. De individuelle kubedelene, spesielt hjørnene er håpløst dårlig konstruert og de må pusses med smergelpapir for å hindre lockups. Men, bare ut av nyskjerrighet, så satte jeg på kube-bitene fra en håpløs dårlig standard Rubiks som jeg kjøpte på Tannum, og det ble en helt super kombinasjon! Den er ufattelig rask, men kutter ikke spesielt bra (noe som er greit for min del siden jeg er håpløst unøyaktig og trenger å bli bedre). Ellers får du tak i V-Cubes (5x5-7x7) fra brettspill.no. Blir billigere derifra enn å bestille de fra utlandet (pga mva). Lenke til kommentar
Cubesmith Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Lenge siden jeg har kubet nå, og henger innmari etter. Avg før var rundt 40 sekunder. Nå er jeg oppi 50-60. Har glemte noen OLL. Bruker svært mye tid på krysset enda.. Endret 26. mai 2010 av biudhveh Lenke til kommentar
dragoon123 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Fikk ny rekord på busstur til polen med skolen 42 sekunder Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg har 3-5^-kubene, artig leketøy, men er langt fra noen speedkuber. Jeg begynner å bli for gammel til slikt, gikta har tatt meg vett. ^^ Men hadde vært moro å prøve å trene opp 3^ for å se om jeg klarer den kjapt igjen, jeg lå på rundt 1.20 før i tiden, men da brukte jeg ingen spesialiserte algoritmer, men snarere et sett av algoritmer jeg selv fant opp da jeg var rundt 12 år. Så hva kan man egentlig forvente? Hadde vært kult å forsøke å pugge noen av disse sinnsvake algoritmene som folk bruker når de bruker ~10 sec. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hvordan bør man gå frem for å lære seg å løse kuben? Bare prøve seg frem, eller må man sette i gang med å pugge algoritmer? Lenke til kommentar
toker5 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hvordan bør man gå frem for å lære seg å løse kuben? Bare prøve seg frem, eller må man sette i gang med å pugge algoritmer? Det beste er vel å prøve seg fram så man gjør seg kjent med kuben og bli vant til å se og orientere brikker i forhold til hverandre i rommet. Du trenger ikke allverden av algoritmer for å løse puben, og du kan uten problem løse 2/3 av kuben helt intuitivt. Men da hjelper det å ha et system. Jeg foreslår at du sjekker begynner-guiden på cubestation.co.uk og/eller Lars Petrus sitt system på lar5.com/cube. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Den gang jeg var 12 år, så fantes det ikke noen youtube, og jeg visste ikke hva Internett var, så jeg løste den ved å finne algoritmer selv. Alt man gjør med kuber er jo algoritmer, noen er enkle, andre er avansert. Det første du bør gjøre er å forstå at du ikke skal løse side for side, men lag for lag. Du skal altså IKKE løse grønn, gul, rød osv, men snarere løse en side, f.eks blå, for deretter å løse laget under som i en kake. Du har topp, midt og bunn. Start med å lag et kryss på toppen, av midtbrikken og midten av sidene. Det viktige her er at sidebrikkene stemmer med fargen i midten på toppen og midten av de tilstøtende sidene. Så setter du inn hjørnene i topplaget, slik at disse stemmer over ens med toppen og sidene. Deretter jobber du deg bare nedover. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Åi.. kjekk tråd! Er også en av de som "løser kuben".. men, min kube er så svært dårlig.. noen som vet hvor man kan få tak i noen som ikke "skrangler" så fælt.. og er fastere og bedre!? Takk Lenke til kommentar
toker5 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 @NikkaYoichi: Imponerende at du klarte å løse kuben helt på egenhånd som tolvåring! Jeg fikk en kube da jeg var rundt 5 år og fikk den selvfølgelig ikke til da. Den ble helt glemt i nesten 30 år, helt til et par år siden hvor jeg fant den i bunnen av en kasse hos foreldrene mine. Og da måtte jo den løses Men jeg klarte det ikke uten hjelp en gang da, hehe. Men hvilken kube bruker du? Standard Rubiks butikk-kjøpt? Fikk forøvrig fire kuber fra icubik.com idag: Haiyan's Cube Memory (moddet Alpha 5) Førsteinntrykket er at den er veldig lett, kutter bra, og låser seg lite. Litt støyende. Fikk ikke den "halleluja"-følelsen som jeg håpte på, men regner med at jeg kommer til å like denne mer og mer etterhvert som jeg bruker den. Haiyan's Cube Helt annen følelse enn Memory (men så er det jo også en helt annen konstruksjon). Den er lett, og man trenger utrolig liten kraft for å vri en side 90 grader. Denne kutter også ganske bra, men har ganske firkantede brikker som antakeligvis gjør at den låser seg lettere. Shengen Type F-II Følelsen er litt som Ghosthand - føles litt t som om friksjonen er mot papir. Den er lett og virker å være veldig presis. Skjønner raskt hvorfor så mange har denne som favoritt. Maru Innpakningen var fin og det fulgte med silikon og ekstra klistremerker, men ble litt skuffet når den ikke var innstilt sikkelig "out of the box". Måtte justere fjæringene og sette inn med silikon selv. Synes den minner mye om Rubiks DIY. @Bone: Anbefaler deg å kjøpe en Type F-II - den støyer lite, koster lite, og er veldig bra. Bankers kjøp! http://www.icubik.com/catalog/product_info.php/cPath/269/products_id/686 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hvordan bør man gå frem for å lære seg å løse kuben? Bare prøve seg frem, eller må man sette i gang med å pugge algoritmer? Du må jo lære deg fysmat metoden: http://folk.ntnu.no/eivindfo/#cube http://tinyurl.com/33nf99q Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå