Gå til innhold

call of cthulhu, hvor kan eg finne boken? eller noen andre bra grøsser bøker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller har dere noen andre grøsser/skrekk bøker og anbefale?

Resten av Lovecrafts verker. Call of Cthulhu (eller Cthulhu Kaller, som den heter på norsk) er slett ikke verst, men Lovecraft har bedre fortellinger IMO (Shadow over Innsmouth, The Rats in the Walls, At the Mountains of Madness og The Dunwich Horror bl.a.). Du kan også prøve deg på Øyvind Myhres Mørke over Dunwich, i og med at den foregår i Lovecrafts univers.

Lenke til kommentar
ok, er dem best og lese på engelsk eller norsk?

:)

Vel.. De er vel best på engelsk, men Lovecraft bruker et litt gammelmodig og "oppstyltet" språk (pluss et og annet ord som ikke er vanlig sjargong i engelsk dagligtale i dag), sånn at om du ikke er god i engelsk, så vil det nok være lettest å lese dem på norsk :)

Lenke til kommentar
Neinei, for all del.

Necronomicon selges for seg selv, meget interessant lesestoff, kan man si :-P

Necronomicon er en fiktiv bok fra Lovecrafts verker. De bøkene som selges under navnet Necronomicon (og som du tenker på) har lite til ingenting å gjøre med Lovecrafts fiktive bok. Den ene versjonen, som også er den mest kjente, er Simon-versjonen (som er en blanding av sumerisk mytologi, rituell magi og navn fra Lovecrafts Cthulhu-mythos). En annen er George Hays falske Necronomicon. En tredje variant er en samling av H.R. Gigers verker (som, så vidt jeg vet, ikke har noen forbindelse med Lovecraft utover at den heter Necronomicon). Kort sagt: murk loar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Necronomicon#...ed_translations

http://en.wikipedia.org/wiki/Necronomicon_%28H._R._Giger%29

Lenke til kommentar

Oi, isåfall beklager om jeg villedet deg (topic-starter) for jeg trodde virkelig at H.P stod bak selve boka 'Necronomicon'. Jeg har jo misforstått det helt :-) Skal sjekke mine kilder bedre neste gang :-P

Jeg leste vel knapt 20sider i butikken (da jeg bruker noen timer der når jeg kommer kommer innom Outland), å den så virkelig interessant ut.

Lenke til kommentar
Oi, isåfall beklager om jeg villedet deg (topic-starter) for jeg trodde virkelig at H.P stod bak selve boka 'Necronomicon'. Jeg har jo misforstått det helt :-) Skal sjekke mine kilder bedre neste gang :-P

Jeg leste vel knapt 20sider i butikken (da jeg bruker noen timer der når jeg kommer kommer innom Outland), å den så virkelig interessant ut.

Hehe, det er en feil alle kan gjøre. Jeg trodde selv Necronomicon og Cthulhu-kultene var reelle ting da jeg først leste Lovecraqft selv (var vel 12-13 eller noe sånt da jeg leste dem, og det er 10-11 år siden) :!: Men om jeg ikke husker helt feil, så tror jeg Lovecraft i et av brevene sine nevnte at han funderte på å skrive en egen utgave av Necronomicon, men at det ville blitt en såpass stor bok (rundt 1000 sider, eller noe sånt) at det ville tatt uforholdsmessig lang tid.

Lenke til kommentar

Vil også anbefale bokserien "Verdens beste spøkelseshistorier". Har lest nr. 3, der det var birdag fra bl.a. Edgar Allan Poe, Bram Stoker, Jack London, Lovecraft m.fl. Husker å mene at Lovecrafts historie var "The thing on the doorstep" (boka/bøkene er på norsk, men var usikker på riktig oversettelse av tittelen!).

Finner dog ikke bøkene på bokkilden.no, men vet at de har noen av dem på mitt lokale bibliotek

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...