Gå til innhold

Hafslund Vektere som blir eid på nsb-tog

Flimzes

Anbefalte innlegg

I dag (lørdag) var jeg og noen kompiser på kino. Vi tok toget hjem kl 22:36, og når toget kom inn på stasjonen. Vi gikk på toget, men siden dette er første stasjon i en togrute så ble vi stående der. Så jeg setter emg godt tilrette i en "seksseter", og en av kompisene mine setter seg på andre siden (Resten satt i vogna ved siden av, men jeg kunne se de gjennom vognskilelt (man kan gå gjennom vognene). Jeg ahr beina sånn at det ene beinet er på gulvet, og det andre beinet har leggen over en stol, og det andre lener med oversiden av skoen, på undersiden av setet (oppbrettseter). Så kommer nevnte vektere forbi. Jeg kan jo nevne samtalen (Husk at min hukommelse ikke er av den 100% presise, så noen rodformuleringer og rekkefølge kan være litt vareirende fra virkeligheten, men jeg har ikke overdrevet noe):

Jeg smiler til den ene vekteren, som ser på meg med forakt og går med beina en halv meter fra hverandre og en morsk positur (sett for mange amerikanske filmer). Så jeg kommenterer til han kompisen min: Det der er de som ikke fullførte eksamen på politihøyskolen. Vekterne kommer tilbake og sier, som en dødstrussel, ta ned beina fra setet. Jeg som tar toget hver dag har snakket med konduktørene om de spesifike reglene, og vet at jeg ahr mitt på det tørre, og svarer bråkkjekt: Nei. Ta ned beina fra setet! Nei! Ta ned beina fra setet! Nei! Ta ned beina fra setet! Nei! Vanskelig å høre eller, ta ned beina fra setet. Jeg tar ned beinet 10cm, og han sier: Var det så jævlag vanskelig å høre etter? Ja. Skal jeg kaste deg av eller? Nei. Også går de. Jeg tar umiddelbart beinet opp igjen, hvorpå jeg begynner å få latterkrampe og bare ler og de kommer tilbake. Er det vanskelig å høre eller, ta ned beina fra setet. Nei, jeg har ikke skoen oppe i setet, jeg har allerede snakket med konduktører om dette flere ganger enn deg, føttene er ikke i setet. Resultatet er at de går. Så sa jeg til kompisen min. Du skulle sett jeg var på svinesund, og der var de like ille som her, hundepatruljen gikk rudnt og sjekket at alt var i orden. Vekterne kommer merkelig fort tilbake, og han ene spør. Du synes dette er morsomt du? Ja. Han andre sier: Hvorfor er du så frekk? Jeg liker ikke oppsynet ditt, og du er ikke særlig hyggelig selv heller. Jeg sier videre: Kanskje du skal være litt hyggeligere, jeg betaler tross alt lønna di. Jeg betaler skatt til staten, og togbiletten til nsb, hvem du nå jobber for. Så uansett så er du stuck med meg som din lønnebetaler. NSB er min kunde, svarte han, og gikk mot døra. Rett før han smelte den igjen ropte jeg etter: Ja, og hvem betaler nsb? Han smalt igjen døre og gikk. Konduktøren kom forbi, og jeg fortate han situsjonen, og han sa at han skulel snakke med dem. Han hadde åpenbart overhørt, for han hadde vansker med å holde latteren inne når han sa at han skulle snakke med dem. De kom forbi igjen, og han ene, helt rød i trynet sa: Hold kjeft. Jeg sa tilbake, Hold kjeft selv, eller nei, du har ikke noe mer jeg kan le av. De stod ikek så langt unna når jeg sa til kompisen min, ja det her er noe å fortelle ungene: Jeg var på jobb med min overmektige autoritet i dag, og så ble jeg så jævlig eid av en som så ut som om han var 15, som bare lo av meg uten at jeg kunne gjøre noe mot det. Jeg snakket igjen med konduktøren når jeg gikk av (han hadde fortsatt latterkrampe), og han sa at de påsto at jeg hadde beinet langt opp på setet. Han så jo selv hvordan jeg satt, og han bare nikket til meg. Så sa vi god kveld til hverandre. Trenger jeg å nevne at han kompisen min som satt ved siden av lo så han grein. Og de som satt i den andre vogna løp fram til meg (de skulle av på samme sted), og holdt på å le seg i hjel og spurte hva jeg egentlig hadde sagt til vekterne som så så jæææævla sure ut. Ingen av de troded på halvparten av det jeg sa før kompisen min kunne bekrefte alt.

Jeg fikk kveldsunderholdning, som gjorde opp for den kjedelige filmen (ulvenatt), og de kommer til å være pissed resten av natta.

Tror de virkelig så høyt om seg selv? Men jeg klager ikke, jeg må bare ta toget oftere på kjedelige lørdagskvelder :D

Si gjerne i fra om hva dere synes, var jeg urimelig, eller dem. Var ikke den siste "hold kjeft" kommentaren unødvendig? Hele denne episoden kunne vært unngått om ikke vaktene hadde sett ned på meg når de gikk forbi, og om de hadde smilt tilbake, eller i hvert fall ikke sent meg dødsblikekr, så hadde dette aldri skjedd.

Jeg skal også nevne at jeg rett og slett misliker folk som tror de er gud p.g.a uniformen, og kobler ut hjernen på vei til jobben hver dag (noe som er grunnen til at jeg var så utrolig frekk, jeg er stort sett ikke særlig frekk til vanlig, og mange bare måpte når jeg fortalte alle kommentarene jeg slang til dem).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja jøss, kudos til deg som gjør arbeidsdagen til folk vanskeligere. Du er dritkul, as. Du er helten min! Kan jeg ta på deg?

De var ikke normale, og det er ikke nødvendig å se ned på folk bare fordi at du har på deg vekter-uniform. Samme gjelder forøvrig også vekterne på oslo s. Jeg kan også si at han som satt og lo ikke er av den typen som synes det er gøy å gjøre livet vanskeligere for andre. Det var bare det at de to var så jævla sure, og det var unødvendig. Jeg emrker emg at du heller ikke svarte på spørsmålene mine.

Vekterne snakka forøvrig surt om meg når de gikk forbi kompisene mine i den andre vogna allerede etter første diskusjonen jeg hadde med de.

Lenke til kommentar

Problemet her er deg og ikke sure vektere.

Hadde f.eks en konduktør sagt du skulle ta ned beinet hadde du helt sikkert gjort det tvert, men neida. Du skal være så kjekkas at du lager en sak ut av det.

kompisene dine synes sikkert at du er tøff, og det tror jeg du gjør selv også siden du skriver en liten artikkel om det her på forumet.

vanlige folk synes at du oppfører deg som fjortiss

• Liker 1
Lenke til kommentar
Problemet her er deg og ikke sure vektere.

Hadde f.eks en konduktør sagt du skulle ta ned beinet hadde du helt sikkert gjort det tvert, men neida. Du skal være så kjekkas at du lager en sak ut av det.

kompisene dine synes sikkert at du er tøff, og det tror jeg du gjør selv også siden du skriver en liten artikkel om det her på forumet.

vanlige folk synes at du oppfører deg som fjortiss

Nei, jeg hadde ikke tatt det ned om en konduktør hadde satt det, for jeg hadde ikke beinet oppe i setet. Dessuten så har jeg en uvane av å ødelegge kvelden til folk som prøver å være mini-nazier ovenfor meg. Jeg spurte også konduktøren om det var greit at jeg hadde beinet sånn (har forøvrig spurt før), og han sa at det avr helt greit, bare skoene ikke avr oppe i setet. Konduktøren kommenterte også at de var unødvendig sure, så jeg tror kanskje man måtte være der for å skjønne det. Jeg synes heller ikke nødvendigvis at jeg var "kul". Men jeg var veldig saklig gjennom hele diskusjonen, de var veldig usaklige, og jeg spurte dem om hvorfor jeg skulle ta ned beinet. (Noe jeg ser at jeg ahr glemt å skrive opp). Men de kunne ikke svare på det. Altså de hadde ingen gurnn til å begynne sånn. Jeg prøvde å være hyggelig med å smile til dem, men han så på meg med forakt, allerede der var det en unødvendig reaksjon fra hans side. Og når han var enda mer unødvendig med at jeg skulle ta ned beinet (som ikke var i setet) så kunne jeg ikke la være å være frekk mot han. Var en annen som satt to seterader bak meg, som begynte å le også, hun var i førtiårene. Så jeg tror ikke man skal være så kritisk om situasjonen uten å ha vært der. For jeg kan virkelig ikke understreke hvor gretne wannabe american matchoer de var.

Lenke til kommentar
Si gjerne i fra om hva dere synes, var jeg urimelig, eller dem.

Du.

Et prakteksempel på noen som er drittsekk bare for å være det. Jeg hater sånne folk selv om de er 12 år gamle og ikke vet bedre.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
en som så ut som om han var 15

Ser ut som 15, snakker som 15 og oppfører seg som 15. Oppsummering og konklusjon: Du er 15.

Greit nok at vekterne sikkert var sure, men det er jo ikke rart når de møter barn som deg på sin vei. De ble vel ikke akkurat på bedre humør av din oppførsel heller.

Det er ikke ordet "eid" som er passende her, det er "ynkelig".

Lenke til kommentar

Så dere mener at jeg skal føye meg inn i rekken av sauer som hører på maktmissbrukere.

De hadde ingen rett til å prøve å ødelegge kvelden min, og jeg er ikke 15, jeg er 17, men jeg ser ut som 15. Jeg vil heller ikek si at reaksjonen dems var særlig moden. Jeg hadde ikke giddi å diskutert med dem om de ikke holdbare argumenter, men siden de bare ble sure når jeg spurte hvorfor jeg skulle ta ned foten, som ikke var i setet. Jeg ser heller ingen grunn til at de skulle stirre så jævla surt på meg når de gikk forbi. Dce jobber på mange måter i et service-yrke. Og lov i alle service yrker er: Du skal alltid være hyggelig mot kunder, fr du vet ikke hvor jævlig dag de har hatt. Å stirre surt/nedsettende på folk og så kommandere dem til ting uten grunn går ikke inn under denne "loven".

Jeg satt veldig komfortabelt, og ville derfor ikke ta ned foten. Filmen var kjedelig, kinosetene var dårlige, og det var 0 plass mellom seteradene, så jeg ville strekke meg ut litt, men det passet ikke nevnte vektere, da er det dems problem.

Mulig at jeg oppførte meg som en drittsekk, men de tiltalte meg som om jeg skulle havært jævlig frekk mto dem, og det eneste jeg hadde gjort mot dem, var å smile. Mangler folekskikken en vei, mangler den andre veien også. Igjen, de var sure og skkulle være "kule", og det endte med at de ble pissed off og bare gikk sin vei. Med tanke på at de hverken prøvde å kaste meg av, eller en gang kontaktet ombordansvarlig tilsier jo at de ikke hadde noen holdbare argumenter (det var vel 20 passasjerer i hele toget, så det hadde ikke vært noe problem.)

Og som jeg sa, jeg er stort sett veldig veloppdragen, og veldig logisk, og veldig rettferdig. Jeg anså det ikke rett at de skulle begynne å kommandere meg ting på en sur måte uten grunn, altså de oppførte seg som drittsekker. Jeg ble drittsekk tilbake umiddelbart.

Jeg har snakket med andre vektere også flere ganger, normale mennesker, som ikke skulle være american matcho-boys. Stort sett veldig hyggelige mennesker, men som må holde en streng positur for å unngå bråk, det er folk som de to jeg møtte som ødelegger ryktet vekterne har. De var ikke strenge, bare fulle av dritt.

Hvorfor skulle jeg være bedre?

Hvorfor skreik han hold kjeft når jeg ikke sa noe siste gangen de gikk forbi?

Hvorfor begynte de å plage meg til å begynne med, jeg hadde ikke beinet i stolen?

Hvorfor kontaktet de ikke konduktøren om jeg var et så stort problem, og de ikke visste at jeg hadde rett?

Å baknsnakke dem var ikke særlig hyggelig nei. Å kommandere meg uten grunn er ikke særlig hyggelig heller, det opplever jeg som krenkende, fra en maktfigur, som absolutt ikke burde ha makt. Jeg kan høre etter, men det må "fortjenes". Hadde han hatt en normal tone, og spurt om jeg kunne ta ned beinet, og ikke stirret nedsettende på meg så hadde jeg ikke reagert som jeg gjorde. Men dere her skjønner ikke at det finnes vektere som absolutt ikke burde vært det, og det var to sånne som gikk forbi meg i går kveld (jeg har sett vektere som har oppført seg på denne måten før, samme vektere banka opp en person som gikk forbi, med begrunnelsen: han var full (noe jeg kan si at han var, men ikke farlig, irriterende eller forstyrrende)).

Lenke til kommentar

Synes det var bra skrevet, du fikk fint frem poengene..

Men anyway : At blåbærpoliti skal ha slik makt er skremmende, alt avhenger av penger i disse dager.. Få din egen brutale "politi" styrke.. De fleste følger jo flokken, og da er det fare på ferdet!

Bra du ga beskjed, spør du meg er det mange vektere med et alt for hissig vesen.

Lenke til kommentar

Litt skrivefeil, men siden dette ikke er norsk på skolen og ingen her er læreren din ser jeg ikke noe poeng i påpeke det engang. Uansett, fin tekst og jeg ser hva du mener. Liker vektere fint lite selv, de har ingen ekstra vekter-rettigheter. De er sivile privatpersoner som resten av verden. :wee:

Noen av dem glemmer bare det til tider, godt jobbet! :D Vektere har en tendens til å gjøre mye av lite. :p

Lenke til kommentar

Mengden kalorier og bokstaver du ofrer på å forsvare egen handling viser med tydelighet at du har et stikk av dårlig samvittighet, så det er jo enda noe. Om noen år blir du kanskje også voksen nok til å ta til deg Trond Viggos ord om å ”måtte stå for det du sa”, og ikke bare smøre bortforklaringene inn mellom en haug med linjer.

Mulig at jeg oppførte meg som en drittsekk, ...

Jeg ble drittsekk tilbake umiddelbart.

Å baknsnakke dem var ikke særlig hyggelig nei.

Selvinnsikt er grei egenskap å ha med seg i livet. Slik jeg leser ditt første innlegg, så var det sågar du som startet krigen med slaget under beltestedet om vektere. Gjett om de er drittlei av å få slengt den type nedverdigende kommentarer etter seg. Husk også at det ikke er du som ”ble drittsekk tilbake umiddelbart”, det er vekterne som ble drittsekk tilbake.

Så dere mener at jeg skal føye meg inn i rekken av sauer som hører på maktmissbrukere.

De hadde ingen rett til å prøve å ødelegge kvelden min ...

Godt å se at du har bena på jorden, og ikke blåser dette helt ut av proporsjoner. Du bør nok forresten også revurdere ditt syn på din posisjon i kjøpssituasjoner. Det at du er kunde er ikke synonymt med at du er gud.

Et godt tips vil være at du får deg en sommerjobb i butikk som selger, gjerne noe slikt som Elkjøp/Lefdal (siden du vanker her, så er jo sikkert flink med tekniske duppeditter). Der møter du mange kunder med samme misforståtte holdning som den du legger for dagen her, hvilket forhåpentligvis kan være en tankevekker. Hvem vet, kanskje du kan bli 17 i hodet og ikke bare på skolebeviset…

• Liker 1
Lenke til kommentar

Horge:

Jeg jobber i matbutikk, så jeg vet hva som kreves av selgere. Jeg har også jobbet i restaurant og på elkjøp.

Dårlig sammvittighet kan jeg vel egentlig ikke si at jeg har, syntes mer det var morsomt. Jeg bare begrunner mine handlinger siden en annen her hentydet til at jeg hadde startet dette ubegrunnet. Så jeg står lett for det jeg sa, men kanskje det lå noe i det jeg sa siden han fyrte opp av det, eller så har han bare hørt det for mange ganger.

Kan også si at det er ikke første gangen jeg har diskutert med vektere, som sagt så ahr det gått begge veier. Er mange gode vektere der ute, og noen dårlige. Jeg har møtt nok av begge, for eksempel på jobben så stikker vekterne innom titt som tett. Og det er massevis av kjempehyggelige vektere der, men det er også en og annen dust innom. Jeg synes likevel at mange av vekterne, som du sa om meg, er gud.

Det er vanskelig å få sagt nøyaktig hva som fikk meg "sur". Men det er ikke koselig å få en blikk som jeg kunen forvente å få fra "gud" (er ikke kristen, men beste sammenligning jeg fant).. Liksom: jeg står over deg. Spesielt når det skjedde to ganger. Han som satt ved siden av meg reagerte også på at de så så stygt på oss, når begge smilte hyggelig til dem.

EDIT: TAkk for en saklig tilbakemelding også, i motsetning til de fleste andre som svarer.

Vekterne er heller ikke her for å forsvare seg, så derfor prøver jeg å ikke fremføre meg selv som overdrevet god, men jeg prøver å formidle hvorfor jeg rettferdiggjorde hele diskusjonen.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...