Gå til innhold

ruter fra NGT + trådløs ruter

Anbefalte innlegg

hei

har en problemstilling som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal løse.

slik er oppsettet mitt nå: (er vel ganske standard det der?)

post-38181-1204410031_thumb.jpg

problemet kommer når jeg skal bruke bitTorrent programmet mitt. (på laptoppen)

i den trådløse ruteren har jeg fått åpnet riktig port mot riktig IP.

men fortsatt får jeg beksjed i BitTorrent programmet om at porten ikke er åpen (6881)

jeg må jo også åpne noe i NGT ruteren, men hvilken IPadresse skal jeg bruke der??

et annet spørsmål, er det sånn at jeg egentlig kunne droppet NGT ruteren, og bare brukt ruteren fra Linksys?

altså kjørt signalet fra inntaket på veggen rett i linksys ruteren, eller vil ikke det gå?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NGT-routeren er et router-MODEM og det er modemet som oversetter tonene i telefonkabelen din til data. Jeg antar at router fra NGT har fire lanporter og da en det greit å bruke noen av de istedet for å ha 3 bokser du må drive portforwarding i.

Hvis du setter opp trådløsrouteren som aksesspunkt så holder det å forwarde porter i NGT-routermodem. Klikk på linken under for oppskrift på å konvertere en router til aksesspunkt.

En ulempe med en slik løsning er at du må begrense bittorrent slik at du har nok kapasitet til iptelefoni. Dette kan gjøres i torrentprogrammet og begrens også antall connections globalt til under 50.

Lenke til kommentar

nei, ruteren fra NGT har bare 2 kontakter (en for ADSL inn, og en for LAN ut)

grunnen til at jeg har Linksys trådløse ruteren, er fordi jeg ikke gadd og vente på at NGT skulle sende en (bestilte i oktober, og i februar hadde jeg enda ikke fått den, selv med mange mailer fram og tilbake), men samtidig så må man jo betale litt per mnd (120kr. eller noe, blir jo 1400 kr. i året, og en trådløs ruter koster jo noe rundt 500-700kr.)

er vel ikke 3 bokser jeg må portforwarde i, er jo bare to. (tlf modemet trenger man ikke og gjøre noe med)

så oppgaven til Linksys'en, er og sende ut trådløst nett til laptoppen min, og samtidig funke som en swith, slik at den stasjonære PC-en får internett også.

men hvordan blir det og bruke linksysen som trådløst aksess punkt, når jeg også skal bruke den ene LAN-porten på den? (til den stasjonære) gjør vel ikke noe?

eller må jeg kanskje bruke en switch oppi den smørja med bokser og kabler, hehe

den linken du snakket om, så jeg ikke mye til?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Du kan jo selvsagt koble utgangen fra NGT-boksen direkte i Linksys LAN og så koble til iptelefonadapteret også der.

Mulig du har slått av visning av signatur, for det var der linken var ;)

EDIT: IP-tfniadaperet må du vel forwarde i om det ikke står i DMZ. Hvertfall om det er koblet som på tegningen.

Sette opp en router som aksesspunkt og switch.

(Forutsetter her at den første routeren bruker 10.0.0.x)

1) Sett lan til å ha subnettet 10.0.0.0 og nettmaske 255.255.255.0 . Sett så f. eks ruteren opp med adressen 10.0.0.10.

(Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse ”ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av)

2) Slå av DHCP (LAN) i ruteren.

3) Ethernetkabelen som kommer fra ruter#1 skal du nå sette i en av LAN portene du har på den trådløse ruteren.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hvis du prøver det jeg har foreslått så vil routermodemet dele ut 10.0.0.x adresser til hele nettverket ditt. Sett statisk lokal ipadresse på de maskinene du skal forwarde porter til.

F.eks 10.0.0.2 og forward port(er) til den adressen i routermodemet. Du kan teste om porten er forwardet ved å starte bittorrent og sjekke porten på http://canyouseeme.org.

Lenke til kommentar

ja.

fra før av, har NGT ruteren standard gateway som 10.0.0.1.

og den trådløse har da adresse 10.0.0.2

men på den trådløse så prøvde jeg endre på local ip adresse til 10.0.0.10.

og da funker plutselig bare det trådløse nettverket, og ikke det kabla nettet (til den stasjonære)

merkelig...

og nå kommer jeg heller ikke inn på konfig sidene til NGT ruteren, og heller ikke til linksys ruteren. WTF

adressene er jo ikke like heller... kanskje jeg må resette en av delene.... :p

(jeg har ikke så veldig peil på dette, men kan noe, derfor jeg spør også... hehe)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...