Gå til innhold

er X-Fi fortsatt kongen? trenger oppfriskning!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt til å kjøpe et nytt lydkort til HTPC'n min. Er avhengig av kvalitet og digital inn/ut.

 

Har X-Fi Platinum i hovedpcen min, og vurderer å kjøpe et slikt et. Er veldig fornøyd med det, men jeg ser det av en eller annen grunn er vanskelig å få tak i? Generelt sett ser jeg relativt lite lydkort rundt om i nettbutikkene for tiden, hvorfor?

 

Uansett, prisen er irrelevant, kvalitet kommer først.

 

Så, er X-Fi fortsatt tingen, eller bør jeg velge noe annet?

 

Kan nevnes at HTPCen kjører XP.

 

//hab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker x-fi i min htpc selv, og er meget fornøyd.. men bygde opp en ny htpc nå... og da fikk jeg faktisk litt problemer med x-fi

For Hovedkortet støttet "HD-lyd" via hdmi utgangen.. (hdmi 1.3a)

så det ble mye surr, men det løste seg til slutt..

Og jeg skulle også gjerne vite om det er lydkort som er bedre enn x-fi til en pris som er tilsvarende x-fi.

Lenke til kommentar
Bruker x-fi i min htpc selv, og er meget fornøyd.. men bygde opp en ny htpc nå... og da fikk jeg faktisk litt problemer med x-fi

For Hovedkortet støttet "HD-lyd" via hdmi utgangen.. (hdmi 1.3a)

så det ble mye surr, men det løste seg til slutt..

Og jeg skulle også gjerne vite om det er lydkort som er bedre enn x-fi til en pris som er tilsvarende x-fi.

Hvilket hovedkort er det?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt både X-Fi Platinum og Onkyo SE-150 selv.

Til spill er X-Fi best,til alt annet er Onkyo milevis bedre etter mine erfaringer.

 

Hva er forskjellen?

Forskjellen er først og fremst lydkvalitet ved analog tilkobling. Om du trenger et så bra kort som Onkyo kommer litt ann på hvilket anlegg og høyttalere du har.

Selv hadde jeg et par Patos Lyric 402 som kostet 12000 kr og en Shanling forsterker til samme pris. Da kom virkelig Onkyo-kortet til sin rett.

Hvilke høyttalere og anlegg har du? Hører du mye på musikk,eller går det mest i film og spill?

 

Edit:Kan også legge til at jeg brukte Beyerdynamic DT-770 Pro headsett på Onkyo-kortet.

Lyden var utrolig god. Faktisk så god at jeg ikke merket noen forskjell ved å koble til en Corda Arietta hodetelefonforsterker. Det sier litt om lydkvaliteten på Onkyo.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Har DALI concept 6 med center, også får jeg mest sannsynlig en XTZ sub (10.16) til uka. Forsterkeren er en Cambridge 340r nå, men mulig jeg oppgraderer den senere.

 

Det er kun digitale signaler som fungerer nå, putter jeg inn analogt så får jeg susing i bakgrunnen (har monster kabler). MEN, jeg får også litt susing (veldig lite) fra lydkortet digitalt også (gjelder alle enheter, digitalt hvertfal). Kan dette rett å slett være fordi det er MP3 og ikke bedre format?

Lenke til kommentar
Har DALI concept 6 med center, også får jeg mest sannsynlig en XTZ sub (10.16) til uka. Forsterkeren er en Cambridge 340r nå, men mulig jeg oppgraderer den senere.

 

Det er kun digitale signaler som fungerer nå, putter jeg inn analogt så får jeg susing i bakgrunnen (har monster kabler). MEN, jeg får også litt susing (veldig lite) fra lydkortet digitalt også (gjelder alle enheter, digitalt hvertfal). Kan dette rett å slett være fordi det er MP3 og ikke bedre format?

Ok,da er det jo et bra anlegg du har. Jeg sleit med litt susing og kneppelyder på X-Fi.

På Onkyo forsvant dette. Da også på MP3.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg skal oppgradere maskina mi... Jeg er ingen Hi-Fi entusiast - har ikke hatt noe skikkelig anlegg før engang;) MEN jeg tenkte å ha et kort primært til gameing, men også med mulighet for å koble på anlegg - som jeg kommer til å kjøpe etterhvert... kanskje i 30k klassen..

 

Jeg har sett på X-Fi Platinum kortet og tenkte det ville passe. Noen som har noe fornuftig å bidra med her, andre tips osv?

Lenke til kommentar

X-Fi platinum, xtremegamer og music er alle bra kort. Til gaming vil du merke minimale forskjeller.

 

Morten K: Okei. Skal se om jeg for skaffet meg et slikt :)

 

EDIT: Du har ikke noe link eller noe? Finner ingen slike kort. Og, har de kun analogt signal? Digital er vel bedre? Forvirret.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
X-Fi platinum, xtremegamer og music alle bra kort. Til gaming vil du merke minimale forskjeller.

I prisguiden så står det "støttede 3D-lydformater": A3D, DirectSound 3D, EAX 2.0, EAX 4.0, EAX Advanced HD, EAX Advanced HD 5.0... Dette gjelder kun platinum kortet ifølge beskrivelsene og dette vil en jo ha støttet - hva støtter da xtremegamer?

Lenke til kommentar
X-Fi platinum, xtremegamer og music er alle bra kort. Til gaming vil du merke minimale forskjeller.

 

Morten K: Okei. Skal se om jeg for skaffet meg et slikt :)

 

EDIT: Du har ikke noe link eller noe? Finner ingen slike kort. Og, har de kun analogt signal? Digital er vel bedre? Forvirret.

Onkyo kan du bestille fra Mono.

SE-200 har absolutt alt av inn og utganger du trenger.

Når det gjelder digitalt og analogt,så må du nesten bare prøve deg fram.

Jeg likte best den analoge lyden fra Onkyo. Den digitale lyden synes jeg ble litt "kald og hard".

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Forstår ikke problemet ditt? Hva har det å si at hovedkortet støttet HDlyd?

 

Hvilken versjon er det snakk om?

 

Hmm Asus M2N32-sli delux versjon het hovedkortet.. og skjermkortet heter Sapphire Radeon HD 3850 512MB mm Forsterkeren min er av typen Yamaha rx-v 3800 som støtter HD lyd via hdmi.

Anyway, når jeg bygde min nye htpc ferdig og kopplet det hele opp, og la inn drivere osv osv.. og skulle teste det, så fungerte ikke noen av justeringsmulighetene i x-fi kortet.. og for å gjøre en lang historie kort, så viste det seg at all lyd gikk mellom hdmi fra den integrerte lyddelen på hovedkortet.. selv om jeg satt x-fi kortet som default lydkort !! så det ble litt plundring i bios før jeg fant ut av det..

Lyden fra hovedkortet var tydlig dårligere enn fra x-fi..

Men det hadde jo vært tøft å fått et lydkort som kunne gi lyden videre ut til skjermkort, slik at lyden gikk via hdmi, for da kan jeg bla bruke auto lipsync mm på forsterkeren.. noen som vet om et slikt lydkort ??

Lenke til kommentar

Då er det DAC-en du har etter lydkortet sin feil, eit digitalt signal er ubehandla, eg har vanskeleg for å forstå korleis det kan være støy på ein digitalt signal, men eg er ikkje noko ekspert på området. Hadde vore fint om nokon med peiling kunne utgreia litt.

 

Okasin: Er ikkje det skjermkortet som må være tilpassa dette? Trudde det var sånn at skjermkortet hadde ein digital inngang som du kopla frå lydkortet og at du fekk digital lyd og bilete samla i HDMI-ut.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Men det hadde jo vært tøft å fått et lydkort som kunne gi lyden videre ut til skjermkort, slik at lyden gikk via hdmi, for da kan jeg bla bruke auto lipsync mm på forsterkeren.. noen som vet om et slikt lydkort ??

Auzentech Auzen X-Tension HDMI 1.3 gjør motsatt av det du ønsker. Altså bildet fra skjermkortet går igjennom lydkortet. Så samles lyd og bilde i en HDMI kabel.

 

Ingen av disse er i salg enda.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/audio...-pics-info.html

http://www.tgdaily.com/content/view/36243/118/

 

Du sier at du får HD lyd fra hovedkortet? På asus sine hjemmesider kan jeg ikke se at det hovedkortet har HDMI engang...? Skjermkoret ditt har HDMI, men dette er vel HDMI 1.2

Med hd lyd så tenker jeg DTS HD, DTS-HD Master Audio, Dolby TrueHD. Får du virkelig ekte HD lyd med ditt oppsett? For hvis du gjør det lurer jeg fælt på hvordan. hehe

Lenke til kommentar
X-Fi platinum, xtremegamer og music er alle bra kort. Til gaming vil du merke minimale forskjeller.

 

Morten K: Okei. Skal se om jeg for skaffet meg et slikt :)

 

EDIT: Du har ikke noe link eller noe? Finner ingen slike kort. Og, har de kun analogt signal? Digital er vel bedre? Forvirret.

Onkyo kan du bestille fra Mono.

SE-200 har absolutt alt av inn og utganger du trenger.

Når det gjelder digitalt og analogt,så må du nesten bare prøve deg fram.

Jeg likte best den analoge lyden fra Onkyo. Den digitale lyden synes jeg ble litt "kald og hard".

 

Ser det ikke er noe jack utganger for mic/lyd der. Samt, ingen coaksial ut og inn (som platinum har). Ble litt skeptisk til dette. Greit nok, trenger ikke å game med HTPCen, men syntes det blir litt dyrt med 2k uten disse funksjonene. Fant ingen review om dette kortet heller, hvordan er driverstøtten osv?

 

Er det noen måte jeg kan få fjernet/minket susingen fra X-Fi platinum? Noen funksjoner, eller lignende. Er fryktelig irriterende når jeg hører på noe annet enn metal på over middels nivå :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...