Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fant tuning m/ 10% effektøkning. Innenfor lovlig "slingringsmonn"?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe vw sharan, skikkelig fam bil. Må ha med aut gear og da blir det 115 TDI motor som jeg går for.

 

Synes 115 hk og 310 nm er litt lite og har lyst til å tune, men også redd for om en kan bli tatt med det.

 

Har hørt og lest at hvis man har endringer i effekt innenfor 10 til 15 % så er det såkalt godtatt slingringsmonn.

 

Nevnte motor kan ikke trimmes med sånn PPC - tunning som en kan gjøre selv og da blir chip eller tuningbox, men alle har jo mer enn 10 - 15 % økning.

 

Men så fant jeg dette produktet gir litt mer hk og NM, altså 10% - samt at det kostet bare rundt 1000 kr.

 

http://chiptuning-direct.dk/vw_/_volkswage...85kw_pd_da.html

 

Noen som kjenner til dette produkt..samt om det stemmer at det godtas til 10-15% endring (såkalt slingringsmonn/ sikkerhetsmargin).

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
søk funksjonen er din venn ;)

dette har vært oppe tidligere: Lovlig triming - hjelp til å finne link

 

 

Ok. Men hva med dette produktet som jeg har funnt? Rimelig, samt noe økning....

har hatt kamerater som har brukt lignende, fungert fint det i følge dem. har ingen erfaring med akkurat den modulen til den bilen.

 

garantier og slikt har entendens til å bli ugyldiggjort ved installasjon av slike med mindre de blir godkjent av forhandler og installert av godkjent verksted ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter å ha lest litt på web-sidene til denne leverandøren, må jeg si at jeg er litt skeptisk. Det virker som om det eneste denne gjør, er å øke trykket i pumpen og pøse på mer diesel. Jeg kan tenke meg at dette gir økt slitasje på deler som blir utsatt for høyere trykk enn de er designet for, og at forbruket trolig øker. Man skal også "tune" dette selv, og det sier sitt. Det er billigere enn annet jeg har sett, men jeg tror nok at prisen er riktig i forhold til hva du får.

 

Jeg ville heller gått for en full chip-trimming der motorstyringen endres, og alle parametre, også turbotrykk, benyttes for å få optimalisert motoren. Det er mer omfattende, og koster selvsagt mer, men jeg tror du blir mer fornøyd på sikt.

Lenke til kommentar

Powerboks øker trykket på pumpen, men det gjør forsåvidt også en vanlig chip. Selv om trykket går opp, så blir forbrenningen bedre, og i de aller fleste tilfeller vil derfor forbruket gå ned isteden for opp. Har egentlig ikke noe å utsette på Powerboks til biler, men foretrekker vanlig chip siden det gir mer gamp. :cool:

 

Forøvrig er ikke 'mest for penga' riktig kjøpsmetode når det kommer til chip-handel. Å hente ut for mye med kun en chip, uten å gjøre videre modifikasjoner av drivverk, clutch, m.m., kan fort føre til følgeskader, og da koster det mer enn det smaker. Du vil allikevel kunne få en mye bedre, sprekere og forbruksvennlig bil uten å gå for maks ytelse.

Lenke til kommentar
Powerboks øker trykket på pumpen, men det gjør forsåvidt også en vanlig chip. Selv om trykket går opp, så blir forbrenningen bedre, og i de aller fleste tilfeller vil derfor forbruket gå ned isteden for opp. Har egentlig ikke noe å utsette på Powerboks til biler, men foretrekker vanlig chip siden det gir mer gamp. :cool:

 

Forøvrig er ikke 'mest for penga' riktig kjøpsmetode når det kommer til chip-handel. Å hente ut for mye med kun en chip, uten å gjøre videre modifikasjoner av drivverk, clutch, m.m., kan fort føre til følgeskader, og da koster det mer enn det smaker. Du vil allikevel kunne få en mye bedre, sprekere og forbruksvennlig bil uten å gå for maks ytelse.

 

Så da tror du denne boksen/ chipen kan gi meg litt mer ytelse, litt mer glede og da har jeg tatt ut langt fra alt som er mulig av motoren/ og bilen ellers blir skånt for for hard slitasje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...