Urge85 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 .. må jeg ha for å kjøle nye intel q9450 og et eller 2 3870 x2? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Svaret er at du trenger ikke noe vannkjøling. Holder fint med stock kjølere/viter. Skal du ha vannkjøl fordi du har lyst til å ha vannkjøling, er det mye å velge mellom (dog ikke for skjermkort=*dyre* vannblokker). Det viktigste i en "loop" er radiator og kjøling (luft) av denne. Alt annet er (nesten) hipp-som-happ. OBS!! De beste heatpipekjølerene matcher lett ett mid-range vannkjølings-kit med en 120mm raddis i kassa. I tillegg vil du trenge kjøling av hk/mosfets som du får "gratis" med en del heatpipekjølere (som har vifter som gir litt kjøling til disse komponentene). Vannkjøling er noe man driver med mest fordi man har lyst, ikke for å få så fryktelig bra kjøling eller så mye mer oc-potensiale. Da snakker vi hk/hardware på pappesker/trefjøler og "pots" med dryice/LN2 (evt. hw i kasse med Vapochill). Endret 2. mars 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Urge85 Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 har lyst på vannkjøling fordi jeg vil kjøle mer enn "normalt" og fordi jeg vil ha en stille pc.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 har lyst på vannkjøling fordi jeg vil kjøle mer enn "normalt" og fordi jeg vil ha en stille pc.. Da ville jeg anbefale en av de bedre heatpipekjølerne på markedet som kjører med en stillegående (og bios/tempstyrt) 120mm vifte. Det slår ethvert vannkjølingssystem som er basert på "passiv" kjøling, dvs. stillegående. Ihverfall basert på pris vs. ytelse. Vann har bedre kjølekapasitet enn "luft" (heatpipekjølere bruker derimot væske/luft "heatexchange"), men i en passivt kjølt "loop" blir det varmt. Veldig varmt. Utvendig radiator (stor) vil selvsagt være ett bra alternativ. Det (kit'et) koster uendelig mye mer enn en god heatpipekjøler. Ta dette som ett velment råd fra en som (nesten) konsekvent bruker vannkjøling, men av andre grunner enn at det kjøler så fantastisk mye bedre enn "high-end" "luftkjøling" (jeg skriver luft i anførselstegn da heatpipes ikke kan ansees som tradisjonelle utrangerte sinks/kjølere). Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Vannkjøling er stress og vedlikehold. Og i noen tilfeller lekkasje, noe som medfører at man må kjøpe nye dyre datakomponenter! Viftemarkedet har utviklet seg stort, og det finner mange gode og stillegående vifter som skal passe hver og en! Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) har lyst på vannkjøling fordi jeg vil kjøle mer enn "normalt" og fordi jeg vil ha en stille pc..Da foreslår jeg du gjør leksene dine først. Endret 2. mars 2008 av haalo Lenke til kommentar
Urge85 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 har lyst på vannkjøling fordi jeg vil kjøle mer enn "normalt" og fordi jeg vil ha en stille pc..Da foreslår jeg du gjør leksene dine først. mener du det ikke er mulig? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 har lyst på vannkjøling fordi jeg vil kjøle mer enn "normalt" og fordi jeg vil ha en stille pc..Da foreslår jeg du gjør leksene dine først. mener du det ikke er mulig? Han mente vel mer: kjøp noe skikkelige greier... Kjøper du jalla vannkjøling, kan den kjøle mindre og bråke mer enn en highend cpuvifte. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Nei, jeg mente at han burde lese seg opp på temaet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Kjøp denne kjøleren: https://prisguiden.no/product.php?productId=87148 Svært stillegående, og kan danke ut billigere vannkjølingsett oppe i en 1000-1500kr klassen. (kommer litt ann på viftehastigheten) Klarer å holde min Q6600 på under 38 grader ved 100% belastning i lange tider. Høyeste registrerte kjernetemp var da 48 grader. (med lav viftehastighet) Ettersom Q9450 er bassert på 45nm prosess så bruker den ikke mer strøm, og vil derfor ikke bli noe varmere. Med andre ord, svært god kjøling, uten støy, til en lav pris som er mer eller mindre vedlikeholdsfritt. Du trenger ikke vannkjøling for å få relativt god kjøling kombinert med stillegående maskin. Edit: Dette var da kjørt på en G0 Q6600, som også har 95W TDP som Q9450. Var gode temperaturer selv på en 50-60% overklokk. Endret 2. mars 2008 av andrull Lenke til kommentar
Urge85 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 har lest at Noctua vifta er rå.. skjermkort viftene er vel et større problem.. har lyst på 3870 x2.. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hvis du skal ha en luftkjøler i den klassen, er nok TRUE et bedre valg. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Hvis du skal ha en luftkjøler i den klassen, er nok TRUE et bedre valg. Kjørte en større test av fire kjølere (Zalman CNPS 9700NT, Zalman CNPS9500LED, Noctuakjølere, og "TRUE") Totalt sett så kom Noctuavifta med en grad lavere enn "TRUE" på høy viftehastihget. (i overklokket tilstand, da det var likt ved standard) På lav viftehastighet så vant Noctua kjøleren med 5 grader i overklokket tilstand, og 2 grader ved standard. Grunnen til dette var fordi "TRUE" har mye tettere kjølefinner, som skaper mer motstand for luften, og trenger derfor en vifte som klarer et greit mottrykk. Med TRUE så følger det heller ikke med vifte og blir en del dyrere totalt sett. Edit: På IDLE så vant dog TRUE med en grad om dette er av interesse. (flere heatpipes som frakten varmen bedre kan nok være en av grunnene) Endret 2. mars 2008 av andrull Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Alle tester jeg har lest har har vist det motsatte. Eksempel. Dessuten koster Noctua-kjøleren 50 kroner mer, omtrent like mye med vifte. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Av ganske selvfølgelige grunner så stoler jeg mest på mine egne testresultater, og jeg stusset litt over hvorfor de ikke testet TRUE kjøleren med lavere turtall. Som sagt så var det liten forskjell som skilte de to med høyt turtall, og det jeg påpekte var at Noctua kjøleren er en del bedre med lavt turtall. Som du ser i testen så gikk ikke temperaturen nevneverdig opp med lavere turtall. hvorfor de ikke testet TRUE kjøleren med lavere turtall vet jeg ikke...(jeg ville tro trådstarter skal bruke viften med lavere turtall siden han ønsker en stilleågende kjøler) Hvordan de fikk festet på en ekstra vifte til TRUE vet jeg ikke, da den ikke har fester for mer enn en vifte. Kan ikke helt skjønne hvordan du kom til den konklusjonen at Noctua kjøleren koster mer... Noctua kjøleren koster 479kr på det billgiste, mens TRUE koster 495kr + 149kr for en vifte med samme kvalitet som den som følger med Noctua kjøleren. Totalt 644kr.. jeg kan på ingen måte se hvordan noctua kjøleren blir dyrere. Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei, jeg har som trådstarter egentlig tenkt på vannkjøling for å få ned støynivået, det var jo tydeligvis dumt Jeg har en Intel Core 2 Duo E6600, kan jeg da bruke denne kjøleren ? Jeg har også en Dell Dimension 8300 med en intel 3.0 ghz prossesor, kan denne også bruke denne viften ? Jeg trenger også en vifte til skjermkortet mitt: POV GeFORCE 8800 GTS 640MB PCIe. Finnes det en lydløs vifte til denne ? Marvin Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei, jeg har som trådstarter egentlig tenkt på vannkjøling for å få ned støynivået, det var jo tydeligvis dumt Jeg har en Intel Core 2 Duo E6600, kan jeg da bruke denne kjøleren ? Jeg har også en Dell Dimension 8300 med en intel 3.0 ghz prossesor, kan denne også bruke denne viften ? Marvin Den støtter alle prosessorer som er sokkel 775, eller sokkel AM2. Med andre ord støtter den utmerket E6600, men er nok litt skeptisk til din Intel Pentium prosessor. (du finner både sokkel 775 og 478 Pentium prosessorer med 3,0GHz) Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei, jeg har som trådstarter egentlig tenkt på vannkjøling for å få ned støynivået, det var jo tydeligvis dumt Jeg har en Intel Core 2 Duo E6600, kan jeg da bruke denne kjøleren ? Jeg har også en Dell Dimension 8300 med en intel 3.0 ghz prossesor, kan denne også bruke denne viften ? Marvin Den støtter alle prosessorer som er sokkel 775, eller sokkel AM2. Med andre ord støtter den utmerket E6600, men er nok litt skeptisk til din Intel Pentium prosessor. (du finner både sokkel 775 og 478 Pentium prosessorer med 3,0GHz) Hva med skjermkortet ? Marvin Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Tja, denne er vel et bra alternativ: https://prisguiden.no/product.php?productId=79677 (og så kjøpe en stillegående vifte) Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Tja, denne er vel et bra alternativ: https://prisguiden.no/product.php?productId=79677(og så kjøpe en stillegående vifte) Tusen takk. Her er link til dell maskinen, men det er ingenting på den som er standard, så det er vel ikke så lett å finne en vifte til den. Jeg byttet kabinettet på den, og da fant jeg ut at ingen av skruehullene til hovedkortet passet, hovedkortet var ikke standard størrelse og der hvor du skal sette power switch og reset switchen selvsagt ikke er standard, så å finne en vifte som skulle passe er vel å tro på nissen Marvin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå