Gå til innhold

BK: Konsertbilder uten blitz (utfordringen..)

Anbefalte innlegg

Hei. Ønsker kritikk og tips i forhold til noen konsertbilder jeg har tatt. Det er selvfølgelig uten blitz, og det store problemet er at det er mer lys bak artistene enn foran. Fargene er slik de er pga farget lys, og jeg har villet beholde stemningen ved å beholde reell farge. Største utfordringen blir liten dybdeskarphet pga stor blenderåpning, samt dette baklyset. Bandet heter forresten Tocksick Dandruff (les; toxic,altså giftig flass). De spiller en helt spesiell mix av rock og funk med rap m.m.. Knallbra live-band forresten.

post-38109-1204406367_thumb.jpg

post-38109-1204406400_thumb.jpg

post-38109-1204406432_thumb.jpg

post-38109-1204406478_thumb.jpg

post-38109-1204406538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til dere for kritikk. De 4 første bildene er tatt med 50mm f1.8 på f2,5 bortsett fra bilde 4 som er tatt på f2.0. Alle de 4 på ca 1/100 lukkertid og iso 800. Det 5. bildet er tatt med 90mm macro fra Tamron på største blender f2.8, lukkertid ca 1/100 og iso 1600. Bildene er tatt med Canon 400d. Jeg tok med mye av bakgrunnen både for å vise de dårlige lysforholdene og for å få med lysstemningen i rommet. Enig i at crop ikke er spesielt interessant, men det var ekstremt vanskelige lysforhold og 90 % av bildene ble mer eller mindre totalt uskarpe. Dessverre var gjerne de mest uskarpe mest interessante pga dynamikken på scenen, men det hjelper lite (totalt slørete og ikke noe å vise frem). Utrolig vanskelig å treffe med fokus når artistene er såpass aktive og de er lite opplyst, men med baklys. Håper på bedre forhold neste gang jeg skal på konsert med de.

Vurderer å kjøpe meg 85mm f1.8 og sigma 30mm f1.4, tror de kan gjøre en bedre jobb en de objektivene jeg har i dag.

Andre her som har kommentarer eller tips?

Lenke til kommentar

Har forsøkt å croppe noen av bildene litt, var det til det bedre eller funket det ikke? Fint om jeg kan få flere innspill, da jeg ønsker å bli bedre på konsertfoto. Gjelder alle aspekter ved det..

ps. Vet det blir stillestående bilder, men de der vokalist er i aksjon blir uskarpe alle sammen i dette mørket - da han er så aktiv på scenen.

post-38109-1204922195_thumb.jpg

post-38109-1204922254_thumb.jpg

post-38109-1204922281_thumb.jpg

post-38109-1204922326_thumb.jpg

post-38109-1204922343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har forsøkt å croppe noen av bildene litt, var det til det bedre eller funket det ikke? Fint om jeg kan få flere innspill, da jeg ønsker å bli bedre på konsertfoto. Gjelder alle aspekter ved det..

ps. Vet det blir stillestående bilder, men de der vokalist er i aksjon blir uskarpe alle sammen i dette mørket - da han er så aktiv på scenen.

Vel vel. at bildene er fine å se på, det er de. Men spennende er de vel ikkje? Hvorfor involverer du 2 svarte hoder foran artistene? prøv heller å ta bilde litt fra siden om du vil involvere publikum

Dritt mer i teknikk, og hold heller fokus på å fange artistene når de i sitt ess.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, så har jeg sett bildene, men jeg velger å ikke si hva jeg mener, fordi jeg er i tvil om hensikten til fotografen for å poste dem!?

:)

Lenke til kommentar

Tja, at det ble noen svarte hoder på det ene bildet skyldes at jeg ikke kom lenger frem pga tett med folk foran scenen. Dette er ikke iscenesatte bilder på øvingslokale, der du kan sette opp belysning som du vil og bevege deg uhindret hvor du vil og be artistene posere osv.

Har vel egentlig det viktigste svaret allerede, at jeg trenger mer lyssterkt objektiv. I tillegg har jeg tilegnet meg ny kunnskap via forumet her vedrørende iso, dvs. en glimrende tråd av Ragamuffin der det går frem at det er viktig å ikke undereksponere, heller overeksponere litt. Dette skal jeg prøve ut ved neste anledning. Hadde jo allerede ganske høy iso, men kan like godt kjøre det på maks under slike forhold så vidt jeg forstår.

Når det gjelder bildene jeg la ut her, så er jeg personlig ganske fornøyd med det av gitaristen -synes det er mye sjel og stemning i det (men en del iso-støy i skyggene i ansiktet). De øvrige bildene er jeg enig i at ikke er spesielt gode bilder - men hensikten var å få tilbakemeldinger jeg kan lære noe av. Det hadde vel ikke vært noen mening i å legge ut et bilde en mener er perfekt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...