Gissan Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ekstremt lite fargestøy må jeg si... Lenke til kommentar
pederk Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Du kan lese at det ikke er brukt noen form for støyredusering. NoiseNinja ordner slike bilder på 1-2-3. Hadde forventet at du leste mer enn du skrev, i alle fall. Ikke at det er viktig. Jeg er sikker på at det er blitz trådstarter trenger. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Du kan lese at det ikke er brukt noen form for støyredusering. NoiseNinja ordner slike bilder på 1-2-3. Hadde forventet at du leste mer enn du skrev, i alle fall. Ikke at det er viktig. Jeg er sikker på at det er blitz trådstarter trenger. Trur eg kjøper meg blitz ja! Har noen gavekort på japan foto, har de samme pris på canon 430ex i butikk (bergen) som på nettet (2.070,-)? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Uansett så er det at man ikke får maksimal skarphet ut av et objektiv før rundt f5.6-8.0 eller så bare noe man liksom må ta med. Min Olympus Digital Zuiko 50mm f/2.0 er skarp som pokker på f/2. Lenke til kommentar
desverre Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Så utifra diskusjonen så blir det bedre bilder utav et objektiv med stor blender, (jeg bruker endel et nikon 50mm f/1,8) og mine efaringer er at det er skarpest mellom ca f/3,6 til ca f/8. Og når jeg ser på mitt sigma 18-200 objektiv som har en maks blender åpning på f/ 3,6 ved 18mm er det best ved fra ca 50mm til 175mm og da kan ikke blenderen være større enn f/7,1 for og få det skarpt. Så til spørmålet og poenget (om det finnes noen da..) Jo større blender åpning et objektiv har jo større skala du har og bruke og samtidig få et godt resultat? , altså et f/1,8 er skrpere fra en større åpning og lenger nedover enn et objektiv som har mindre blender? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Så til spørmålet og poenget (om det finnes noen da..) Jo større blender åpning et objektiv har jo større skala du har og bruke og samtidig få et godt resultat? , altså et f/1,8 er skrpere fra en større åpning og lenger nedover enn et objektiv som har mindre blender? Generellt stemmer dette ja. Eksempelvis en 50/1.4 gir deg et område som er skarpt fra rundt f/2 til f/13 (derfra treffer diffraksjon inn). Dvs du har 6-7 blendertrinn med god skarphet. I motsatt fall, en 3.5-5.6 zoom har kanskje bare 2-3 blendertrinn med god skarphet (f/8 - f/11(f/13)). Men som sagt dette er bare generellt, og unntak finnes. Endret 10. mars 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Flott oppsummering, dessverre. Men - det aller beste er å lære seg å lese MTF-kart og å virkelig se på bildene. Det finnes objektiver som ikke helt følger "reglene", som er skarpe også på stor blender, som ikke har så mye CA og forvrenging. Det er de du vil kjøpe! Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Du kan lese at det ikke er brukt noen form for støyredusering. NoiseNinja ordner slike bilder på 1-2-3. Hadde forventet at du leste mer enn du skrev, i alle fall. Ikke at det er viktig. Jeg er sikker på at det er blitz trådstarter trenger. Vet ikke om NoiseNinja er gratis, men NoiseWare Community Edition er i hvert fall gratis, og er også verdt å prøve. Ga fabelaktiv resultat på noen av bildene mine! Men bruker man PhotoShop mye, bør man betale for et produkt man kan bruke som plugin. Men enig med dere andre, her trengs det jo helt klart ekstern blitz!! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Her er noen testbilder tatt i en fei med 5D og 85mm f1.2L II: Først på f1.2: Og så på f5.0: Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Er vel som forventet det, Aetius... Lenke til kommentar
BL Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Har prøvd Canon EF 50mm f/1,4 på forskjellige blendere. Den er faktisk skarp på f/1,4 men kontrasten på 1,4 og 1,8 er ikke bra, som det framgår av prøvebilder. Filnavn er blenderverdi. Bildene er tatt på 22m avstand av en 15mm tekst Bildene er ett lite utsnitt av originalen! Endret 10. mars 2008 av BL Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Meget bra på f/2.8, må jeg si.. Lenke til kommentar
BL Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) EF 135mm f/2L er fantastisk bra. Allerede på f/2 er skarpheten i topp. Bildet er tatt med bl. f/2 fra samme posisjon som det forrige; avstand 22m. Endret 10. mars 2008 av BL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå