Gå til innhold

Forhold mellom ISO og f/stop.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan lese at det ikke er brukt noen form for støyredusering. NoiseNinja ordner slike bilder på 1-2-3. Hadde forventet at du leste mer enn du skrev, i alle fall.

Ikke at det er viktig. Jeg er sikker på at det er blitz trådstarter trenger.

Lenke til kommentar
Du kan lese at det ikke er brukt noen form for støyredusering. NoiseNinja ordner slike bilder på 1-2-3. Hadde forventet at du leste mer enn du skrev, i alle fall.

Trur eg kjøper meg blitz ja! Har noen gavekort på japan foto, har de samme pris på canon 430ex i butikk (bergen) som på nettet (2.070,-)?

Lenke til kommentar

Så utifra diskusjonen så blir det bedre bilder utav et objektiv med stor blender,

(jeg bruker endel et nikon 50mm f/1,8) og mine efaringer er at det er skarpest mellom ca f/3,6 til ca f/8.

Og når jeg ser på mitt sigma 18-200 objektiv som har en maks blender åpning på f/ 3,6 ved 18mm er det best ved fra ca 50mm til 175mm og da kan ikke blenderen være større enn f/7,1 for og få det skarpt.

Så til spørmålet og poenget (om det finnes noen da..) Jo større blender åpning et objektiv har jo større skala du har og bruke og samtidig få et godt resultat? , altså et f/1,8 er skrpere fra en større åpning og lenger nedover enn et objektiv som har mindre blender?

Lenke til kommentar
Så til spørmålet og poenget (om det finnes noen da..) Jo større blender åpning et objektiv har jo større skala du har og bruke og samtidig få et godt resultat? , altså et f/1,8 er skrpere fra en større åpning og lenger nedover enn et objektiv som har mindre blender?

Generellt stemmer dette ja.

Eksempelvis en 50/1.4 gir deg et område som er skarpt fra rundt f/2 til f/13 (derfra treffer diffraksjon inn). Dvs du har 6-7 blendertrinn med god skarphet.

I motsatt fall, en 3.5-5.6 zoom har kanskje bare 2-3 blendertrinn med god skarphet (f/8 - f/11(f/13)).

Men som sagt dette er bare generellt, og unntak finnes.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Flott oppsummering, dessverre. Men - det aller beste er å lære seg å lese MTF-kart og å virkelig se på bildene. Det finnes objektiver som ikke helt følger "reglene", som er skarpe også på stor blender, som ikke har så mye CA og forvrenging. Det er de du vil kjøpe!

Lenke til kommentar

Vet ikke om NoiseNinja er gratis, men NoiseWare Community Edition er i hvert fall gratis, og er også verdt å prøve. Ga fabelaktiv resultat på noen av bildene mine!

Men bruker man PhotoShop mye, bør man betale for et produkt man kan bruke som plugin.

Men enig med dere andre, her trengs det jo helt klart ekstern blitz!!

Lenke til kommentar

Har prøvd Canon EF 50mm f/1,4 på forskjellige blendere.

Den er faktisk skarp på f/1,4 men kontrasten på 1,4 og 1,8 er ikke bra, som det framgår av prøvebilder.

Filnavn er blenderverdi.

Bildene er tatt på 22m avstand av en 15mm tekst

Bildene er ett lite utsnitt av originalen!

post-70541-1205142077_thumb.jpg

Endret av BL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...