Gå til innhold

Forhold mellom ISO og f/stop.


Anbefalte innlegg

Hei, har canon 30d + tamron 17-50mm f/2.8

 

Var ein tur i "Lekeland" (innendørs), og tok en del "action" bilder av mine barn...

 

Problemet var at for å få akseptable lukketider, måtte jeg skru opp ISO til 1600...

 

Bildene ble for så vidt bra, men ser en del støy når jeg ser bildene i full størrelse...

 

Så det jeg lurer på er kor mye jeg kan skru ned ISO ved å bruke et f/1.4 objektiv.

Fra 1600 til 800?

 

F. eks. Canon 50mm 1.4 eller Sigma 30mm 1.4...

 

Og er disse objektivene like skarpe som tamron-en ved full åpning?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1600 ISO på f2.8 tilsvarer 800 ISO på f2.0 som igjen tilsvarer 400 ISO på f1.4 (gitt samme lukkertid over hele fjøla)

 

Noe helt annet er at det knapt finnes objektiver som er skikkelig skarpe på så store blenderåpninger som f1.4, og spesielt ikke Sigma 30mm f1.4. Skal du ha best mulig bildekvalitet på denslags blendere må du opp i 15-20 tusen, minst.

 

EDIT: Bruktprisen på et Canon Ef 50mm f1.0 er for eksempel, om du i det hele tatt klarer å finne det, omtrent 25000,-. Og på f1.0 er det overhodet ikke bra.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
1600 ISO på f2.8 tilsvarer 800 ISO på f2.0 som igjen tilsvarer 400 ISO på f1.4 (gitt samme lukkertid over hele fjøla)

 

Noe helt annet er at det knapt finnes objektiver som er skikkelig skarpe på så store blenderåpninger som f1.4, og spesielt ikke Sigma 30mm f1.4. Skal du ha best mulig bildekvalitet på denslags blendere må du opp i 15-20 tusen, minst.

 

EDIT: Bruktprisen på et Canon Ef 50mm f1.0 er for eksempel, om du i det hele tatt klarer å finne det, omtrent 25000,-. Og på f1.0 er det overhodet ikke bra.

 

Ok takk for raskt svar!

 

jeg er helt fersk på dette... spør litt...

 

Kordan kan et 2.8 objektiv være skarp på full åpning, men ikke et 1.4 objektiv?

Lenke til kommentar

Er ikke mange f2.8-objektiver som er skikkelig skarpe på full åpning heller, for den saks skyld. (Men de er nok skarpere på full åpning enn de fleste f1.4 er)

 

Uansett så er det at man ikke får maksimal skarphet ut av et objektiv før rundt f5.6-8.0 eller så bare noe man liksom må ta med. I de fleste tilfeller vil det være bedre med stor blenderåpning enn å risikere ikke noe brukbart bilde i det hele tatt. Det er godt mulig du vil få akseptabel kvalitet fra en Sigma 30mm f1.4 når alternativet er at bildet ikke blir tatt eller overhodet ikke blir brukbart, men du bør være forberedt på at du ikke vil få optimal bildekvalitet på slike blendere, uansett hva du gjør.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Tenk på at et objektiv konstrueres med tanke på at lyset brytes mot midten. Et objektiv på 50mm med f/1.4 i blender må ha en mye større fysisk størrelse på blender enn et på f/2.8. Dette fordi f/2.8 betyr fokallengde dividert med 2.8, altså gir f/2.8 ved 50mm en fysisk blenderåpning på 17,9mm, mens et 50mm objektiv på f/1.4 blenderåpning gir 35,7mm fysisk åpning. Altså er f/2.8 en del mindre enn f/1.4 ved 50mm. Med veldig store blenderåpninger blir det ofte dårligere skarphet, mer vignettering (utfyllende) og kortere dybdeskarphet.

 

Objektivet er optimalisert for midten, og derfor er mindre blenderåpninger best i forhold til skarphet.

 

det hele ble noe dårlig forklart, men du spurte

Lenke til kommentar
Objektivet er optimalisert for midten, og derfor er mindre blenderåpninger best i forhold til skarphet.

 

Nettopp, inntil diffraksjon pga lite hull gjør sitt til å redusere skarpheten igjen. Høydepunktet på kurven, der objektivet yter best mht skarphet, inntreffer som oftest på et sted mellom f5.6 og f8.0, sånn røft regnet.

Lenke til kommentar
Objektivet er optimalisert for midten, og derfor er mindre blenderåpninger best i forhold til skarphet.

 

Nettopp, inntil diffraksjon pga lite hull gjør sitt til å redusere skarpheten igjen. Høydepunktet på kurven, der objektivet yter best mht skarphet, inntreffer som oftest på et sted mellom f5.6 og f8.0, sånn røft regnet.

 

Ok, har jeg forstått dette riktig:

 

Et objektiv vil ha problemer med å lage skarpt bilde på 1.4 fordi at lysestrålene fra punktene (pikslene) i objektet vil komme igjennom blenderen fra ytterste linse i objektivet med så forskjellige vinkler at avstanden til sensor blir forskjellig og fokus er umulig, og ved å blende ned vil lysstrålene treffe med rett mot sensor uten store forskjeller i bane?

Endret av ryggemann
Lenke til kommentar

Jeg har blitt veldig fan av SLRgear.com sine tekniske tester av objektiver. De har blant annet interessante skarphetsdiagrammer.

 

Her er Tamron 17-50mm f/2,8 og Sigma 30mm f/1,4

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/355/cat/23

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/176/cat/30

 

Den fargerike figuren er et diagram over skarphet der lilla er best mens turkis, grønn, gul og rød er uskarpt. Blå er et sted i mellom.

 

Tamronen og Sigmaen er omtrent like skarpe på 30mm og f/2,8. Sigmaen blir mer og mer uklar i hjørnene jo større man setter blenderåpninga. Begge er optimale rundt f/4-f/8.

Lenke til kommentar

Canon 35mm f/1.4L er et av få objektiv som er skarpe på f/1.4.

Det koster endel, men nå er det i alle fall nevnt.

 

Canon EF 35mm f/2.0 på bleder 4.0 (venstre), Canon EF 35mm f/1.4L på blender 1.4 (høyre)

post-21338-1204451800_thumb.jpg

 

 

EF 35/2.0 på blender 4.0 (venstre), EF 35/1.4L på blender 4.0 (høyre)

post-21338-1204451928_thumb.jpg

 

 

EF 35/2.0 på blender 2.0 (venstre), EF 35/1.4L på blender 2.0 (høyre)

post-21338-1204451980_thumb.jpg

Lenke til kommentar

OSTEKJEKS:

 

Mente du med inlegget at trådstarter burde se på objektiver med bildestabilisering?

I så fall så ville vel det ikke hjulpet hvis bruksområdet er action-foto.

Uansett er det jo et godt forslag å sette opp en enkel oversikt over fordeler og ulemper med bildestabilisering..

 

Et annet moment utover at de fleste f/1,4 ikke er veldig skarpe på full åpning, er at du har en veldig liten DOF på full åpning, så det å treffe fokus på beveglie motiver er heller ingen enkelt sak, du må isåfall ha god avstand til motivet.

Lenke til kommentar

Om du bare eksponerer riktig (nesten overeksponering ved høy ISO) kan du kjøre 1600 eller 3200 ISO og bruke NoiseNinja etterpå, så blir det brukbart. Har du noe eksempelbilde for støyen, forresten? Et representativt et for eksponeringene du gjorde? (Et 100% utsnitt med både høylys, skygger og noe imellom i seg, eller et helt bilde i 100%.)

Endret av pederk
Lenke til kommentar

post-83126-1204486609_thumb.jpgquote name='pederk' date='02/03-2008 : 16:41' post='10685988']

Om du bare eksponerer riktig (nesten overeksponering ved høy ISO) kan du kjøre 1600 eller 3200 ISO og bruke NoiseNinja etterpå, så blir det brukbart. Har du noe eksempelbilde for støyen, forresten? Et representativt et for eksponeringene du gjorde? (Et 100% utsnitt med både høylys, skygger og noe imellom i seg, eller et helt bilde i 100%.)

 

Her er ein 100% crop, 47mm, f/2.8, iso 1600, 1/60

 

Bildet er ubehandlet, bare konvertert fra raw til jpg... Ingen støyreduksjon enda.

Endret av ryggemann
Lenke til kommentar
*snip*

Her er ein 100% crop, 47mm, f/2.8, iso 1600, 1/60

 

Bildet er ubehandlet, bare konvertert fra raw til jpg... Ingen støyreduksjon enda.

Hvilket kamera?

 

canon 30d + tamron 17-50mm f/2.8

Okai. Synes det var ganske greit for å være 30D ja. ;)

Lenke til kommentar
Om du bare eksponerer riktig (nesten overeksponering ved høy ISO) kan du kjøre 1600 eller 3200 ISO og bruke NoiseNinja etterpå, så blir det brukbart.

Host. :whistle:

post-116374-1204529204_thumb.jpg

Det der er uten noen form for støyredusering. Canon 30D med 3200 ISO og Tamron 17-50mm på f/2.8.

 

Edit: Vent nå litt. Hvorfor ikke kjøpe en blitz? Det her er jo hva de er laget for.

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...