Gå til innhold

Trenger jeg ny strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Se spesifikasjoner i profil (kortversjon: 2x8800GT SLI, Q6600, 2x2GB RAM, X-Fi Platinum, 4 disker, Corsair 620W PSU).

Jeg har et problem når jeg spiller stort sett de fleste spillene jeg prøver, se for eksempel mine tråder her og her. Jeg får feil som alltid utarter seg som såkalt "flickering" (f. eks. teksturer blir hvite eller gjennomsiktige, dette skjer ganske hyppig når det starter) og "stuttering" (har ikke gode norske ord for dette akkurat nå). Dette skjer kun når jeg bruker SLI -- deaktiverer jeg SLI går alt helt fint. Det gjelder også uansett OS -- jeg har prøvd XP, Vista 32 og Vista 64 (bruker sistnevnte som standard).

Jeg har en viftestyring som også måler hvor mange watt strømforsyningen trekker (måleren er altså plassert mellom stikkontakten og PSU-en). Når jeg spiller, trekker den mellom 400 og 430 W. Dette er ikke mer enn 70 % av maks, så jeg mener at den skal klare det.

Det ringer dog en bjelle når jeg opplever det samme i alle spill, når symptomene er identiske, og når dette kun skjer når jeg bruker begge skjermkortene. Jeg får også en blåskjerm i ny og ne, vanligvis har dette å gjøre med filen nvlddmkm.sys. Jeg lurer derfor på om strømforsyningen rett og slett ikke kan levere nok kraft, selv om bruken ligger på rundt 70 % av maksen.

Innspill er meget velkomne. Jeg kan jo alltids bestille en kraftig strømforsyning, og eventuelt returnere den om det ikke skulle gå.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Antall watt er ikke nok for å bedømme en PSU. Med 2 grafikkort bruker du svært mye effekt på 12V, så du må se på hvor mange Ampere den kan levere der. Det kan være du har problem med strømbegrensing.

Her forklares en del om problemet: http://www.playtool.com/pages/psuoverload/overload.html

Det er litt forvirrende med ampere på 12V-railen med denne strømforsyningen, ta en titt på spesifikasjonene på Hardware.nos test. Slik jeg har forstått det er det ikke tre rails, men én. Denne blir vel da på 18 A x 3 = 54 A? Jeg vet ikke om dette er mye eller lite. Det høres ikke så lite ut i mine ører, men så vet jeg heller ikke hva systemet mitt faktisk krever.

Hvis derimot det er slik at de to PCI Express-kontaktene går på én rail, så skjønner jeg at dette kan by på problemer. To 8800GT kan vel fint kreve mer enn 18 A tilsammen... Fra artikkelen du lenket til:

As far as I know, all dual 12 volt rail PSUs connect 12V2 to the 4 pin 12 volt power cable. And most PSUs connect the 12V1 rail to all their other power connectors.

Er det altså en mulighet for at CPU-en får den ene, de to PCIe-kontaktene en annen og den tredje fordelt på alle de andre modulære tilkoblingene?

Edit: Merk dog at PC-en min aldri har slått seg tvert av -- det er enten problemer i et spill, totalt frys, eller blåskjerm.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Ett 8800GT bruker ikke over 120W (Bruker det ikke en del mindre?) 120W ved 12V = 10 Ampere. 2 stk 8800GT betyr 20A som er mye mindre en 50A.

Etter det du har funnet ut, burde strømforsyningen din være kraftig nok.

Jeg vet ikke hva problemene dine kan komme av. :hmm:

Lenke til kommentar
Ett 8800GT bruker ikke over 120W (Bruker det ikke en del mindre?) 120W ved 12V = 10 Ampere. 2 stk 8800GT betyr 20A som er mye mindre en 50A.

Etter det du har funnet ut, burde strømforsyningen din være kraftig nok.

Jeg vet ikke hva problemene dine kan komme av. :hmm:

Men hvis begge PCIe-kontaktene kjører på én rail på 18 A maks, eventuelt med en begrensning på 20A, så blir dette et problem. Det er dette jeg ikke vet -- hvordan kontaktene er fordelt på de tre railene.

Wikipedia sier at 8800GT kan bruke 138 W.

hårek: Takk for lenken, det var mye bra å hente der!

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Etter det Corsair sier selv burde dette være en PSU som er godt egnet til din bruk. Medmindre det er noe galt med ditt eksemplar må vel problemet ligge et annet sted.

Triple 12V Rails provide independent reliable power to the CPU, video card and other components with a combined rating of 50A (40A on 520W) maximum! Advanced circuitry design that automatically enables power sharing between the triple +12V rails in an event of overload on any single +12V rail.

http://www.corsairmemory.com/products/hx.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...