Slacks Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hei! Har brukt Ubuntu en stund. Maskinen min er en Thinkpad x41 som jeg bruker sammen med en dockingstasjon og en ekstern skjerm med oppløsningen 1680x1050. Problemet er at skjermen ikke fungerer skikkelig og jeg får ikke rette oppløsning. Jeg har spurt tidligere her og fikk da vite at dette skulle fikses i neste versjon av Ubuntu. Det jeg lurte på er imidlertid hvilken annen brukervennlig distro som kan anbefales og som vil fungere skikkelig med den eksterne skjermen. Har hørt at dette har noe med versjonen av xorg xserver, men dette har jeg ikke peiling på Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Har vel ikke noe med distro og gjøre, men med drivere. Hvilke drivere bruker du? Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Har vel ikke noe med distro og gjøre, men med drivere. Hvilke drivere bruker du? Slik jeg forsto dette hadde det noe med xorg å gjøre. Hvilke drivere jeg bruker? Vet ikke. Har et innebygget skjermkort, mener det er av typen intel 915. Jeg mente å tro at det fantes distroer som brukte en nyere versjon av xorg, men kanskje ikke? Endret 2. mars 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Problemet er fikset i X.org 7.3. Så alle distroer som bruke den skal fungere (jeg har ikke oversikt over hvem som bruker den enda). Jeg har måtte ty til nVIDIA grunnet dette problemet, venter desperat på at xorg-server 1.4 blir "stabil". Endret 2. mars 2008 av olear Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Problemet er fikset i X.org 7.3. Så alle distroer som bruke den skal fungere (jeg har ikke oversikt over hvem som bruker den enda). Jeg har måtte ty til nVIDIA grunnet dette problemet, venter desperat på at xorg-server 1.4 blir "stabil". Tror du dette vil være i orden med Ubuntu 8.04? Synes ubuntu er konge, men kan liksom ikke bruke det når det ikke fungerer med skjermen. Noen som vet hvilke distroer som bruker X.org 7.3? Takk for hjelpa Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Neste versjon av Ubuntu skal ha X.org 7.3. Det er mulig Fedora har det allerede(?). Lenke til kommentar
huf Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Fedora 8 har 7.2, men tippar på 7.3 i versjon 9 som kjem i slutten av april. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Fedora 8 har 7.2, men tippar på 7.3 i versjon 9 som kjem i slutten av april. Ok:) Men da tror jeg at jeg holder meg til Windows til april. Lenke til kommentar
pulse Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Fedora 8 har 7.2, men tippar på 7.3 i versjon 9 som kjem i slutten av april. Ok:) Men da tror jeg at jeg holder meg til Windows til april. Ubuntu 8.04 kommer vel også i April. Forøvrig er alpha5 av denne ute: http://www.ubuntu.com/testing/hardy/alpha5 som inkluderer bla Xorg 7.3 Lenke til kommentar
comicz Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg har 1680x1050 m/Intelkort, og det har jeg hatt i både feisty(både ny og gammel driver) og gutsy. Trenger ikke noe mer enn 1680x1050 med i "Modes"(...men hadde vel ordentlig modeline med gammel driver i feisty). Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg har 1680x1050 m/Intelkort, og det har jeg hatt i både feisty(både ny og gammel driver) og gutsy. Trenger ikke noe mer enn 1680x1050 med i "Modes"(...men hadde vel ordentlig modeline med gammel driver i feisty). Problemet hos meg er at skjermbildet bommer på skjermen. Noe ligger utenfor skjermbildet og høyresiden av skjermbildet er svart. Skal sjekke ut alpha versjonen av Ubuntu 8.04. Hva med ubuntu 7.04 vil den fungere med skjermen, tenker denne har en annen versjon av X.org. Det blir kanskje problematisk med 2 skjermer, men om jeg kun bruker den eksterne skjermen, altså kun en skjerm vil det kanskje fungere? Lenke til kommentar
huf Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Du har rett oppløysing, men den bommar på skjermen? Eller er oppløysinga også feil? Har du auto-knapp på skjermen din? Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Du har rett oppløysing, men den bommar på skjermen? Eller er oppløysinga også feil? Har du auto-knapp på skjermen din? Jeg skal teste å sette inn Ubuntu Live CD-en. Er usikker om den finner rette oppløsningen, men er mulig det fungerer med autoknappen. Jeg skal teste. Skal rapportere tilbake. Edit: Fant nå ut at ved et trykk på auto knappen på skjermen, ble skjerm stilt riktig, alikevel virket skjermen svært uskarp. Har lagt ved et skjermbilde, men det er nok ikke så lett å se der. Det var imidlertid ganske uskarpt. Skal teste ut ubuntu 7.04 og 8.04 Jeg har 1680x1050 m/Intelkort, og det har jeg hatt i både feisty(både ny og gammel driver) og gutsy. Trenger ikke noe mer enn 1680x1050 med i "Modes"(...men hadde vel ordentlig modeline med gammel driver i feisty). Valgte du simpelt 1680x1050 i instillingene? Kjørte du skjermen via vga? Endret 4. mars 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
huf Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Du har rett oppløysing, men den bommar på skjermen? Eller er oppløysinga også feil? Har du auto-knapp på skjermen din? Jeg skal teste å sette inn Ubuntu Live CD-en. Er usikker om den finner rette oppløsningen, men er mulig det fungerer med autoknappen. Jeg skal teste. Skal rapportere tilbake. Edit: Fant nå ut at ved et trykk på auto knappen på skjermen, ble skjerm stilt riktig, alikevel virket skjermen svært uskarp. Har lagt ved et skjermbilde, men det er nok ikke så lett å se der. Det var imidlertid ganske uskarpt. Skal teste ut ubuntu 7.04 og 8.04 Ser ikkje uskarpt ut det der. Om det er fontane du tenkjer på, må du hugse på at i Ubuntu (og mange andre), er monokrome fontar ikkje default, noko som kan rette opp i den "blurry" følelsen. Nokre likar det slik, andre ikkje... Men klart, er det tydeleg uskarpt bilete (noko som ikkje viser på screenshot'et), er det noko gale. Endret 4. mars 2008 av huf Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Du har rett oppløysing, men den bommar på skjermen? Eller er oppløysinga også feil? Har du auto-knapp på skjermen din? Jeg skal teste å sette inn Ubuntu Live CD-en. Er usikker om den finner rette oppløsningen, men er mulig det fungerer med autoknappen. Jeg skal teste. Skal rapportere tilbake. Edit: Fant nå ut at ved et trykk på auto knappen på skjermen, ble skjerm stilt riktig, alikevel virket skjermen svært uskarp. Har lagt ved et skjermbilde, men det er nok ikke så lett å se der. Det var imidlertid ganske uskarpt. Skal teste ut ubuntu 7.04 og 8.04 Ser ikkje uskarpt ut det der. Om det er fontane du tenkjer på, må du hugse på at i Ubuntu (og mange andre), er monokrome fontar ikkje default, noko som kan rette opp i den "blurry" følelsen. Nokre likar det slik, andre ikkje... Men klart, er det tydeleg uskarpt bilete (noko som ikkje viser på screenshot'et), er det noko gale. Javell ja. Så det er mulig å stille fontene altså. Skjermbildet ser ikke uklart uten, men det ser helt klart stor forskjell fra skjermen på laptopen min til den eksterne. Mulig jeg installerer og prøver om det å sette skjermen min til samsung syncmaster 226bw kan ha noe si (i stedet for plug n' play), er ikke sikkert dette fungerer når jeg kjører fra LiveCD'en. Skal fortsette å teste. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg sitter med SyncMaster 225BW både hjemme og på jobb, funker fint. Har bare brukt VGA da min lappis ikke har DVI-ut. Vi har X-antall Ubuntu-laptoper her som benytter 1680x1050 uten problemer. Jeg regner med at det er den nye intel-driveren du bruker(ble standard fra Gutsy, ja?)? Fåse grep "intel" /etc/X11/xorg.conf Og grep Modes /etc/X11/xorg.conf Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg sitter med SyncMaster 225BW både hjemme og på jobb, funker fint. Har bare brukt VGA da min lappis ikke har DVI-ut. Vi har X-antall Ubuntu-laptoper her som benytter 1680x1050 uten problemer. Jeg regner med at det er den nye intel-driveren du bruker(ble standard fra Gutsy, ja?)? Fåse grep "intel" /etc/X11/xorg.conf Og grep Modes /etc/X11/xorg.conf Har testet litt frem og tilbake, så jeg har ikke ubuntu installert akkurat nå, men skal gjøre det igjen. Mener du jeg skal skrive inn de kommandoene i terminalen? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg sitter med SyncMaster 225BW både hjemme og på jobb, funker fint. Har bare brukt VGA da min lappis ikke har DVI-ut. Vi har X-antall Ubuntu-laptoper her som benytter 1680x1050 uten problemer. Jeg regner med at det er den nye intel-driveren du bruker(ble standard fra Gutsy, ja?)? Fåse grep "intel" /etc/X11/xorg.conf Og grep Modes /etc/X11/xorg.conf Har testet litt frem og tilbake, så jeg har ikke ubuntu installert akkurat nå, men skal gjøre det igjen. Mener du jeg skal skrive inn de kommandoene i terminalen? Jepp, det skal du Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 mener og ha lest/hørt at VGA kabel kun takler oppløsning opp t.o.m 1280x1024 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Huh. Har kjørt 1600x1200 med VGA-kabel siden 2001. Kjører i skrivende stund VGA ut fra jukebox-PCen min til 24"-skjermen min (hovedpc'en er koblet til med DVI). Begge PCene viser et bilde på 1920x1200 uten problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå