Gå til innhold

Kompakt med gode videoegenskaper

Anbefalte innlegg

Våren 2005 kjøpte jeg Samsung V700 (7Mp). Den gang var det vanlig at de fleste kameraer kunne filme i noen sekunder til noen minutter, men ikke Samsung, den kjørte hele veien til brikka var tom med mpeg-4-komprimering. Har vært veldig godt fornøyd med Samsungen, og ikke minst er vel dagens kameraer blitt kjappere, noe jeg ser frem til.

Nå står jeg foran valgets kvaler på nytt, og trenger litt kvalifiserte meninger. Skal være lite (kompakt), jeg har nemlig både en D50 og en D80. Til konkret vurdering er følgende kameraer:

1. Samsung i85 eller NV-serien (8 eller 11 er vel mest sannsynlige)

2. Digital Ixus 860IS. Ixus fremste våpen er vidvinkel (28 mm) og kjent god bildekvalitet. 950/960 ikke/lite aktuell grunnet manglende vidvinkel.

Noen som har erfaringer med noen av disse kameraene og som kan komme med en anbefaling?

Eller er det andre kameraer som kan være aktuell med følgende prioriteringer:

1. God bildekvalitet

2. God videokvalitet

3. Vidvinkel (pussig at ikke flere produsenter har satset på dette)

4. optisk zoom helst 5x eller mer.

5. Hastighet (oppstart, zoom, autofokus9

6. batterikapastitet

NB: Må bruke SD kort. Har en haug av dem liggende

Endret av Laffen64
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du prioriterer god bildekvalitet fremfor vidvinkel. Ixus 950 og 960 har skarpere optikk nettopp fordi de ikke har vidvinkel. Den ødelegger nemlig litt av skarpheten på Ixus 860IS. Jeg valgte Ixus 800IS fremfor 850IS nettopp på grunn av dette.

Du bør sjekke litt eksempelbilder, og se spesielt på kantskarphet, for å se om den noe økte uskarpheten på 860 er forstyrrende.

Hvis ikke, så vil jeg nok påstå at 860IS har noe bedre bildekvalitet enn Samsung, spesielt mtp. støynivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...