Horge Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Har noen eksterne disker som enn så lenge står koblet på USB2, men hvor planen er å flytte dem over på eSATA. Det opprinnelige argumentet er selvfølgelig båndbredde, men latskap gjorde at jeg tok til takke med USB2 i første runde. Ettersom jeg sliter litt med at diskene av og til ”sovner bort”, så ønsker jeg nå å forsere overgangen til eSATA. Før jeg kan få til det, så trenger jeg noen braketter, og ettersom det her er snakk om 5-6 eksterne disker, så trenger jeg braketter med mer enn ett uttak – fortrinnsvis 3 eller 4 hvis det finnes. En ting er at det fort blir latterlig dyrt hvis man skal ha én port per brakett, men det er jo først og fremst at jeg ikke ønsker å måtte kaste bort alle ledige spor på dette. Er det noen som har sett noe slikt tilgjengelig på markedet, evt som har noen braketter de kan anbefale - også om det så bare er utgaver med 2 porter. Har funnet den modellen som Microplex kan levere, men ser også her at flere har slitt litt med den. Er den så dårlig som noen skal ha det til? Jeg trenger for øvrig eSATA-kabel også, så hvis det er noe form for bundle ute og går, så er det selvfølgelig av interesse. Strengt tatt er ikke pris så veldig nøye, men det er jo ikke vits i å betale mer enn man må. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg har bare sett 2 porters braketter. Eks: http://www.psdata.no/ps.asp?it=132481 http://direkteshop.no/index.php?page=shop....=6&vmcchk=1 http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=55797 Ellers så har shg.no eSATA - eSATA kabler fra DeZen DeZen , 1m og 3m til hhv 50,- og 65,- kroner. (aner dog ikke hva slags kvalitet disse er) Andre tar rundt 150,- for 1 metere. Endret 1. mars 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hva med en sånn? Finnes i flere utgaver, merker og prisklasser. Tok bare den første jeg fant. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Hva med en sånn? Artig forslag, og utbyggingskort kunne selvfølgelig ha vært en løsning, men nå er det endog 8 SATA-porter på hovedkortet. Føler det blir i overkant råflott å skulle ha enda 4 eSATA-porter bare for å spare et utbyggingsspor (ved å slippe 2 x 2-portsbrakett). Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Her har du i alle fall en rimelig med to porter. Men ville ikke en E-sata -> sata kabel være det enkleste? Endret 1. mars 2008 av sony123 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Men ville ikke en E-sata -> sata kabel være det enkleste? Mnjo, men pris er som sagt ikke så himla viktig, og jeg ser for meg at det blir noe enklere å hotswappe dersom jeg har ordentlig uttak bak på boksen. Hovedønsket er som sagt å finne en brakett med 3 eller 4 uttak, for et par-tre slike vil gjøre susen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hvis du ser på eSATA tilkoplingen ser du at det ikke er mere plass på en 1 slots PCI brakett. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Men ville ikke en E-sata -> sata kabel være det enkleste? Mnjo, men pris er som sagt ikke så himla viktig, og jeg ser for meg at det blir noe enklere å hotswappe dersom jeg har ordentlig uttak bak på boksen. Hovedønsket er som sagt å finne en brakett med 3 eller 4 uttak, for et par-tre slike vil gjøre susen. Pris er aldri uvesentlig Hater betale mer enn nødvendig.. Høres på meg ut som det er ett serverkabinett du trenger. 3x4 uttak er 12 disker, må være ett sabla rot med kabler og strømforsyninger. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Hvis du ser på eSATA tilkoplingen ser du at det ikke er mere plass på en 1 slots PCI brakett. Tja, braketten på bildet du viser til er i beste fall et resultat av at designet er tilstrekkelig når de bare skal ha plass til to uttak. Kontrollerkortet det har blitt vist til her (link) har 4 uttak, og det med et helt kontrollerkort på baksiden. En annen layout kunne være at man setter to og to uttak "parvis", slik USB-portene som regel står på hovedkort og på bærbare maskiner. Kombinerer man dette, så bør det altså være mulig å få plass til 8 uttak på en brakett som opptar ett spor. Det er med andre ord bare snakk om å finne et produkt som er laget av industridesignere med et snev av yrkesstolthet. Jeg er veldig klar over at det kommer til å koste mer, men det er nettopp derfor jeg også presiserer at pris ikke er noe reelt tema her. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Pris er aldri uvesentlig For all del, reklamen har rett i at det er dumt å betale for mye. Like fullt snakker vi her om greier hvor prisvariasjonen i kroner er minimal. Selv om det innbyrdes størrelsesforholdet fort kan overstige 100 %, så er vi uansett på et nivå hvor frakten risikerer å bli dyreste varelinje på fakturaen... Høres på meg ut som det er ett serverkabinett du trenger. Hadde du sagt at jeg trenger et serverkabinett, så måtte jeg ha gitt deg rett. Derimot er det nok litt underdimensjonert når du mener jeg trenger ett serverkabinett – jeg har nemlig tre. De to filserverne i maskinparken er for øvrig basert på Yeong Yang YY-0221. Det jeg egentlig trenger er mer i retning dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338069, men her er vi på et kostnadsnivå hvor jeg må gi deg rett i at pris ikke lenger er uvesentlig. 3x4 uttak er 12 disker, må være ett sabla rot med kabler og strømforsyninger. Neida, jeg har god kontroll. Alle strømforsyninger og kabler er nummeret, og de står på rekke og rad i forgrenere med overspenningsvern og UPS (link). Dersom det ikke er noen som har sett noe til det jeg er på jakt etter, så blir det nok til at jeg får krype til korset og nøye meg med varianter med to uttak. Alternativt får jeg kjøpe noe halvfabrikata, og finne frem verktøykassa selv. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Hvis du ser på eSATA tilkoplingen ser du at det ikke er mere plass på en 1 slots PCI brakett. Tja, braketten på bildet du viser til er i beste fall et resultat av at designet er tilstrekkelig når de bare skal ha plass til to uttak. Kontrollerkortet det har blitt vist til her (link) har 4 uttak, og det med et helt kontrollerkort på baksiden. En annen layout kunne være at man setter to og to uttak "parvis", slik USB-portene som regel står på hovedkort og på bærbare maskiner. Kombinerer man dette, så bør det altså være mulig å få plass til 8 uttak på en brakett som opptar ett spor. Det er med andre ord bare snakk om å finne et produkt som er laget av industridesignere med et snev av yrkesstolthet. Jeg er veldig klar over at det kommer til å koste mer, men det er nettopp derfor jeg også presiserer at pris ikke er noe reelt tema her. Må handles utenlands dog .. http://www.macgurus.com/productpages/sata/SATACables.php og http://atechfabrication.com/ms_8x_order_form.htm Mass storage 8X er kanskje interessant: http://atechfabrication.com/information/Ma...embly_guide.htm Endret 3. mars 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 http://atechfabrication.com/ms_8x_order_form.htm Nå snakker vi! Det gjør godt å se at det fremdeles finnes produktdesignere som åpenbart har tenkt, tegnet og tenkt igjen før de gikk til sløydbenken. Braketten med 8 uttak er for øvrig akkurat slik jeg ville ha tegnet den selv, så jeg får se om det blir med avstandsforelskelsen eller om jeg gidder å vente på at en eventuell bestilling skal komme over dammen. Forresten var jo diskkabinettet også strøkent, nesten så man må vurdere å bestille med et slikt i samme slengen - da blir jo ikke frakten så dyr i forhold til totalen. Kanskje man burde overtale sarpeng microplex til å ta inn noe slikt i sortimentet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå