Gå til innhold

Treg disk!

Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle dager går diskene mine så j****i treigt? Jeg har to Fujitsu harddisker på 5400 RPM og den er ATA66 og den andre går på ATA100. Når jeg redigerer video går alt veeeeldig sakte. Det en dønn umulig å spille av fullkvalitets capture filer (AVI) på maskina mi selv om alt det andre skulle håndtere det bra (se signatur). Å se på prewievs i Premiere 6er også en slitsom affære. Først hakker alt for deretter å peise avgårde i trippel hastighet. Lettere irritabelt faktisk. :sad:

En hastighetstest i Studio DV sier at overføringshastigheten er på lit over 3000 KB/s, noe som er slettes ikke brukbart etter som fullkval. AVI er på rundt det sammen. Da sier det seg jo selv at det hakker. Disse diskene skal jo være i stand til å overføre raskere selv om det er 5400 RPM disker?

Men hvorfor?? Begge disken er på samme kabel, og CD-brenner har en egen. Hvorfor , hvorfor, hvorfor...

Skal prøve å se om det går bedre med Win2k eller Win98... Kom gjerne med innspill og tips.

På forhånd takk

mvh Jo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-09 18:38, jovaa skrev:

Hvorfor i alle dager går diskene mine så j****i treigt? Jeg har to Fujitsu harddisker på 5400 RPM og den er ATA66 og den andre går på ATA100. Når jeg redigerer video går alt veeeeldig sakte. Det en dønn umulig å spille av fullkvalitets capture filer (AVI) på maskina mi selv om alt det andre skulle håndtere det bra (se signatur). Å se på prewievs i Premiere 6er også en slitsom affære. Først hakker alt for deretter å peise avgårde i trippel hastighet. Lettere irritabelt faktisk. :sad:

En hastighetstest i Studio DV sier at overføringshastigheten er på lit over 3000 KB/s, noe som er slettes ikke brukbart etter som fullkval. AVI er på rundt det sammen. Da sier det seg jo selv at det hakker. Disse diskene skal jo være i stand til å overføre raskere selv om det er 5400 RPM disker?

Men hvorfor?? Begge disken er på samme kabel, og CD-brenner har en egen. Hvorfor , hvorfor, hvorfor...

Skal prøve å se om det går bedre med Win2k eller Win98... Kom gjerne med innspill og tips.

På forhånd takk

mvh Jo

Du har 2 seine (5400....), svake disker som bruker billigamanns enveiskjørte vei ( IDE ), kanskje t.o.m. uten dma aktivert sammen med en sliten cpu som såvidt klarer å komme opp bakken skal du drive med videoredigering.. Kjøp deg en WD 100 gig disk IDE utførelse, 7200rpm er minium hvis du kjører minibudsjett pc til videored.

Lenke til kommentar

Men hvorfor gikk dete hele utmerket på kompisens sløve PII-300 (han hadde 7200 disk men likevel....)?? Det er det jeg lurer på. Og Duronen min holder koken ennå.. :razz:

Har likevel bestemt meg for XP 1600+ nå, og kanskje en ny disk. Får se om penga strekker til.

Lenke til kommentar

Uansett.. dere har vel glemt EN ting? PC'en hans skal da være god nok til å se på .avi filmer! Selv har jeg en K6-2 375MHz, AOpen AP5T hovedkort, 64meg SDRAM og 2mb TSeng Labs ET6000 skjermkort.. skikkelig crap ass pc med andre ord. Den har problemer.. spesielt med DivX! Så det er litt sykt hvis han ikke klarer å spille av .avi. Har du lagt inn ALLE drivere forresten? Altså drivere til chipsett (Via 4-in-1), DirectX, skjermkort drivere, lydkort.. alt som kan skape trøbbel? Og som sagt bør du finne ut om DMA på diskene er aktivert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...