Gå til innhold

Verb oppkalt etter merkevarer, bedrifter etc.


Scorpy

Anbefalte innlegg

Jeg kom i går over en artikkel på nettet som i et lite sidesprang var inne på temaet moderne verb som har sin opprinnelse i kjente merke- og bedriftsnavn eller lignende. To eksempel kan være å google og å photoshoppe.

Jeg er usikker på om dette er et veldig utbrett fenomen, men jeg ønsker iallfall å sette opp en liste over slik verb som har dukket opp i det norske språket. Håper at så mange som mulig vil bidra med ord og samtidig kommentere det som allerede står skrevet.

 

Fullstendig liste over ord (oppdateres etter hvert)

Facebooke - Å utøve aktiviteter i nettsamfunnet Facebook.

Google - [Gugle] Å foreta et søk i søkemotoren Google.

Photoshoppe - Å redigere/skape et bilde i bildebehandlingprogrammet Adobe Photoshop.

Endret av Scorpy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er klar over at amerikanerne har tatt i bruk dette ordet, men jeg har aldri hørt det brukt i norsk. Mener du/dere det kvalifiserer til en plass på lista?

 

I engelskspråklige land har de også "to hoover", som er omtrent synonymt med å støvsuge (The Hoover Company lager støvsugere), men dette er vel heller ikke, så vidt meg bekjent, tatt opp i det norske språket.

 

EDIT: Kom forøvrig på et nytt verb, også dette hentet fra den digitale verden. Å facebooke...

Endret av Scorpy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selv så bruker jeg å flashe når jeg driver med Flash.

Jeg bruker også å photoshoppe.

:)

Å flashe er ellers (iallfall på engelsk) mest brukt om å blotte seg kortvarig.

Lurer på om å paintshopproe er et godt alternativ til å photoshoppe for alle som bruker Paint Shop Pro? Tror kanskje jeg foretrekker å si at jeg driver med bildebehandling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selv så bruker jeg å flashe når jeg driver med Flash.

Jeg bruker også å photoshoppe.

:)

Å flashe er ellers (iallfall på engelsk) mest brukt om å blotte seg kortvarig.

Lurer på om å paintshopproe er et godt alternativ til å photoshoppe for alle som bruker Paint Shop Pro? Tror kanskje jeg foretrekker å si at jeg driver med bildebehandling.

 

Jeg tror "å photoshoppe" er jevnforstått med å trikse med bildet. Dersom jeg sier at bildet er "photoshoppet" skal man være kverulant for å nekte fordi det er brukt et annet program. Vi kan ikke ha et verb for hvert program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...