Scorpy Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg kom i går over en artikkel på nettet som i et lite sidesprang var inne på temaet moderne verb som har sin opprinnelse i kjente merke- og bedriftsnavn eller lignende. To eksempel kan være å google og å photoshoppe. Jeg er usikker på om dette er et veldig utbrett fenomen, men jeg ønsker iallfall å sette opp en liste over slik verb som har dukket opp i det norske språket. Håper at så mange som mulig vil bidra med ord og samtidig kommentere det som allerede står skrevet. Fullstendig liste over ord (oppdateres etter hvert) Facebooke - Å utøve aktiviteter i nettsamfunnet Facebook. Google - [Gugle] Å foreta et søk i søkemotoren Google. Photoshoppe - Å redigere/skape et bilde i bildebehandlingprogrammet Adobe Photoshop. Endret 2. mars 2008 av Scorpy Lenke til kommentar
andm Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Riktignok ikke mye brukt på norsk, men på engelsk: to xerox Lenke til kommentar
Scorpy Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Er klar over at amerikanerne har tatt i bruk dette ordet, men jeg har aldri hørt det brukt i norsk. Mener du/dere det kvalifiserer til en plass på lista? I engelskspråklige land har de også "to hoover", som er omtrent synonymt med å støvsuge (The Hoover Company lager støvsugere), men dette er vel heller ikke, så vidt meg bekjent, tatt opp i det norske språket. EDIT: Kom forøvrig på et nytt verb, også dette hentet fra den digitale verden. Å facebooke... Endret 2. mars 2008 av Scorpy Lenke til kommentar
Thend Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Ikke et verb, men potetgull er også oppkalt etter en merkevare. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Selv så bruker jeg å flashe når jeg driver med Flash. Jeg bruker også å photoshoppe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 I Sandnes ligger det et bilopphoggeri som heter Knoks. Det har eksistert siden 1955, og i omegnen hogger man ikke opp biler, man knokser dem. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Selv så bruker jeg å flashe når jeg driver med Flash. Jeg bruker også å photoshoppe. Å flashe er ellers (iallfall på engelsk) mest brukt om å blotte seg kortvarig. Lurer på om å paintshopproe er et godt alternativ til å photoshoppe for alle som bruker Paint Shop Pro? Tror kanskje jeg foretrekker å si at jeg driver med bildebehandling. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Selv så bruker jeg å flashe når jeg driver med Flash. Jeg bruker også å photoshoppe. Å flashe er ellers (iallfall på engelsk) mest brukt om å blotte seg kortvarig. Lurer på om å paintshopproe er et godt alternativ til å photoshoppe for alle som bruker Paint Shop Pro? Tror kanskje jeg foretrekker å si at jeg driver med bildebehandling. Jeg tror "å photoshoppe" er jevnforstått med å trikse med bildet. Dersom jeg sier at bildet er "photoshoppet" skal man være kverulant for å nekte fordi det er brukt et annet program. Vi kan ikke ha et verb for hvert program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå