Gå til innhold

Linux og freebsd installen klikker da den sjekker harddisken

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre Compaq Armada 4220T som det har blitt satt en større disk i (en IBM 4.1gb) Den fungerer uten problemer i windows miljøet og med en windows installasjon.

Tenkte jeg skulle ha linux eller freebsd på den og lasta ned red hat 8 og freebsd 5. Da jeg lasta opp red hat'en stoppet den når kernel loaden loadet før installasjonen på "harddisk sjekk" plassen (det står den finner disken, men den bare stopper der) Når jeg skrev inn for å starte installasjonen: linux ide=nodma gikk det helt fint, men da jeg skulle loade linuxen etter installasjonen ble det problem på samme plass...

På freebsd går loadinga helt fint helt til denne også kommer til harddisken. Den finner harddisken, men det kommer opp "resetting device" så navnet på harddisken (dette skjer 3 ganger) så kommer det en fault feilmelding over skjermen også restarter maskinen seg...

Noen som vet hva som er galt eller hvordan jeg kan override dem til å ta harddisken?

Hvordan får jeg redhaten til å fortsette med disablet dma (altså når jeg skulle starte installasjonen skrev jeg linux ide=nodma - men dette fulgte visst ikke med etter installasjonen...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan får jeg redhaten til å fortsette med disablet dma (altså når jeg skulle starte installasjonen skrev jeg linux ide=nodma - men dette fulgte visst ikke med etter installasjonen...

Antar den bruker LILO, da kan du legge inn denne parameteren (og eventuelle andre) i /etc/lilo.conf.

Dvs. under: image = .....

legger du inn linjen: append = "ide=nodma"

Står alt du trenger å vite om dette i "man lilo.conf"

Deretter er det bare å skrive 'lilo' så skal det funke neste gang du rebooter

Lenke til kommentar

Antar den bruker LILO, da kan du legge inn denne parameteren (og eventuelle andre) i /etc/lilo.conf.

Dvs. under: image = .....

legger du inn linjen: append = "ide=nodma"

Står alt du trenger å vite om dette i "man lilo.conf"

Deretter er det bare å skrive 'lilo' så skal det funke neste gang du rebooter

Ja, men hvordan skal jeg komme til lilo configen da jeg ikke får bootet inn til root etter installasjonen...

Mvh

A: Lyse

Lenke til kommentar
Ja, men hvordan skal jeg komme til lilo configen da jeg ikke får bootet inn til root etter installasjonen...

I aller verste fall kan du bruke en bootdiskett/cd, men det skal ikke være nødvendig.

Du kan jo bare skrive inn parametrene i LILO på samme måte som du gjorde under installasjonen første gangen bare for å komme inn, så kan du legge inn dette permanent som beskrevet over.

Hvis du har sånn fancy grafisk LILO må du nok trykke på en eller annen knapp for å kunne skrive inn parametre. Var det CTRL mon tro? Husker ikke helt, men det burde egentlig ha stått der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...