Rootin Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg håper noen ruterkyndige kan svare meg på dette forholdsvis elementære spørsmålet: Jeg har en internettlinje som fordeles via ruter til totalt 4 datamaskiner på det meste. 3 av disse tilkoblingene er trådløse, mens den ene er kablet. Det jeg ønsker å gjøre er å gi hver enkelt datamaskin begrenset ut/ inn- linje. Det vil si, at om nettlinjen er eksempelvis 6 Mbit inn og 0.6 Mbit ut, så vil jeg at maskin A (trådløs) skal ha en egen linje på ruteren der den kontinuerlig har, la oss si 3.7 Mbit av innlinjen tilgjengelig, mens de øvrige maskinene får henholdsvis 0.7 Mbit innlinje hver. For linjen ut bør den også fritt kunne justeres (men dette er ingen tvungen nødvendighet), slik at maskin A f.eks får 0.3 Mbit, mens B, C og D får 0.1 Mbit hver til rådighet. Med dette vil ikke maskin B, C og D`s internettlinje bli veldig treg (de brukes bare til lett nettsurfing og e-post), som et resultat av at maskin A f.eks laster ned noe fra internett. Om noen vet navnet på denne teknologien, eller kan henvise til konkrete rutere som har denne muligheten, så har det vært svært behjelpelig Mvh Tom Tornedal Endret 3. mars 2008 av Rootin Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Om du har en gammel pc (og 2 nettverkskort) så er det kanskje enklest å bruke den som en router med f.eks. pfSense. Angående routere man kjøper har jeg ingen anelse. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 smoothwall kan være et alternativ også Lenke til kommentar
Rootin Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg er først og fremst ute etter en ruterløsning. Jeg tror kanskje det vil koste mer enn det smaker å sette opp en ruterdatamaskin.. Men mens vi er inne på det, kanskje det er noen her som har forslag til oppsett av en rimelig, men likevel pålitelig og uproblematisk ruterdatamaskin? Hva burde minstekravet for minne, prosessor og Lan- kort være, for at maskinen skal kunne levere linjen ut til de ulike maskinene, uten at man opplever "linjeheng", aka lag? Og er det noen som har erfaring med ulike programvareløsninger for slik type bruk? Ser det er nevnt et par program her som kan gjøre jobben. Noen flere? Lenke til kommentar
Rootin Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Fant just ut hva man skal se etter i dette tilfellet. En ruter må først og fremst ha Qos- støtte (Quality of service). Deretter må man finne ut om Qos for den aktuelle ruteren tillater båndbreddekontroll. Utklipp fra D-Link om teknologien: "...Båndbreddekontroll gjør det mulig for administratorer å stille inn trafikkgrenser på hver port og sikre et høyt tjenestenivå for sluttbrukerne. For avansert bruk tillater båndbreddekontroll per flyt enkel finjustering av tjenestetyper basert på spesifikke IP-adresser eller protokoller..." Case closed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå