Spizz Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg har en HP maskin som er snart 1 år gammel. Jeg fikk den med vista og er dritt lei hele Vista og vil heller ha Windows XP. For et par dager siden kjøpte jeg meg en Windows XP Professional og holdt på å instalere den men etter at jeg har restarta maskina og starta opp CD-ROM fra boot så står det at den leser de programmene som er med på XP, og når det er ferdig står det bare at det ikke går ann å instalere pga. den finner ingen harddisker. Noen som har fått dette før og har løst det eller som kan hjelpe meg med det? Lenke til kommentar
k0n Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Har du harddisker i RAID? Det er mulig du trenger en diskett/driver til evt. harddisk-kontroller som XP ikke har drivere til. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg tror ikke du kan installere Xp over Vista. Du må antagligvis fjerne Vista først. Lenke til kommentar
Spizz Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg tror ikke du kan installere Xp over Vista. Du må antagligvis fjerne Vista først. Hvis du kjører CD-en under oppstarten da Windows ikke har startet opp går det fint. k0n: Harddisker i RAID? Forklar mer spessifikk er du snill. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg tror ikke du kan installere Xp over Vista. Du må antagligvis fjerne Vista først. Hvis du kjører CD-en under oppstarten da Windows ikke har startet opp går det fint. k0n: Harddisker i RAID? Forklar mer spessifikk er du snill. Windows Xp har ikke innebygget støtte for raid drivere, det inkluderer også s-ata baserte harddisker og scsi baserte disker. Du må derfor under oppstart av Xp installer CD-en legge inn passende drivere til dine diskkontroller. (mener det er F6 du skal trykke, men husker ikke helt) Lenke til kommentar
k0n Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) På http://www.hardware.no/artikler/raid/32088 står det litt info om RAID. Raid er vel enkelt forklart og utnytte kapasitet eller sikkerhet ved bruk av flere harddisker. Hvis paralell-kobling eller seriekobling (Elektro) betyr noe for deg, så er virkningen stortsett den samme. Serie=dobbel strøm, paralell=dobbllet kapasitet. Det gjør også at 2 (eller fler) harddisker bare blir "sett" som en fysisk harddisk i Windows. Tok litt i her, men synes det hørtes fornuftig ut. EDIT: ble litt blanding av strøm og kapasitet... Så også at den linken jeg ga er veldig gammel. Endret 1. mars 2008 av k0n Lenke til kommentar
Spizz Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Da gjorde jeg en test: Windows Setup Windows could not determine the type of one or more mass storage devices installed on youre system, or you have choosen to manualy specity an adapter. Currently, setur vill load support for the folloving mass storage devices(s) <none> *To Specity additional CSCI adapters, CD-ROM drives, og special disk controllers for use with Windows, including these for manufactures, Press S *If you do not have any device support disks from a mass storage device manufacturer, or do not want to specify additional mass storage devices for use with Windows. Press ENTER Alt i alt: ENTER = Samme instalasjonsproblem som før. S = Funka ikke, hadde ikke "Floppy" ett eller annet. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Alt i alt: ENTER = Samme instalasjonsproblem som før. S = Funka ikke, hadde ikke "Floppy" ett eller annet. Eksterne driver pleier normalt og lastes inn over floppy ja (diskettstasjon), men du kan slipstreame dem til en ny installasjonscd som du kan brenne ut. For å finne ut hvordan kan du søke etter slipstreame drivere på forumet. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 på min HP maskin måtte jeg bare fjerne "Sata kontroll" eller noe lignende i bios før XP fant HD. Etter det gikk alt smooth. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå