Gå til innhold

Koble digital kamera til opptaker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er mulig å koble et digital kamera til en dvd opptaker med harddisk og eventuelt hva man trenger av kabler og slikt for å få dette til.

Har en bestefar som lurer på å kjøpe seg et digital kamera, men siden han ikke har PC så lurer han på om det er mulig å koble kameraet til DVD opptakeren og f.eks brenne bildene over på DVD eller harddisk. :p

DVD-opptakeren har ikke kortleser, Opptakeren er en Phillips 3450h:

http://www.komplett.co.uk/k/ki.aspx?sku=32...led#ProductTabs

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til mitt digitalkamera Canon Powershot) fulgte det med en USB-kabel og en komposittkabel. Komposittkabelen kan brukes til å koble kameraet til TV og til harddiskopptaker, og med harddiskopptakeren kan jeg ta opp lysbildeshowet som kameraet kjører, men ikke lagre enkeltbilder. Med USB-kabelen koblet mellom kamera og harddiskopptaker, ser ikke harddiskoptakeren kameraet, men kunne i teorien være en måte å overføre bilder, på samme måte som jeg kan kopiere bilder og MP3-er fra USB-penner. Hva opptakeren du linker til støtter vet jeg ikke, men det ser ut som den har firewire-kontakt i fronten, men ikke USB?

De gode nyhetene for bestefar, er at han kan levere kameraet eller minnekortet i en fotobutikk, og få bilder på fotopapir billigere enn bilder fra filmbaserte kameraer, helt ned i under krona per bilde. Og å brenne bildene på en CD i fotobutikken, koster typisk det samme som selve framkallinga for tre-fire filmer. Så man trenger ikke ha PC for å kjøpe digitalkamera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror ikke det er mulig å bruke en DVD-opptaker for å brenne bilder fra digital kammera over på cd/dvd! Den støtter nok ikke data-brenning. Du trenger en PC eller gå til fotobutikken FOR Å IVARETA FULL OPPLØSNING!

Om man bare skal vise dem til kjente er det nok brukbart å bruke dvd-opptaker for å "ta opp" bilder. Kabel du trenger følger nok med på kammeraet (tv-ut), men bilden vil bli tatt opp som video,. dvs dårlig kvalitet.

En annen ting man skal være obs er at en cd/dvd kan bli ødelagt på 1/2 år!

Det finnes mange som har mistet sine verdifulle bilder for alltid pga cd/dvd-plater som ikke lar se lese mere! (Dog skal en cd/dvd holde minst 10 år om man behandler den pen).

Anbefaler derfor at man også ha sikret sine bilder på en ekstra harddisk!

Og om bestefra ikke knipser for mye ... minnebrikker har blitt veldig billig (fra 80 kr for 2 GB)!!!

En DVD-opptaker er jo primært byggt for å brenne/lagre video. Og når du snakker om kammera mener du nok et vanlig fotokammera?!?

Annenledes er det selvfølgelig om man snakker om digital video-kammera. Her brukers det vanligvis firewire-kabel til overføring ....

"Connector Type 1 x IEEE 1394 (FireWire/i.LINK) ( 4 PIN FireWire ) - front" ... slik det står beskrevet på linken din.

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...