Bibbo Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Har gått til anskaffelse av et redigerings prog. som jeg fikk anbefalt: Sony Vegas. Det eneste jeg har vært borti før er Windows MM.Dette er jo da mildt sagt et steg opp føler jeg. Men mange av disse utrykkene (spesiellt med effekter osv) sitter litt løst i skallen. Skjønner ikke allverden og det er endel å bla igjennom. Jeg lurer på hvor disse enkle effektene finnes i programmet: 1.Sakte innzoom på et bilde 2.Øke hastigheten på et klipp. 3.Gjøre et klipp mørkere/lysere 4.Tone en sang inn og ut. Det kan være jeg ikke har sjekket alle "effekt kategoriene". Det jeg har kommet over nå er Transitions og Video FX. Har ikke funnet noen av de over innenfor disse. Transitions er vel kun "overganger" eller hva man skal kalle det ? Er en skikkelig nybegynner. Håper på hjelp fra dere som kan dette : ) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 1. Høgreklikk på klippet --> Video Event Pan/Crop. Sjå her. 2. Hald inne Ctrl og klikk-og-dra inn enden på klippet. Eventuelt høgreklikk --> Insert/remove Envelope --> Velocity. Dra den grøne linja oppover. Lengda på klippet vil ikkje endre seg, so det vil loope trur eg. 3. Video FX (ein av fanene som ligg saman med Explorer, Trimmer, Media Manager osb.) --> Brightness & Contrast. 4. Hald musa over det øvste hjørnet på klippet. Musepeikaren vil då endre form til ei dobbeltpil over eit «kakestykke». Dra innover i klippet. Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Takk! Det satt som et skudd : ) Et lite spm til: Noen måte å kopiere effektene du har fra ett klipp til neste ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Kopier klippet med effektane på vanleg måte (Edit --> Copy/Høgreklikk --> Copy/Ctrl + C). For å lime inn effektar, vel Paste Event attributes frå Edit- eller høgreklikkmenyen. Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Har 2 spm til ang "blue screen" : Er det mulig og flytte et objekt iforhold til det andre? (eks: et bilde du vil ha lengre ned iforhold til bakrgunnen du har lagt inn). Eller må dette fikses på bilde i et annet program. og: Er det mulig å legge inn en blå bakgrunn e.l i et filmklipp i noe program? Eller bør du filme med en bakgrunn. Beklager alle spm. : ) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 1. Er objekta i to forskjellige klipp kan du flytte det eine klippet ja, med Track motion (ein av knappane til venstre for kvart videospor) eller Pan/Crop. 2. Det er sjølvsagt mogeleg, men ganske tidkrevjande. Ein bør filme med blå eller grøn bakgrunn. Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Er det mulig å se preview i fullskjerm? Istedenfor bare denne lille ruten. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Veit ikkje heilt. Det er mogeleg å vise i ein ekstern avspelar (t.d. Media Player), ved å gå til Tools --> Preview in Player, men då må programmet rendre ein videofil fyrst, so det vil ta tid. Det er ogso mogeleg å gjere videovisinga i Vegas større, ved å ganske enkelt dra i kantane av det «området». Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Er det mulig å se preview i fullskjerm? Istedenfor bare denne lille ruten. Det er i hvert fall fullt mulig hvis du har 2 skjermer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå