Fin Skjorte Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Noen av bildene er vist før, mens andre har blitt publisert nå. Bildene er hentet fra db.no og viser hvordan amerikanske soldater behandler krigsfanger. Det blir hevdet at så mange som 90 % av disse fangene er uskydlig, som ikke gjør saken bedre heller. Men at USA har så liten kontroll på sine soldater, til tross for at de er i en krigssituasjon er leit, synd og dirkte forkastelig. Paradokset er at dette blir gjort i o-store kamp mot terror. Rart at ingen dem tenker på at denne inngripen i et land på andre siden av jorden er faktisk med å skape terroren. Bildene viser fanger innsmurt i avføring, tilkoblet strøm og ydmyket foran hverandre og fangevokterene. Assosiasjonene til nazistens konsentrasjonsleirer er absolutt tilstede. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 1. mars 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Gammelt nytt, Lynndie England og de skyldige har allerede ble dømt og har fått fengselsstraffer. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Som jeg skrev så er noen av bildene vist før, mens andre er nye for offentligheten og beskriver ytterligere hvordan USA har opptråd i landet det "befrier" Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Vil nå si det beskriver hvordan et fåtall mentalt syke fangevoktere har opptrådt, jeg da.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Synes man bør legge slike bilder i skjul-tag. Forøvrig er det også værre bilder fra Abu Ghraib enn disse der ute. Straffene de innvolverte soldatene fikk var vel i noen tilfeller latterlig lave, hvis jeg husker rett. Endret 1. mars 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Har lagt de inn i en skjul tag nå, som du sier bør slike bilder gjerne være det! Om det bare så er at det er et fåtall av disse menneskene som gjør disse handlingene, så sier det allikevel endel om den "bedriftskulturen" som har eksistert i det am.forsvaret. Og det er et problem som går utover at noen få er onde. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Vil nå si det beskriver hvordan et fåtall mentalt syke fangevoktere har opptrådt, jeg da..Nei, på ingen måte. Hovedproblemet var/er systemet, IKKE fangevokterene. Faktisk viser eksperimenter (her) at majoriten vil opptre på denne måten i en slik situasjon. Det er kun fåtallet, mentalt syke eller ei, som har tilbøyelighet til å våkne opp og gjøre noe (i dette tilfellet informere om omstendighetene). For mer informasjon, kan en nyhetsartikkel om Philip Zimbardos, psykiateren som ledet eksperimentet ovenfor, foredrag på TED-konferansen være av interesse: http://www.wired.com/science/discoveries/n...o?currentPage=2 Klart de må stå til ansvar for grusomhetene, men enda viktigere er det at de som satte hjulene igang (akkurat som i Nuernberg-rettsakene) blir holdt ansvarlige. Og det har enda ikke funnet sted. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Fy pokker, jeg blir kvalm av å se slike bilder. Nå kan man si at USA iallfall ikke sulteforer, gasser og brenner fangene. Men når det gjelder selve behandlingen som gis fangene, har jeg vondt for å se at amerikanerne her er det spor bedre enn SS. Dette er ren og skjær sadisme, og det av et særdeles perverst slag. Dette er mennesker uten verdi. De kan gjerne sendes til galgen for min del. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 De har ikke mye å være stolte av nei. I tillegg har de jo satt "torturen ut på anbud" i og med at kontraktører har vært inne i bildet. Disse kunne til overmål ikke straffeforfølges siden de har fått seg en klausul om straffefrihet, hvis jeg ikke husker feil. I tillegg kommer regelrette drap på tilfeldige sivile, begått av kontraktør-firmaer av typen BlackWater og lignenede. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Man må regne med slike handlinger i krig, så å si hver krig har historier om umenskelige handlinger. Men det må uansett straffes hardt, selv mener jeg folk som bush også burde få en del av skylden siden de er fult klare over at slike handlinger kommer til og skje når de starter en krig, så han har jo på den måten indirekte gitt ordere til slikt. En stor del av dem som går i krigen er jo gjærne litt sprøe også, hvem normal peron setter seg frivillig i en situasion som høyst sansynlig vil ende opp med og drepe mennesker. Det er kunn patrioter som elsker landet sitt over allt annet og potensielle drapsmenn som gjør det. I usa er også andelen av potensielle drapsmen ganske stor siden folk med mindre forbryteles ofte kan få valget mellom å gå i fengsel eller og rullere inn i ermeen. Det er galskap av de høyere opp i millitæret og ikke ha streng kontroll på fengslenne. Sårlig med tanke på att mange vanlige folk også kan bli saddister av og være fange voktere uten noen kontroll, og når en setter folk som allerede er litt skrudd i hodet til slikt så kan en jo ikke vente annet en det som her har skjedd. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Man må regne med slike handlinger i krig, så å si hver krig har historier om umenskelige handlinger.Ja, men Amerikanerne burde i det minste være i stand til å overholde avtalene de undertegner (Geneva-konvensjonen) og ikke bryte internasjonal lov, iallfall når de fremstiller seg som de godes vokterne (og verdens rettmessige eiere). Men det må uansett straffes hardt, selv mener jeg folk som bush også burde få en del av skylden siden de er fult klare over at slike handlinger kommer til og skje når de starter en krig, så han har jo på den måten indirekte gitt ordere til slikt.Helt klart. Det er også juridisk presedens for å straffe de øverstkommanderende, og da Irak-krigen var et angrep, er Bush og & Co egentlige krigsforbrytere og alene ansvarlige for alle grusomheter:Wikipedia[/url]']The International Military Tribunal at Nuremberg, which followed World War II, called the waging of aggressive war "essentially an evil thing...to initiate a war of aggression...is not only an international crime; it is the supreme international crime differing only from other war crimes in that it contains within itself the accumulated evil of the whole."Men så klart gjelder ikke disse lovene for USA ... Det er galskap av de høyere opp i millitæret og ikke ha streng kontroll på fengslenne. Sårlig med tanke på att mange vanlige folk også kan bli saddister av og være fange voktere uten noen kontroll, og når en setter folk som allerede er litt skrudd i hodet til slikt så kan en jo ikke vente annet en det som her har skjedd.Nei, nei, nei. Som vist ovenfor må du IKKE nødvendigvis være skrudd i hodet. Det er faktisk de normale som har tendens til å gjøre slikt. Endret 1. mars 2008 av aadnk Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 De har ikke mye å være stolte av nei. I tillegg har de jo satt "torturen ut på anbud" i og med at kontraktører har vært inne i bildet. Disse kunne til overmål ikke straffeforfølges siden de har fått seg en klausul om straffefrihet, hvis jeg ikke husker feil. I tillegg kommer regelrette drap på tilfeldige sivile, begått av kontraktør-firmaer av typen BlackWater og lignenede. Hvem i all verden er det som har tatt avgjørelsen med å sette torturen ut på anbud? Det er jo helt sykt. Spesielt det at de ikke kan straffeforfølges. Lurer på hva som gjør mennesker så kalde at de kan gjøre sånt med andre mennesker uten å få varige men. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 http://youtube.com/watch?v=2o0Nx31yicY Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Det aller sykeste var egentlig dette: USKYLDIGE: I etterkant av torturskandalen, anslo den amerikanske sjefen ved fengselet at 90 prosent av fangene der var uskyldige. De ble smurt inn i avføring, torturert og nedverdiget på det groveste uten å ha gjort noe. Hvem i all verden er det som har autorisert den behandlingen av fangene? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 For å fordele litt skyld, så i linken som vanedyret gav, fremkommer det at mennesker er villig til å gå langt i å påføre andre smerte og ydmykelshet så lenge det er tilsynelatende initiert av myndighetspersonell. Om de så bare har en hvit frakk så legitimerer det ugjerningen. Et resultat som var oppsiktsvekkende i USA ca 1970, da det viste seg at også amerikanere kunne oppføre seg som barbariske nazistene gjorde under ww2. Samtidig sier det også noe om hvilke ansvar dagens myndigheter i USA også har, når vi nå faktisk vet at litt legitimitet fra øvre hold kan sette igang umenneskelige prosesser. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Det aller sykeste var egentlig dette: USKYLDIGE: I etterkant av torturskandalen, anslo den amerikanske sjefen ved fengselet at 90 prosent av fangene der var uskyldige. De ble smurt inn i avføring, torturert og nedverdiget på det groveste uten å ha gjort noe. Hvem i all verden er det som har autorisert den behandlingen av fangene? I følge noen, forsvarsminister Donald Rumsfeld http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1383227 Rumsfeld "risikerer" straffeforfølgelse i Tyskland; http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article800135.ece Endret 2. mars 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 En ting jeg ikke kan fatte å forstå er at muslimer over hele verden kan mobiliseres for å demonstrere mot karikaturtegninger av et fantasifoster, mens det ikke blir på langt nær like store reaksjoner når man ser bilder som dette her av hårreisende behandling av andre muslimer. Hvis muslimene hadde demonstrert på fredlig vis over denne uverdige behandlingen hadde de fått all min sympati. Eller er det bare jeg som ikke har fulgt godt nok med? Og Donald Rumsfeld må være den verste i Bush-administrasjonen by far. Håper tyskerne dømmer ham strengest mulig. Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Synes man bør legge slike bilder i skjul-tag. Forøvrig er det også værre bilder fra Abu Ghraib enn disse der ute. Straffene de innvolverte soldatene fikk var vel i noen tilfeller latterlig lave, hvis jeg husker rett. Akkurat som drap - og voldtektsmenn her i Norge da. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Var en professor, tror det var i historie og etikk, som sa det at dette ikke er noen skandale i det hele tatt. Slike ting har skjedd i ALLE kriger og til ALLE tider. Forskjellen, mente han, er at vi alle nå har kamera på mobiltelefonen osv. og digitalkameraer, slik at informasjonen flyter ennå friere enn før. Skandalen er snarere at Pentagon og militæret ikke utøver bedre sikkerhetsrutiner på sine ansatte. Dog, dette sagt, betyr det selvfølgelig ikke at slik oppførsel nødvendigvis er forsvarlig. Personlig må jeg innrømme at jeg humrer litt over tanken om at terroristene som kjemper for konservativ islam blir tvunget til å bryte sin egen gale religion ved å legge seg nakne oppå hverandre og simulere homosex osv. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Eneste er kjipt når 90% av de er uskyldige, helt vanlige folk da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå