Gå til innhold

HDMI funker ikke helt..

Scheen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har skaffet meg en DVI -> HDMI konverter som jeg skulle bruke til og koble PC-en min til mitt Hyundai 37" LCD TV (HLTY-37F2).

Men av en eller annen grunn får jeg ikke noe bilde på TV'en når jeg skrur på PC-en.. (trodde først kanskje at oppløsningen var feil eller noe sånt, men det er det ikke)

Jeg vet at PC-en min klarer og bruke en slik konverter for jeg brukte en hos en kamerat av meg litt tidligere i dag, og da funket det helt fint.

Og jeg vet at HDMI inngangen på TV'en funker, for jeg bruker den også til min digitale mottaker og jeg får helt fint bilde der.

Noen som vet om noen løsninger til et slikt problem? (helst kom med ordentlige svar og ikke si at jeg må kjøpe ny TV pga. dette)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er problematisk med HDMI innganger er å koble den til datamaskinen og framdeles få et bilde, for ikke å snakke om et bra bilde. Derfor sitter det ofte en VGA inngang beregnet for nettopp PC tilkobling. Til video, film og konsollspilling blir ofte bildet blåst opp en anelse for å unngå "sorte kanter" på CRT skjermer, og selv om mange idag har LCD skjermer og ikke trenger dette tullet mer henger det fortsatt igjen ;(

Skjermen ser ut til å ha en oppløsning på 1366x768. Normalt skal du sette Windows til dette, men det kan godt være du må forsøke 1024x768, 1280x720 eller liknende for å se hva den takler av PC oppløsninger. Alltid i 60Hz, og aldri interlaced.

Dersom du først får et bilde vil du med stor sannsynlighet kunne se i TVets meny hvilken oppløsning den kjører. Hvis bildet er "zoomet inn" / utenfor skjermen, sjekk TV menyer for "overscan" eller "underscan". Hvis du framdeles sliter, sjekk hvilken oppløsning den kjører i VGA (du må trolig kjøre en "AUTO" funksjon fra TVets meny hvis den ikke gjør dette automatisk). 1366x768 burde fungere her og gi et meget imponerende bilde. Ikke tenk så mye på at du kjører "gammel analog tilkobling", først må du sjekke hva TVet faktisk takler av normale PC oppløsninger :) Sansynligvis får du et helt fint bilde.

Angående adapter - har en DVI->HDMI adapter her nå som ikke fungerer på et 7300GS, men som fungerer på et 7800GT + 8800GT. Skjermkort har absolutt noe å si, men det er mulig software kan løse eventuelt problem (f.eks. Powerstrip).

Det at Xbox360, parabolmottaker, DVD spiller eller liknende kjører fint på HDMI inngangen har dessverre liten sammenheng med om man kan bruke TVet som en vanlig PC LCD skjerm. Mange sliter med akkurat samme problem, ofte blir det referert til om man kan kjøre TVet 1:1 uten noen form for bildebehandling, pikseljustering eller liknende som er med på å gjøre bildet MYE dårligere enn f.eks. med helt vanlig VGA kabel. Manualen pleier vanligvis å spesifisere hvilkne oppløsninger skjermen takler fra en datamaskin. Jeg har dessverre ikke klart å finne denne online, ellers hadde jeg sjekket med en gang :)

Selv kjører jeg en 10m HDMI kabel fra DVI->HDMI fra et 8800GT til en projektor i 1280x720, og jaggu fungerte kabelen og signalet problemfritt også i 1920x1080 (projektor nedskalerer dette internt, men selve signalet må uansett komme fram). Bildet er 100%. MEN, jeg måtte faktisk jobbe litt for å få det til, blant annet måtte jeg inn i projektorens meny og skru av overscan. Og var det stor forskjell mellom VGA og HDMI? Egentlig ikke, selvom bildet var blåst opp på 100" :) Hovedforskjellen var faktisk mer småstøy som ikke er synlig mer, skarpheten og fargene er ellers identisk med den 10m lange VGA kabelen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...