TwiiK Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Hei. Pleier som regel å ha speedfan kjørende slik at jeg kan skru ned hastigheten på vifta når jeg ikke spiller eller driver med 3d studio. Men 100% viftehastighet er veldig variabelt. Som oftest er det 2300 rpm, men enkelte ganger er det 2800rpm og her forleden startet jeg opp company of heroes og synes vifta bråkte uvanlig mye, sjekket speedfan og da var 100% 3300 rpm. Lurer på hva som faktisk er default maks hastighet for stock kjøleren til q6600 og hvorfor min oppfører seg så rart? Temperaturene ved maks load har også økt sakte, men sikkert som tiden går. Rett etter at jeg satte sammen pcen kunne den stå i 3ds med 100% load og vifta på 2300 rpm i 5-6-7 timer uten å gå så altfor langt over 60 grader. Nå, 3-4 mnder senere går den veldig raskt over 70 grader på full load. Skyldes dette at kjølepastaen blir gammel? Støv? Ser ikke noe støv på vifta, mulig den er full innvendig, får sjekke det siden. Hva er farlig høy temperatur på en q6600? Sitter og renderer ut en animasjon i 3ds nå og ser en kjerne nærme seg 80 grader og den har bare hatt full load i 10 minutter. Alt over 2000rpm bråker så mye uansett at jeg trolig går for en annen vifte, men er uansett interessert i å vite hva som foregår. På forhånd takk. Edit: Nå var alle kjernene over 80 graden. Ble nervøs og satte maks 1 kjerne i 3ds. Tror pcen pep isted også. Vet ikke om det skyldes temperaturen. 70-80 grader er det instant burn dersom man tar på kjøleribba? Synes ikke kjøleribba var sååå varm. Kunne holde fingeren der i 4-5 sekunder før det begynte å svi. Edit: Oi, var nok en del støv inni der, ja. Blåste en gang kraftig gjennom ribba mens pcen kjørte og idletemperaturen gikk fra 42 til 31. Stor hybelgris som løp ut av ribba også, la jeg merke til. Men hastighetsproblemet eksisterer fortsatt. Edit2: Leste på nett at 100% hastighet på stock kjøleren til q6600 er 3600 rpm. Stemmer dette? Min er tilbake på ca. 60 grader full load nå, men vifta går så godt som aldri over 2300 rpm. Må i såfall være ganske bra det da. Endret 1. mars 2008 av TwiiK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå