Gå til innhold

Canon HG10 Software

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått et Canon HG10, demobrukt fra USA. Så at de har tatt ut alle CD`ene som fulgte med og nå tørr jeg ikke å stappe den i dataen, siden det står på USB kabelen at man MÅ installere software og slikt før man stapper den inn. Så lurte på om noen her visste om noe sted man kan laste ned software til HG10?

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakt butikken, og informer dem om at produktet ikke bare er demobrukt, men faktisk ufullstendig, så lenge det ikke følger med software som er nødvendig for å kunne bruke produktet slik det er tiltenkt. Du bør da enten få tilbud om å heve kjøpet, eller så kopierer de og sender software til deg.

Men det kan bli et problem ettersom det er kjøpt fra USA. Der stiller du mye svakere enn ved kjøp i Norge.

Lenke til kommentar

ikke farlig å koble kamera til pcn uten software, men du får ikke mye glede av filmene da. De må konverteres uansett, men jeg er ganske sikker på at det finnes software som konverterer *.MTS filer (som formatet heter) til et mer brukanes format.

kanskje noen som har forslag på software?

Lenke til kommentar
ikke farlig å koble kamera til pcn uten software, men du får ikke mye glede av filmene da. De må konverteres uansett, men jeg er ganske sikker på at det finnes software som konverterer *.MTS filer (som formatet heter) til et mer brukanes format.

kanskje noen som har forslag på software?

meg bekjent er de fleste avchd kamera "mass storage devices" for windows, så man trenger ingen spesiell driver for å lese filene på et kamera. det er mange redigeringsprogram som støtter avchd, se feks listen nederst på http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD

men det er nok forskjeller i feks filstruktur mellom kameraprodusentene som kan lage krøll.

det som følger med hg10 er vel grovt sett et billig corel ulead redigeringsprogram (koster noen få hundrelapper "over disk" på internett), og canons zoombrowser pakke for stillbilder, som ikke er noe å samle på uansett. det er vel noe enkel funksjonalitet for videoredigering i zoombrowser også, men tror den kun støtter filmer fra canons digitalkamera (motion jpeg avi's). corel programmet er visstnok enkelt og greit.

for hdv (det andre hobby-HD formatet) sies corelprogrammet å være svært raskt, pga at det

endrer råmateriealet minst mulig, dvs kun skjøtene, når klipp limes sammen. vet ikke om de drar samme trikset på avchd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...