FL1P Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Sliter med andre ting enn dere 2. Har veldig mye allergier og polypper og faenskap som gjør at luftveiene mine ofte er tette. Klarer 5'er på Coopertesten (ca 2800meter på 12minutter) med god margin. Merkelig at jeg ble tjenestedyktig egentlig, men har alltid hatt lyst og skrev selv at jeg klarer fgtj på sesjon. Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Sliter med andre ting enn dere 2. Har veldig mye allergier og polypper og faenskap som gjør at luftveiene mine ofte er tette. Klarer 5'er på Coopertesten (ca 2800meter på 12minutter) med god margin. Merkelig at jeg ble tjenestedyktig egentlig, men har alltid hatt lyst og skrev selv at jeg klarer fgtj på sesjon. Er du kalt inn? Er selv allergisk mot Grass, hund, katt , tim & tei , hest osvosv Men så lenge det ikke plager meg plager det ikke forsvaret;) Nevner det her å: Noens om veit hvordan man tar " DIPS " i militæret? Lenke til kommentar
FL1P Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Skal inn 27juli ja. Vet ikke helt hva jeg er allergisk mot selv. Pollen, støv, pels +++. Plager meg ganske mye om sommeren. Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Er nå i min 8. uke med rekruttskole, ferdig med feltuka og greier.. Kom inn på V&S Bodø (ikke rygge (basesett II) som jeg hadde håpet.. :/) er V&S bodø noe fett eller? Håper det blir litt skyting/felt/sibo/action og ikke så jævli mye vakt ass.. ellers tror jeg dette blir et jævli kjedelig år.. =/ Selv vet jeg ikke mer enn at jeg skal opp dit på onsdag (17.09.08), at det skal være et kurs der på 2-4 uker, og at jeg mest sannsynlig får 12-9 turnus. Noen som har mer info? Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 xenoxz: Er du v&s fredsvakt på hovedflystasjonen? Isåfall kan du se frem til ett rimelig chill år i diverse vaktbuer. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Kjenner en som er V&S ved LDKN Bodø. Han kjeder Rævva av seg, livet der består av vakt, soving og spising. Aldri på byen eller noen form for fritidsaktiviteter. Har inntrykk av at ting er bedre på flyplassen, men det vet jeg ikke sikkert. Lenke til kommentar
FL1P Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Uttak til NIS på Onsdag.. Gleder meg! Lenke til kommentar
ViktorBravo Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg var V&S på HoS 07/07 kull. Jeg hadde en helt fantastisk førstegangstjeneste, og angrer absolut ikke at jeg valgte V&S. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hva er HoS? Jeg driver med utdanning for å bli Vaktsoldat på Olavsvern. Virker som veldig kule folk som er her, så blir nok bra. Ikke helt den tjenesten jeg så for meg (faktisk heeelt annerledes), men jeg satser på å gjøre det beste ut av det. Så lenge medsoldatene dine er kule, så ordner det seg stort sett. Lenke til kommentar
ViktorBravo Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Hva er HoS? Haakonsvern Olorgsstation, Olavsvern sin store bror. Lenke til kommentar
Ninja_Noob Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 gidder ikke starte en ny tråd så slenger inn et spørsmål her: har sinnsykt lyst til å inn i v&s, men pga at legen på sesjonen fant noe rart med ryggen min må jeg sende inn en søknad sammen med attesten jeg fikk fra legen om at det ikke er noe gærernt med ryggen men hva bør jeg skrive i søknaden? tenkte på noe sånt som: "jeg søker herved om å bli revurdert til førstegangstjeneste, se vedlagt legeattest" og selvfølgelig skrive hvorfor jeg ikke har kommet inn før Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 gidder ikke starte en ny tråd så slenger inn et spørsmål her:har sinnsykt lyst til å inn i v&s, men pga at legen på sesjonen fant noe rart med ryggen min må jeg sende inn en søknad sammen med attesten jeg fikk fra legen om at det ikke er noe gærernt med ryggen men hva bør jeg skrive i søknaden? tenkte på noe sånt som: "jeg søker herved om å bli revurdert til førstegangstjeneste, se vedlagt legeattest" og selvfølgelig skrive hvorfor jeg ikke har kommet inn før Du burde også få med motivajon og instilling. Det hjelper som regel veldig sammen med en legeattest på at det ikke er noe gærnt. Viser du VPV at dette er noe du virkelig vil, kan det hende at det ordner seg til slutt! Lenke til kommentar
Ninja_Noob Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 ok, takker for svar Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Kjenner en som er V&S ved LDKN Bodø. Han kjeder Rævva av seg, livet der består av vakt, soving og spising. Aldri på byen eller noen form for fritidsaktiviteter. Har inntrykk av at ting er bedre på flyplassen, men det vet jeg ikke sikkert. Jeg var VS på LDKN Reitan. Hvem kjenner du der oppe? Har også utdanning fra BHFS (hovedflystasjonen) og har bodd der inne en stund, kjenner mange av de tidligere VS der. Kjenner ingen fra Bodin, den tredje militærbasen i Bodø. Har bare såvidt vært innom der. LDKN passer bra hvis du vil ha slapp tjeneste, for å være ærlig. Du har plikter som alle andre steder, men alt i alt er ikke dette særlig omfattende, og du får mye fri. Ulempen er, som det nevnes, at lite sentral beliggenhet og tidvis skjeve døgnrytmer gjør det vanskelig å finne på noe som helst utenfor leiren, som i seg selv er knøttliten og mangler velferdstjeneste. Velferden BHFS gjør litt for å kompensere for dette, ved å ordne TV, Xbox og diverse. Ingen kantine, men fri bruk av kompanikjøretøy til butikken. Internett på rommene. BHFS er bedre dersom du vil ha mer utdanning underveis. De 8 mnd jeg var på LDKN hadde vi kun en ukes kurs san 2. BHFS har vel en ukes kurs hver 4. uke, jeg vet ikke i detalj hva, men jeg vet at de bl.a. har hatt videreutdanning på arestasjonsteknikk/selvforsvar og mye annet. I tillegg ligger basen mye nærmere sentrum (gratis transport et par ganger i døgnet), og du har mer omfattende plikter (så som streifpatruljer som går både hyppigere og godt og vel dobbelt så langt som på LDKN). Du vil også få lengre vakter per dag enn det vi normalt hadde da jeg var på Reitan. edit: det skal vel være 19/9, ikke 12/9 på turnus (periode på totalt 4 uker/28 dager, der 14 dager er vakt, 5 dager utdanning og 9 dager perm). Dette er turnusen de har på BHFS. På Reitan er det normalt 14/14 (med mulighet for 5 dager utdanning tatt fra permen). Endret 9. oktober 2008 av srbz Lenke til kommentar
Løve Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hva er egentlig forskjellen på V&S og Fredssoldat? Har de ikke samme kurset og alt det der? Lenke til kommentar
Mr_Mellingen Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Hva er egentlig forskjellen på V&S og Fredssoldat? Har de ikke samme kurset og alt det der? Fredsvakt: http://www.mil.no/luft/start/karriere/vern...rticleID=142724 V&S :http://www.mil.no/luft/start/karriere/verneplikt/forceprotection/article.jhtml?articleID=142721 Endret 10. oktober 2008 av Mr_Mellingen Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Uten å gidde å klikke på linkene, vet jeg at de sier svært lite om hva tjenesten egentlig er, og hva forskjellen mellom disse tjenestene er. Og det er sikkert derfor Løve spør om dette også (samt de ganske misvisende navnene)? Akkurat dette er tatt opp flere ganger, så det er bare å søke litt. Men i hovedsak er 'fredsvakt' en vakt ved en luftving -- i stor grad det å sitte i porten på en luftving med andre ord. 'Vakthold- og sikringssoldat' er en slags rekrutteringstjeneste for basesett I (som er en profesjonell force protection-avdeling). Med andre ord får man en tjeneste som kanskje passer litt mer inn i det man anså som militært før man havnet i forsvaret. På den negative siden må man da bli igjen på Rygge. Man kan også bli vaksoldat på mindre plasser som tilhører luftforsvaret. Da har man ikke kurs på Rygge. Men tar man dette alternativet blir nok tjenesten enda slappere enn om du blir fredsvakt. Lenke til kommentar
Mr_Mellingen Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 ok, trudde det stod endel i de linkene jeg fant jeg, men fint at du utdypte det litt mer har faktisk vakt og sikring som førstevalg selv Lenke til kommentar
Eric_Cartman Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 noen som har erfaringer fra ub-kurset i v&s? er noe jeg vurderer hva er de fysiske kravene for å komme inn der? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Fysiske krav er samme som for resten av UB/BS. 14:00 på 3000-meter og snittkarakter på 2 i styrke (tilsvarer 16 pushups, 20 situps og 4 hangups med overtak/"chins" dersom dette ikke har forandret seg det siste halvåret). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå