8ball Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 En liten link med noe info om force protection i luft: Link Ser at de fleste postene er gamle, men legger inn en link med info om basesett 1 også når jeg så godt i gang med å surfe gjennom mil.no sidene.. Basesett 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Basesett 2 finnes fortsatt, jeg tror de holder til på Rygge. Basesett 1 er kun vervede soldater (grenaderer), og er ikke en tjenestemulighet under førstegangstjenesten. Og alle grenaderene der jeg tjenestegjorde har nå sluttet. Jeg tror de kun var ansatt midlertidig pga mannskapsmangel. Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Føler neste år kan bli utrolig kjedelig hvis ikke jeg kommer innpå basesett 2. Jaaaaa det jeg trur å Skal inn nå neste søndag:| 28juli Endret 17. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Basesett 2 finnes fortsatt, jeg tror de holder til på Rygge. Basesett 1 er kun vervede soldater (grenaderer), og er ikke en tjenestemulighet under førstegangstjenesten. Og alle grenaderene der jeg tjenestegjorde har nå sluttet. Jeg tror de kun var ansatt midlertidig pga mannskapsmangel. Noen andre som kan bekrefte det? At basesett 2 ikke er en tjenestemulighet under førstegangstjenesten lenger? Endret 17. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Basesett 1 er en profesjonell avdeling som holder til på Ørland. Basesett 2 er en slags rekruttering for basesett 1. Holder til på Rygge og er for vernepliktige. Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Basesett 1 er en profesjonell avdeling som holder til på Ørland. Basesett 2 er en slags rekruttering for basesett 1. Holder til på Rygge og er for vernepliktige. Er klar over det , men folk sier at du ikke lenger kan tjenestegjøre i basesett 2 i førstegangstjenesten! Det jeg vil ha avklart! Kan jeg fortsatt søke meg videre til Basesett 2 etter rekrutten lissom! Endret 17. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 srbz, som du siterer, sier akkurat det samme som meg. Ingenting om at avdelingen legges ned. Det er én på forrige side som hevder basesett 2 ble lagt ned i 2007. Noe som er helt feil, siden jeg vet at det ble tatt opp folk til basesett 2 fra januar-kullet. Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) srbz, som du siterer, sier akkurat det samme som meg. Ingenting om at avdelingen legges ned. Det er én på forrige side som hevder basesett 2 ble lagt ned i 2007. Noe som er helt feil, siden jeg vet at det ble tatt opp folk til basesett 2 fra januar-kullet. Tenkte på denna kommentaren: Basesett 2 finnes fortsatt, jeg tror de holder til på Rygge. Basesett 1 er kun vervede soldater (grenaderer), og er ikke en tjenestemulighet under førstegangstjenesten. Og alle grenaderene der jeg tjenestegjorde har nå sluttet. Jeg tror de kun var ansatt midlertidig pga mannskapsmangel. okok;) Siden det ble tatt opp nye til basesett 2 så er det tydligvis fortsatt mulig å tjenestegjøre der i førstegangstjenesten. takker for svar! Endret 17. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
eplemanden Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg tjenestegjør for øyeblikker i basesett 2, nis tropp 1. Var på rekrutten i januar, vs kurs på rygge etter rekrutten og kom inn på basesett 2 i mars. Vi holder som nevnt til på Rygge og har det veldig koslelig. Som også tidligere nevnt er det veldig mye action og veldig lite tid til ps2 og alt det her. Veldig mye på øvelser, mye skyting, sibo, eskorte og alt det her godsakene. Vi har noen befal som har bra bakrund og er veldig flinke i det de driver på med og lærer oss opp i. Etterhvert vil det være mulig at folk kan bli tilbudt kontrakt med basesett 1, eller at folk selv søker seg opp til "storebroren" vår. Og kommer du deg inn på basesett2 (som ikke er så veldig krevende) så har du godt grunnlag for og søke deg videre til basesett1, for vi driver på med det samme som dem, bare de tar det et _par_ skritt lenger. Kan huske i starten av tjeneste var folk jævli gira på videre sattsing i forsvaret osv, men når tia går og samme rutine med stå opp vaske opplegg legge seg dag inn og dag ut går: misster folk litt motivasjonen. Vi ser på velferdsassistentene og gutta i vakta har chill turnuser, reiser hjem og puler kjærestene osv. Så skal vi på 1 ukes skyteuke til faenpåfjellet. Men igjen - har vi en mye mer innholdsrik tjeneste, tiden går raskere og kammeratskapet er opp i mot unikt Bodd oppå hverandre nå i 4 måneder, og har 5 igjen. Koser oss:) Eneste som er i år er at troppsjefen vår er en gammel helt fra hæren, og han skal føre inn det her med mestringsøvelse som jeg har forstått er "ukjent" for basesett 2's historie.. Blir noen dager med surmuling uten mat og søvn, men er overkommelig. Selv om vi driver med "force protection" som alltid er i nærhet av base, så skal ikke vi trenge og vert gjennom mange dager med full pakning uten mat og søvn. I realiteten pakker vi en liten matpakke i dropplomma og går en patrulje, thats it:P kos og klem Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Jeg tjenestegjør for øyeblikker i basesett 2, nis tropp 1. Var på rekrutten i januar, vs kurs på rygge etter rekrutten og kom inn på basesett 2 i mars. Vi holder som nevnt til på Rygge og har det veldig koslelig. Som også tidligere nevnt er det veldig mye action og veldig lite tid til ps2 og alt det her. Veldig mye på øvelser, mye skyting, sibo, eskorte og alt det her godsakene. Vi har noen befal som har bra bakrund og er veldig flinke i det de driver på med og lærer oss opp i. Etterhvert vil det være mulig at folk kan bli tilbudt kontrakt med basesett 1, eller at folk selv søker seg opp til "storebroren" vår. Og kommer du deg inn på basesett2 (som ikke er så veldig krevende) så har du godt grunnlag for og søke deg videre til basesett1, for vi driver på med det samme som dem, bare de tar det et _par_ skritt lenger. Kan huske i starten av tjeneste var folk jævli gira på videre sattsing i forsvaret osv, men når tia går og samme rutine med stå opp vaske opplegg legge seg dag inn og dag ut går: misster folk litt motivasjonen. Vi ser på velferdsassistentene og gutta i vakta har chill turnuser, reiser hjem og puler kjærestene osv. Så skal vi på 1 ukes skyteuke til faenpåfjellet. Men igjen - har vi en mye mer innholdsrik tjeneste, tiden går raskere og kammeratskapet er opp i mot unikt Bodd oppå hverandre nå i 4 måneder, og har 5 igjen. Koser oss:) Eneste som er i år er at troppsjefen vår er en gammel helt fra hæren, og han skal føre inn det her med mestringsøvelse som jeg har forstått er "ukjent" for basesett 2's historie.. Blir noen dager med surmuling uten mat og søvn, men er overkommelig. Selv om vi driver med "force protection" som alltid er i nærhet av base, så skal ikke vi trenge og vert gjennom mange dager med full pakning uten mat og søvn. I realiteten pakker vi en liten matpakke i dropplomma og går en patrulje, thats it:P kos og klem Aah takker;D Mye bra information;D Satse på at jeg kommer inn der , jeg er nå i ganske dårlig form men motivasjonen er på topp, klarer nok minstekrava osv men for trene masse i rekrutten Endret 18. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
eplemanden Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Vi måttegjennom et jegerløp (som er 7km med 22kg pakning) på under 52minutter. Og etter det var det vell gjennom basic styrketestene med push, situps og hangups. Men de tar heller inn en kar som sprang litt for sent eller tok et par for lite push som har en fin personlighet - en superbeistmaskinen som acet alle øvelsene og er en drittsekk i skallen. De vil ha god stemning i troppen og i laga som blir delt inn, så vær deg seg. (med mindre du er en drittsekk, da ville jeg vert en snillere person) Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Vi måttegjennom et jegerløp (som er 7km med 22kg pakning) på under 52minutter. Og etter det var det vell gjennom basic styrketestene med push, situps og hangups. Men de tar heller inn en kar som sprang litt for sent eller tok et par for lite push som har en fin personlighet - en superbeistmaskinen som acet alle øvelsene og er en drittsekk i skallen. De vil ha god stemning i troppen og i laga som blir delt inn, så vær deg seg. (med mindre du er en drittsekk, da ville jeg vert en snillere person) Hørtes bra ut, bare det å komme inn nå da! Fikk rimelig dårlig på den teoretiske prøva på sesjon 3/9 bare matte som trakk meg ned ,håper ikke det ødelegger hele greia hvis de har noe krav på det der.... Endret 18. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
eplemanden Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Bryr seg ikke så mye om silkt. Kommer du inn på vakt og sikringskurset har du "helsa" til og drive med det, men de tar ikke lett på sykemeldinger. Hadde en som fikk kyssesyka og ble sykemeldt en stund, han ble boota ut. Hadde også en som hadde problemer med knærne og ikke kunne delta på en del av opplegget over lengre tid, som også ble flytta ut. Ikke mye som kreves av deg når du kommer inn, men du må være oppegående og bli med på opplegget. Thats it:) Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Bryr seg ikke så mye om silkt. Kommer du inn på vakt og sikringskurset har du "helsa" til og drive med det, men de tar ikke lett på sykemeldinger. Hadde en som fikk kyssesyka og ble sykemeldt en stund, han ble boota ut. Hadde også en som hadde problemer med knærne og ikke kunne delta på en del av opplegget over lengre tid, som også ble flytta ut. Ikke mye som kreves av deg når du kommer inn, men du må være oppegående og bli med på opplegget. Thats it:) [/quote Høres bra ut! Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 [ eplemanden ] Kan du bekrefte / avkreft om Vakhold og sikkringssoldat har eget opptak? De ser vel ikke på resultatene som du fikk på begynnelsen av rekrutt skolen? Lenke til kommentar
eplemanden Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hatt en del og drikke nå, så kan være hele det jeg skriver blir litt dårlig og forstå: Men på rekruttskolen kan du søke på enten V&S kurs, eller basesett2. På rygge holdes det kurs for 3 tropper der 2 er V&S og 1 basesett2 tropp. Alle 3 troppene er på V&S kurs, men den ene troppen er utgangspunktet for den nye basesett2 troppen. Så de bytter inn de som vil og er flinke i basesett2, og de som ikker er så motiverte og ikke får det til inn i V&S troppene og videre ut i portjeneste. For og komme inn på basesett2 må du gå på V&S kurs, for og komme inn på V&S kurs må du ikke ha noe opptak. Så lenge du er oppegående skal nokk det gå greit. Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Hatt en del og drikke nå, så kan være hele det jeg skriver blir litt dårlig og forstå: Men på rekruttskolen kan du søke på enten V&S kurs, eller basesett2. På rygge holdes det kurs for 3 tropper der 2 er V&S og 1 basesett2 tropp. Alle 3 troppene er på V&S kurs, men den ene troppen er utgangspunktet for den nye basesett2 troppen. Så de bytter inn de som vil og er flinke i basesett2, og de som ikker er så motiverte og ikke får det til inn i V&S troppene og videre ut i portjeneste. For og komme inn på basesett2 må du gå på V&S kurs, for og komme inn på V&S kurs må du ikke ha noe opptak. Så lenge du er oppegående skal nokk det gå greit. Er det utrolig hard konkurranse er ikke 36 av 200 som kmr inn lissom? Antall push-ups , pull osv , tid på 3000 m osv "burde" jeg klare? Bare for å se sånn ca hvordan jeg ligger ann! Sånn nå skal jeg ikke mase mer;P Endret 19. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Håper virkelig jeg kommer inn på Basesett 2 etter rekruttskolen. Er som Erlandios motivert for å drive på med noe under førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Wow.. mange som skal inn den 28. her jo.. Skal være på Madla den 28. jeg også. Etter å ha lest en del her har jeg ambisjoner om å komme inn på basesett II. Er ikke akkurat i toppform, men er utrolig motivert for en spennende tjeneste fremfor "sitte og spille ps2" tjeneste. Som flere andre har mast om lurer jeg veldig på de fysiske kravene? På sesjon fikk jeg 7 på IQ(eller hva den testen het) og 7 på syn (+ fargeblindhet) og 9 på "resten". Klarer 3000m på ca 15 min tror jeg, men er tung (105kg) så sliter med pullups (max 1-2) og dips (max 5-6), push-ups klarer jeg vel 25-35, sit-ups 40-50 (kommer an på type situps osv). Som sagt, ikke i toppform, men er veldig motivert, håper det hjelper..? Skal stå på som bare faen i rekrutten så får vi se.. Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Sliter med samme som deg: xenoxz ( 95 kg ) 4-5 pullups, 20-30 push-ups , tar hvertfall 50-60 sit-ups, 3000m er jeg usikker på rundt 15 min tenker jeg... Men hvilken type dips tar de i militæret? Endret 21. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå