Gå til innhold

Vakthold og sikringstjeneste


Anbefalte innlegg

Vi hadde SIBO totalt 2 dager. Mulig de som fremdeles er på BHFS har SIBO som etterutdanning.

 

Basesett II virker mer innbydende rent tjenestemessig, med mer action og mer spennende tjeneste, men på den annen side så slipper jeg å slite meg ut pluss at jeg har 50% turnusfri med lønn hver dag. Jeg lider ingen nød.

Vi hadde to fulle uker med SIBO, og påfølgende øvelser hvor vi hadde SIBO-caser. Det var vel noe av det morsomte vi gjorde. Sparke ned dører og skyte vokskuler i gamle HK på BHFS. :D

 

Ellers hadde vi skyteøvelser hvor noen fikk prøve 12.7 etc. Like før vi dimmet hadde vi sågar et simulert ildoverfall hvor vi ble droppet av helikopter og greier. Ikke realistisk med tanke på vår funksjon som tropp, men var veldig gøy. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi hadde SIBO totalt 2 dager. Mulig de som fremdeles er på BHFS har SIBO som etterutdanning.

 

Basesett II virker mer innbydende rent tjenestemessig, med mer action og mer spennende tjeneste, men på den annen side så slipper jeg å slite meg ut pluss at jeg har 50% turnusfri med lønn hver dag. Jeg lider ingen nød.

Vi hadde to fulle uker med SIBO, og påfølgende øvelser hvor vi hadde SIBO-caser. Det var vel noe av det morsomte vi gjorde. Sparke ned dører og skyte vokskuler i gamle HK på BHFS. :D

 

Ellers hadde vi skyteøvelser hvor noen fikk prøve 12.7 etc. Like før vi dimmet hadde vi sågar et simulert ildoverfall hvor vi ble droppet av helikopter og greier. Ikke realistisk med tanke på vår funksjon som tropp, men var veldig gøy. :)

 

Høres kjempespennendes ut! :D

 

Klarer du svare på disse spm?:

 

(....) Er de fysiske kravene for å komme inn veldig høye? Hva er viktigst, kondisjon eller styrke? Sprang 3200 meter på 12 minutter i høst. I styrke sliter jeg dog litt mer...

 

kan noen bekrefte eller avkrefte at det er turnusordning ved Rygge?

Lenke til kommentar

3000 løp jeg på 15 blank når jeg kom inn, hvilket er minstekravet (Og 10:22 når vi hadde testet oss like før dimm), og fikk godkjent på det. Som sagt tror jeg ikke styrkekrava er 100% avgjørende, men de fleste klarer 4 hang-ups og 20 sit-ups og armhevinger (Husker ikke helt antallet, for å være helt ærlig, men det er overkommelig). Det viktigste vil jeg si er utholdenhet, psykisk styrke og stå-på-vilje. Under tøffe øvelser er det oftest vilja det går på. Naturligvis må man også være istand til å bære sitt eget utstyr pluss evt. lagutstyr.

 

Med mindre Basesett II har flyttet til Rygge (Var planer om det når jeg var i Bodø) så er det turnustjeneste der. Basesettet er de eneste V&S-troppene som ikke opererer med turnus i tjenesten.

 

Ang. den helikopterturen så er det ikke vanlig. Troppsjefen vår trakk i noen tråder og fiksa det for oss. Har ikke hørt at noen andre tropper før oss hadde fått det.. :)

Lenke til kommentar
Med mindre Basesett II har flyttet til Rygge (Var planer om det når jeg var i Bodø) så er det turnustjeneste der. Basesettet er de eneste V&S-troppene som ikke opererer med turnus i tjenesten.

 

Takk for godt svar ;)

 

Mener jeg har lest en plass at Basesett II ble flyttet fra Bodø til Rygge høsten 2007.

Lenke til kommentar

Jeg var der i 2005/2006, men ifølge mil.no har de flyttet til Rygge.

 

Her står det litt om Basesettet, forresten. Her er mere, hvor det blant annet står at utdannelsen foregår på Rygge..

 

Var mye snakk om å flytte til Rygge når jeg var inne, og noen av sjantene våre hadde vært der under opplærninga si. De skrøyt fælt av utstyret og alt de hadde der (Blant annet en helikopterskvadr.) som de mente var mye bedre enn i Bodø (Og det tviler jeg ikke på heller).

 

Uansett, bra for gutta. Været i Bodø var det værste med hele førstegangstjenesten..

Lenke til kommentar
Vi hadde to fulle uker med SIBO, og påfølgende øvelser hvor vi hadde SIBO-caser. Det var vel noe av det morsomte vi gjorde. Sparke ned dører og skyte vokskuler i gamle HK på BHFS. :D

 

Ellers hadde vi skyteøvelser hvor noen fikk prøve 12.7 etc. Like før vi dimmet hadde vi sågar et simulert ildoverfall hvor vi ble droppet av helikopter og greier. Ikke realistisk med tanke på vår funksjon som tropp, men var veldig gøy. :)

Vi og løp rundt på gamle HK, men ettersom dere og flere andre tropper hadde vært der inne og herpet før oss, fant vi kun 2-3 dører som fremdeles hang på alle/begge hengslene. Det å sparke dem inn var ikke like lett som på film nei, vi var et par-tre stk som prøvde å sparke alt vi hadde, før den sa takk for seg etter å ha vært offer for ca 100 kg flygende sersjant 3 ganger. Da brast den såpass at vi klarte å trykke den inn :p

 

Vi laget også på eget insj et lite gisselscenario som takket være elendige, knuste låser på dørene ikke gikk helt som planlagt. Dårlige greier. Ellers er SIBO noe jeg gjerne skulle hatt mer av, men det blir nok for naivt å håpe på å lære noe mer i løpet av min førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Merk at det forøvrig med mulig unntak av hundefører, sannsynligvis er den fysisk hardeste tjenesten i Luft. Akkurat det sier egentlig ikke så mye, det er generelt lite fysisk krevende tjeneste i luft ;)

 

edit: men det er ikke så veldig mange plasser på basesett i forhold til "vanlig" VS, så hvis det plutselig skulle være stor pågang så er det kanskje en fordel å være godt fysisk rustet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...