Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfagprøve på mandag

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg er ganske ny her, men trenger hjelp. Jeg skal ha naturfagprøve på mandag. Dette er noe jeg gruer meg sinnsykt til for vi har om karbonkjemi og dette er noe jeg missliker sterkt. Vi har fått utdelt ark med spørsmål på som vi skal kunne til prøven. Jeg har svart på noen av de spørsmålene, men er usikker på om jeg har svart riktig. Gidder noen hjelpe en stakkars jente som sliter med dette?:

1. Hvordan kan vi si at utåndingslufta fra oss inneholder karbon?

2. Hva mener vi med å si at karbon deltar i et vedvarende krestsløp i naturen?

3. I hvilke 2 former finner vi rent karbon på jorda? Beskriv egenskapene til disse 2 formene.

4. Hva er det kjemiske tegnet for grunnstoffet karbon?

5. Hvilket nummer har karbon i periodesystemet?

6. Hvor mange elektroner har karbon i sitt innerste skall?

7. Hvor mange elektroner har karbon i sitt ytterste skall?

8. Hva er det kjemiske tegnet for hydrogen, og hvor mange elektroner har hydrogenatomet?

9. På hvilke måter kan et karbonatom forbinde seg med andre atomer?Tegn og sett navn på bindingene.

10. Nevn noen grunnstoffer som vanligvis inngår kjemiske forbindelser med karbon.

11. Finn det kjemiske navnet på 3 alkoholder. Finn navnet på 3 produkter som inneholder disse alkoholene.

12. Hvilke grunnstoffer finner vi i alkoholer?

13. Gjengi bruksområder for 3 alkoholer.

14. Hvilke farer blir vi utsatt for hvis vi ved en feiltakelse skulle drikke metanol?

Det var alt. Håper på fornuftige svar:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei dere! Jeg er ganske ny her, men trenger hjelp. Jeg skal ha naturfagprøve på mandag. Dette er noe jeg gruer meg sinnsykt til for vi har om karbonkjemi og dette er noe jeg missliker sterkt. Vi har fått utdelt ark med spørsmål på som vi skal kunne til prøven. Jeg har svart på noen av de spørsmålene, men er usikker på om jeg har svart riktig. Gidder noen hjelpe en stakkars jente som sliter med dette?:

1. Hvordan kan vi si at utåndingslufta fra oss inneholder karbon?

2. Hva mener vi med å si at karbon deltar i et vedvarende krestsløp i naturen?

3. I hvilke 2 former finner vi rent karbon på jorda? Beskriv egenskapene til disse 2 formene.

4. Hva er det kjemiske tegnet for grunnstoffet karbon?

5. Hvilket nummer har karbon i periodesystemet?

6. Hvor mange elektroner har karbon i sitt innerste skall?

7. Hvor mange elektroner har karbon i sitt ytterste skall?

8. Hva er det kjemiske tegnet for hydrogen, og hvor mange elektroner har hydrogenatomet?

9. På hvilke måter kan et karbonatom forbinde seg med andre atomer?Tegn og sett navn på bindingene.

10. Nevn noen grunnstoffer som vanligvis inngår kjemiske forbindelser med karbon.

11. Finn det kjemiske navnet på 3 alkoholder. Finn navnet på 3 produkter som inneholder disse alkoholene.

12. Hvilke grunnstoffer finner vi i alkoholer?

13. Gjengi bruksområder for 3 alkoholer.

14. Hvilke farer blir vi utsatt for hvis vi ved en feiltakelse skulle drikke metanol?

Det var alt. Håper på fornuftige svar:P

Du finner svaret til absolutt alle oppgavene i Wikipedia. Om du ikke er villig til å jobbe litt for gode karakterer har du, etter min mening, ikke fortjent de. ;)

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...