Phantom_Lord Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Samfunnsøkonomi - Noen som studerer det her? Har tenkt til å søke på UiO, men vet ikke om jeg skal søke på Bachelor eller Master. Mye matte? Hvordan er mulighetene for jobb? Hva kan du ta master i om du søker på Bachelor først. Endret 1. mars 2008 av Phantom_Lord Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Info om dette hadde jeg også satt pris på Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg har gått 3 år på samfunnsøkonomi, riktignok i Bergen, men veldig mange av fagene er like. Veldig veldig moro, har ikke angret en dag om man ser bort fra noen svake øyeblikk rett før enkelte eksamener Tar du profesjonsstudiet (master) får man en garantert plass inn på master etter 3 år. Det gjør man ikke om man søker bachelor. I tillegg vil du få en større økonomisk faglig fordypning. Jeg ser på dette som en utelukkende fordel. I tillegg går du gjennom stort sett alle metodefagene tidlig i studiet, slik at man får de tre siste semestrene til å velge fag på masternivå fritt. Det gjør at man først får et solid fundament å studere videre på, og deretter kan spesialisere seg innenfor de områdene man liker best. Hvis du studerer bachelor, kan du i hvertfall ta master i samfunnsøkonomi, og master i miljø- ressurs- og utviklingsøkonomi på UiO. Ut over det er jeg litt usikker. Men da må du som sagt søke en gang til, på grunnlag av karakterene man får på bachelorutdannelsen, og kan risikere å må stå over et semester dersom man ikke har gode nok karakterer til å gå direkte på master. Man kommer ikke unna matte i en samfunnsøkonomiutdannelse, det er et viktig verktøy. Det er også en del statistikk og økonometri (statistiske verktøy for økonomisk analyse). Jeg ville ikke anbefalt en som hadde matte i vrangstrupen å begynne på en slik utdannelse, for det blir helt essensielt, spesielt på høyere nivå. Ellers skal det jo også nevnes at jeg synes den matten jeg fikk på studiet var mye kjekkere enn den på vgs, da Når det gjelder jobb, siterer jeg hjemmesiden til universitetet i Oslo: Hva kan økonomer fra Universitetet i Oslo tilføre næringslivet ? Samfunnsøkonomer fra UiO har sterk kompetanse i økonomisk analyse grundig innsikt i økonomiske mekanismer god kjennskap til utforming av incentiver på alle nivåer i økonomien solide kunnskaper i statistikk og kvantitative metoder erfaring i å presentere økonomiske resonnementer Samfunnsøkonomer fra Universitetet i Oslo kombinerer generell kunnskap om økonomiske sammenhenger og spesialisert innsikt i anvendte emner! Makroøkonomisk skolering gir trening i å analysere de faktorene som bestemmer utviklingen av renter og valutakurser i en verden der det er høy grad av kapitalmobilitet mellom landene. Det gis oversikt over de internasjonale valutamarkedene og de viktigste teoriene for hvordan valuta- og pengemarkedene fungerer. Andre temaer er optimal valutasammensetning av investeringsporteføljer, faktorer som bestemmer realrenteutviklingen på virkelig lang sikt og teorier om hvordan pengepolitikk virker. I mikroøkonomi gis studentene trening i analyse av konkurransestrategier i markeder med mer eller mindre konkurranse. De gis også innsikt i hvordan myndighetene - gjennom konkurransepolitikk og andre rammebetingelser - kan legge forholdene til rette for virksom konkurranse. Blant spesialiseringsemnene som gis på høyere nivå ved Økonomisk institutt er Foretaksøkonomi, Finansteori, Makro - åpne økonomier og Imperfekt konkurranse og strategisk interaksjon. Disse emnene gir spesialkunnskaper ut over de grunnleggende kunnskaper i samfunnsøkonomisk analyse og kvantitative metoder og er spesielt nyttige for næringslivet. I disse emnene formidles kunnskaper om aksje-emisjoner, aksjeopsjoner, konkurranseutsetting, bedriftsoppkjøp og konkurser belyst ved det samfunnsøkonomiske analyseapparat. Det gis innsikt i ulike måter til å innhente kapital, og vurdering av å kjøpe tjenester utenfra eller å gjøre jobben internt i bedriften. Det gis faglig grunnlag for å forstå hvordan finansmarkedene virker, og spesielt hva som påvirker verdiene av aksjer og opsjoner. Hvordan verdsetter aktørene i markedet papirer som har usikre framtidige verdier? Hvordan kan usikkerheten beskrives? Er alle typer usikkerhet relevant? Hva er sammenhengen mellom verdiene av en aksje og en opsjon på samme aksje? Hvilken betydning har finansmarkedene i samfunnsøkonomien? ** ** ** Samfunnsøkonomer (sosialøkonomer) gjør ikke bare nytte for seg i Finansdepartementet, Statistisk sentralbyrå og andre offentlige etater. Også mange deler av det private næringslivet har stor glede av samfunnsøkonomer som ledere og medarbeidere. Se hva noen kjente bedriftsledere mener: MARIANNE ANDREASSEN direktør i senter for statlig økonomistyring (tidligere konserndirektør i Sparebank 1 Gruppen AS): "Arbeidet som konserndirektør innebærer både et lederansvar for stabsfunksjonene og et fagansvar knyttet til utredning og analyse (herunder makroøkonomisk analyse). Det å ha en god faglig basis som utgangspunkt for utøvelsen av lederfunksjonen er en stor fordel, særlig fordi jobben innebærer ledelse av sterke fagmiljøer. En viktig grunn til at samfunnsøkonomi gir et godt utgangspunkt, er at faget er sterkt analytisk innrettet. Den analytiske tenkningen gir viktige bidrag i utøvelsen av lederrollen og for å kunne gi gode innspill både i forhold til eget fag og til andre fagdisipliner." TORMOD HERMANSEN frittstående konsulent (tidligere konsernsjef i Telenor): "Som leder av tidligere Televerket, og senere Telenor gjennom en periode preget av transformasjonen fra monopol til konkurransemarked, har den helhetsforståelse for de komplekse avhengighets- og samspillforhold som mikro- og markedsøkonomiske teorier gir grunnlag for, vært av overmåte stor praktisk nytte." EIVIND REITEN generaldirektør Norsk Hydro: "Næringslivet har et økende behov for personer som kombinerer dyp fagkunnskap med god helhetsforståelse. Det er nettopp dette som kjennetegner samfunnsøkonomer og som gjør deres kompetanse så verdifull i en verden hvor «alt henger sammen»". LASSE RUUD administrerende direktør Verdipapirfondenes Forening: "I ettertid har jeg blitt positivt overrasket over hvor bredt jeg har kunnet anvende det metode- og teorifundamentet som jeg tilegnet meg under samfunnsøkonomistudiet på Blindern, og hvor kort veien har vært til også å benytte disse kunnskapene ved vurdering av rene forretningsmessige problemstillinger. I yrkeslivet har jeg også hatt nytte av den analytiske grundighet som preger studiet." ARNE SKAUGE administrerende direktør Finansnæringens Hovedorganisasjon: "Forståelsen av langsiktige økonomiske utviklingstrekk i samfunnet forbedrer også den økonomiske analysen for næringslivet. Et markedsorientert næringsliv vil oftere etterspørre denne kompetansen. Særlig i en periode når staten skal modernisere sin virksomhet og oppgaver vil bli omfordelt mellom privat og offentlig sektor, vil kunnskap om disse sammenhengene ha stor verdi for næringslivet." Hvis det er noe mer du/dere lurer på, er det bare å skrike ut Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg har 3MZ nå på vgs, og det er jo helt greit! ikke alt er like gøy osv, men det går bra.. .Ligger oppunder 5'er karakter. Vil dette være en fordel for meg osv? Vil jeg ha problemer med matten da? Jeg tror jeg skal søke på Bachelor studiet, for å så ta en master etterpå (vil ikke binne meg opp med masteren allerede, ettersom jeg vil ha litt valgfrihet). Hva mer kan man ta master i etter en samføko utdannelse? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 .....Jeg har 3MZ nå på vgs.. Tilsvarer dette S2 eller R2? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 .....Jeg har 3MZ nå på vgs.. Tilsvarer dette S2 eller R2? R1-pensum pluss litt, men ikke så mye som S2. (2mz+3mz gir samme kompetanse opptakskravmessig som 2mx, men det er en del pensum i 3mz som ikke behandles i 2mx) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg har 3MZ nå på vgs, og det er jo helt greit! ikke alt er like gøy osv, men det går bra.. .Ligger oppunder 5'er karakter. Vil dette være en fordel for meg osv? Vil jeg ha problemer med matten da? Jeg tror jeg skal søke på Bachelor studiet, for å så ta en master etterpå (vil ikke binne meg opp med masteren allerede, ettersom jeg vil ha litt valgfrihet). Hva mer kan man ta master i etter en samføko utdannelse? Hvis du jobber jevnt og trutt med matten gjennom semesteret, er den stort sett ikke noe problem. Politisk økonomi, en master rettet opp mot statsvitenskap eller sammenliknende politikk, er kanskje også en mulig vei å gå etter en bachelor i samfunnsøkonomi. Dersom du har et minimum av relevante fag innenfor finans, adm org etc. kan du også søke på de ulike masterprofilene på NHH, der tilbys det mye forskjellig. Husker ikke disse kravene i hodet, men de kan du få oppgitt om du tar kontakt. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Man kan ikke ta en master i statsvitenskap / sammenliknende politikk om man har bachelor i samfunnsøkonomi, i det minste ikke ved noen av de norske universitetene. Enkelte masterprogram på BI, som politisk økonomi, krever ikke bedriftsøkonomiske emner, og kan derfor være aktuelle. Det samme gjelder enkelte NHH-retninger, om jeg husker rett. Utenlandske universiteter foretar i større grad en helhetsvurdering av søknaden din, og har ikke like stringente krav til fagbakgrunn for masteropptak, og kan derfor være et aktuelt sted å titte. Ellers vil jeg anbefale at du velger en løsning som eksponerer deg for mer enn kun økonomiemner. Modellverdenen mangler litt kjøtt og empirisk belegg, og kunnskap fra andre fagområder vil være meget nyttig. Da får du et litt bedre perspektiv på materien som tas opp innen samfunnsøkonomi (emner innen sosiologi og statsvitenskap kan være meget aktuelle i så måte). Da kan du faktisk komme med meninger som er fundert i noe annet enn modeller med forutsetninger som aldri er oppfylt. Det gjelder for øvrig de fleste fagretninger, jeg vil alltid anbefale et multidisiplinært fokus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Nok en personn som tror at samfunnsøkonomi ikke er borti empiri ser jeg Jeg vet at hvis man tar politisk økonomi i Bergen, så er man kvalifisert både til en master i sam pol og i samfunnsøkonomi. Det er fordi man har kun obligatoriske emner. Det er evt et alternativ. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Jeg vet meget godt hva samfunnsøkonomi går ut på. Det jeg påpekte var nyttien av tverrfaglighet, som blir sterkt begrenset om man går et 5-årig integrert masterstudium (profesjonsretningen). Du er antakeligvis klar over at svært mye spennende forskning innen økonomifaget nettopp har kommet fra andre disipliner (kognitiv psykologi for å supplere de jeg allerede har nevnt). Endret 16. mars 2008 av Cybbe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå