Gå til innhold

Hva gir best ytelse. 16,8V NiMh eller 14,8V LiPo?

sedsberg

Anbefalte innlegg

Har en Traxxas Rustler med Novak HV4.5 brushless system (750 watt). Denne kan ta maks 16,8V innspenning. Jeg har nå to 8,4V NiMh-batterier men lurer på om det vil gå bedre med 4S LiPo? Disse kan jo gi mere strøm men har igjen lavere spenning. En annen ting er jo at de veier mindre enn NiMh.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest andre steder at selv om LiPo har laere spenning så kan de gi mer kraft da de ikke har så stort spenningsfall ved store strømuttak.

Problemet er at NiMh-batteriene har ganske kort levetid på bilen min grunnet høy strøm så nå har jeg ingen fungerende batterier. Prisforskjellen på LiPo og NiMh er også ganske stor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hehe.

NiMh er de dårligste batteriene i forhold til hva en kan dra ut av de.

Lipo derimot er de beste

Lipo leveres med en indikasjon om hvor mye en kan dra ut.

20c for eksempel, vil si at en kan dra ut 20xAh

Så hvist en har en lipo pakke på 2000mAh kan en dra ut 40A

Ps:

her må man huske at Lipo-pakker ikke liker børste motorer

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"16.8volt gir selvsagt mer kraft en ett 14.8volt-batteri, uansett hva slags batteri det er snakk om. "

Dette er er det dummeste jeg har lest på LENGE!!

Er du fjong eller!?

det hjelper ikke om du har et 24V batteri, om det ikke er i stand til å levere nok strøm til motoren!!

(eller hva annet det måtte være)

Les en bok`a..

volt ganger ampere er lik watt, watt er kraft(kraft er målet), og man trenger spenningen, ok, men man trenger også som nevnt tidligere i tråden evnen til å trekke ut nok strøm på den tiden som kreves, hvis ikke blir spenningen mindre og man får mindre watt..!

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

"her må man huske at Lipo-pakker ikke liker børste motorer"

Det er også en litt merkelig ting å si, siden det er regulatoren det kommer an på, og det faktum at det her er snakk om et børsteløst oppsett... ;)

Gamle LiPo`r koblet via en regulator beregnet på NiCd/NiMh derimot, er en annen sak..

"NiMh er de dårligste batteriene i forhold til hva en kan dra ut av de"

Eeeh, NiMh leverer like godt som NiCd, bare temperaturen ikke er under 0-5 grader..

DA er NiCd bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...