Gå til innhold

Akam.no: Oppdatering av anbefalinger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

ser det er blitt oppdatert i dag..

noe som gjør mitt valg vanskelig, igjen..

Er det noen grunn til at G3 er nevnt, men ikke 5050z ? trodde de var ca jevn gode eller?

Har lurt på de nå en stund men heller til 5050z, så takk skal du ikke ha. ;)

Lenke til kommentar

Kameraene er ganske like. Olympus har kraftigere kamerahus og 5 Megapiksler. Bildebrikken er imidlertid liten, og kameraet har derfor mer støy og kromatisk aberrasjon enn de beste. På bildekvalitet mener jeg derfor at G3 er vel så bra som 5050.

G3 er lettere å bruke, har kraftigere zoom og en mer brukbar RAW-funksjon. G3 har også bedre LCD-skjerm. Videre er det mer funksjonelt i manuelle moduser, i praksis får C-5050 store begrensninger i f.eks. lukker og blenderåpningsmodus.

Begge kameraene er gode, men alt i alt synes jeg G3 er et bedre kamera enn C-5050. I tillegg er det noen hundrelapper rimeligere enn C-5050.

MLW

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik av c5050z-brukere at ved å stille på "sharpness" og "contrast" innstillingene vil støy reduseres betraktelig, og ved å bruke en lavere oppløsning (f eks 4 mpix som G3 har) vil støyen reduseres ytterligere. Mulig det er feil. Jeg har jo ikke prøvd selv... :shrug:

G3 er lettere å bruke, har kraftigere zoom og en mer brukbar RAW-funksjon. G3 har også bedre LCD-skjerm. Videre er det mer funksjonelt i manuelle moduser, i praksis får C-5050 store begrensninger i f.eks. lukker og blenderåpningsmodus.  

Du har sikkert rett, men hvorfor er det slik? Hvorfor får c5050z begrensninger i lukker- og blenderprioritet? Har selv lest mye om c5050z i fora rundt omkring, og dette har jeg faktisk aldri hørt noen klage over... :roll:

Trodde også det var kommet nye plugins til Photoshop som gjorde RAW-formatet fra c5050z en del bedre...

Og når vi først snakker om C5050z: når kommer testen av den? Jeg savner en sammenlikning til G3 på akam.no

Lenke til kommentar

Støy blir mindre sjenerende ved lave oppløsninger, og ved å senke sharpness og kontrast kan man sikkert også oppnå mindre støy. Dette høres imidlertid ikke ideelt ut, da ville jeg heller gjort dette i ettertid i et bildebehandlingsprogram.

Det er kun i helmanuell modus at man kan benytte alle blenderåpninger og lukkertider med C-5050. Om jeg ikke husker feil er maksimal lukkertid i lukkerprioritet 4 sekunder, og 1 sekund i blenderprioritet. Noen lesere her som kan sjekke ut dette?

Det er imidlertid mange kameraer som har slike begrensninger.

Jeg har ikke prøvd Photoshop RAW-pluginet enda, men i Olympus sitt medfølgende program er det minimalt man kan gjøre av innstillinger.

> Og når vi først snakker om C5050z: når kommer testen av den?

Det er bare å beklage. Testeren har vært ut og inn av sykehus, og testen skal være så godt som ferdig skrevet. Vi får håpe at den kommer snart.

MLW

Lenke til kommentar
Støy blir mindre sjenerende ved lave oppløsninger, og ved å senke sharpness og kontrast kan man sikkert også oppnå mindre støy. Dette høres imidlertid ikke ideelt ut, da ville jeg heller gjort dette i ettertid i et bildebehandlingsprogram.

Ideelt og ideelt. Om det er ideelt å gjøre det i Photoshop e.l. i ettertid stiller jeg meg mer tvilende til. :roll:

Hva som er mest ideelt får bli opp til den enkelte å avgjøre.

Det er kun i helmanuell modus at man kan benytte alle blenderåpninger og lukkertider med C-5050. Om jeg ikke husker feil er maksimal lukkertid i lukkerprioritet 4 sekunder, og 1 sekund i blenderprioritet. Noen lesere her som kan sjekke ut dette?

Sjekket spesifikajsonene på dpreview.com:

Lukker er som følger:

• Programmed Auto: 4 - 1/2000 sec

• Aperture Priority: 4 - 1/2000 sec

• Shutter priority: 4 - 1/1000 sec

• Manual: 16 - 1/1000 sec

Det er bare å beklage. Testeren har vært ut og inn av sykehus, og testen skal være så godt som ferdig skrevet. Vi får håpe at den kommer snart.

Han får vel være tilgitt da :wink:

Lenke til kommentar

Manuelt modus er 16 - 1/2000 sekund. 1/2000 fungerer bare på blender 8.

Hvorfor maksimal lukkertid er 4 sekunder på de automatiske programmene har jeg også lurt på, men jeg ser det ikke som noe stort problem. Rekk opp hånda de som alltid drar rundt på et stativ! Tenkte meg det ja. De fleste vil aldri oppdage det engang.

Det med brukervennligheten varierer nok veldig fra person til person. Jeg kunne bruke mitt C-5050 uten å se i bruksanvisninga og stort sett uten å lete etter noen knapper. At det er mange knapper er mye bedre enn at alt ligger gjemt i menyene.

G3 er kansje det sikreste valget hvis man ikke vet helt hva man er ute etter. Liker man Olympus så er det ingen veldig gode grunner for å ikke kjøpe C-5050.

Lenke til kommentar

Jeg har ofte med meg stativ. Ofte kan man også sette kameraet på en stein eller liknende.

Å ta nattbilder med lang eksponeringstid er gøy. Jeg setter stor pris på å kunne ta bilder på mer enn 4 sekunder.

C-5050 er også et godt kamera, som alltid blir det litt smak og behag hva som er "best".

MLW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

eg snakka med ein bekjent og anbefalte meg og kjøpe meg eit slik staiv,nå er det slik eg har eit canon a70 kamera,stativ kommer til og bli brukt når eg skal ta natt bilder/natur bilder og eventuelt på slik bilder som brylup osv..... vil eller ikkje bruke alt får mye penger på det vis eg ikkje må da? tenkte kanskje på 500 kr eg...er det alt får lite? ser jo det er slik til og fester kamera i under men veit ikkje så bra det er,må hverfall ha noe går ikkje og ta bilder med over 2 sec lukke tid uten noe som er stabilt.... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...