Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg bruke rød kjølevæske?


Anbefalte innlegg

Har en Xsara 2001 1.6/110HK, samme motor som i flere franske biler, som Peugeot 307. Så vidt jeg klarer å se er det aluminium i alle vesentlige detaljer som blokk, topp og radiator.

Som standard brukes det en blå kjølevæske. Hverken i manualen til boken eller hos forhandler finner jeg noe info om annet enn at det er "ordinær" blå væske som brukes i min.

 

Nå er bilen gått 134K, og kjølevæsken må etterhvert byttes, og lurer på om jeg kan bruke rød longlife (G30?) kjølevæske på min bil? Den som står i idag blir målt til helt fine verdier, men begynner å bli en anelse slimete, så tenkte å kjøre en skikkelig runde med radiator-rens, og massevis av spylinger, før evt på med korrekt blanding av rød...

 

Har hørt fra annet hold at "alle" kan benytte rød kjølevæske, men at man må få spylt ut alle rester av gammelt først, og at det som kan skje om blå og rød blander seg er at det tykner.

 

Er det noenting i veien for å bruke rød på andre kjøretøy som MC etc? Har flere kjøretøy her, og felles er at jeg finner veldig lite info om kjølevæsker som kan brukes, selv om jeg har verkstedsbøker til flere av kjøretøyene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blå + Rød = Klumpings

 

Grønn og blå skal om ikke anna kunne brukes universal. Moderns A4 disel har rød kjølevæske, - Bare gud, og fagfolk, veit om grunnen til det er lengere levetid, og mindre pes for damer over 50?

 

Hadde holdt meg til det trygge. Blå og grønn!

Lenke til kommentar

Det er ingen fordel å bruke rød kjølevæske om du ikke må. Den er jo en god del dyrere. Men har du aluminiumsmotor, må du. Jeg har Peugeot, og den skal ha rød kjølevæske. Det står helt klart i instruksjonsboka. Men det er ikke uvanlig at verkstedet ikke vet det....

Lenke til kommentar
Skrur Peugeot, og der brukes det det så og si bare blå kjølevæske på nyere biler og de fleste egentlig. Det er jo bare å se hva som er på når du tapper det da, så finner du fort ut hva som var der.

Som jeg skrev i første innlegget så er det blå kjølevæske som brukes som standard :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er ingen fordel å bruke rød kjølevæske om du ikke må. Den er jo en god del dyrere. Men har du aluminiumsmotor, må du. Jeg har Peugeot, og den skal ha rød kjølevæske. Det står helt klart i instruksjonsboka. Men det er ikke uvanlig at verkstedet ikke vet det....

 

Vet du hvorfor det ikke er en fordel med rød væske? Sitter med en dunk med rød som jeg kjøpte hos BilExtra for en tid siden. Ble anbefalt der å bruke rød, siden den skulle ha bedre kjøle-, alder-, og korrosjons - egenskaper. Jeg fikk ikke med meg at den ikke var særlig dyrere enn blå, uten at jeg husker prisen nå. Så gniten jeg er så tviler jeg på at jeg ikke sammenlignet prisen først :dribble:

 

Jeg har som sagt blå væske, men motoren er nok i aluminium. Det står intet spesielt i boken, dvs det står man skal bruke Citroen kjølevæske. Yeah Right :tease:

 

Hvilken Peugeot er det du kjører da, siden den skal ha rød? Jeg hadde en 505 fra 1985 som skulle ha rød, men regner med at teknologien har gått fremover på 23 år... :w00t:

Lenke til kommentar
Det er ingen fordel å bruke rød kjølevæske om du ikke må. Den er jo en god del dyrere. Men har du aluminiumsmotor, må du. Jeg har Peugeot, og den skal ha rød kjølevæske. Det står helt klart i instruksjonsboka. Men det er ikke uvanlig at verkstedet ikke vet det....

Om den var ment frekt, tar jeg den ikke frekt mot oss.

 

For akkurat det der går automatisk. Jeg, som mekaniker går ikke å plukker kjølevæske,plugger, filter etc selv. Det er det delelageret som gjør. Og selvfølgelig får de den riktige informasjonen fra data'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...