Gå til innhold

Hvordan er det å bruke Windows 98 i dag?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle installere Windows på en bærbar PC som kún skal brukes til Internett og e-post. Den skal også kobles til et trådløst nettverk. Isteden for å kjøpe XP eller Vista, tenkte jeg kunne bruke en 98-cd jeg har liggende.

Hvordan er 98 i dag? Oppdateres den fortsatt av Microsoft? Er den like sikker som XP eller Vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Win98 kan ikke brukes på dagens PCer. Driverne som finnes støtter ikke de nye chipsettene.

Men det går jo forsåvidt an å bruke på en eldre PC. Men sikkerhet er ganske fraværende. Var usikker da oppdateringene ble avsluttet, og er vel ikke noe bedre i dag.

Win98 kan forstatt brukes til mange ting, men internett og mail tror jeg er dårlig egnet. Da er Linux et vesentlig bedre valg.

Lenke til kommentar

Den oppdateres ikke lenger av Microsoft nei, og den er langt i fra like sikker som 2000, XP eller Vista.

Til den bruken du nevner vil eg langt på vei anbefale en eller annen Linux utgave, kanskje Ubuntu. Ikke fordi eg er "Linux fan over alle fan" og anbefaler Linux i hytt og gevær, men Windows 98 er for gammelt og usikkert til å brukes i dag. Dessuten har Linux veldig mye godt med seg, og er gratis. Forutsatt at brukeren klarer å ta det i bruk(det er ikke det at Linux er vanskeligere en Windows, men ofte er terskelen høy når det er et nytt system). Det siste sies da i betraktning at eg ikke vet hvem brukeren er.

I tillegg kan man komme over problemer i forbindelse med brukerstøtte i enkelte forbindelser. Eg hadde en kunde på tråden her om dagen som kjørte Windows 95. Eg prøvde så godt eg kunne å hjelpe uten å faktisk hjelpe av frykt for å havne i "et support helvette". Og eg anbefalte da å oppgradere både maskin og OS.

Lenke til kommentar

Da dropper jeg 98. :)

Har brukt Ubuntu, men hadde problemer med å koble til trådløst nettverk. Sånn jeg ser det har Linux har fortsatt et godt stykke igjen å gå før det er brukervennlig nok til å konkurrere med Mac OS og Windows -- dessverre.

Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...