phnx85 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg plages med VLAN tagging mellom HP GbE2c Ethernet Blade Switch og en Cisco 2960. Alle VLAN er opprettet på begge switchene. På Cisco'en står porten i trunk mode, VLAN1 som native vlan og tillatt trafikk på alle VLAN. På blade switchen har jeg enablet VLAN tagging på porten og default port VLAN ID er 1. Men får ikke trafikk på andre VLAN enn 1. Noen tips? Endret 1. mars 2008 av phoen|x Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Native VLAN i Cisco-verden betyr at porten skal være untagged i HP-verden (mens alle andre VLAN skal være tagga) Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg er klar over det, har fått til trunk mellom 2950 og en Procurve 2810 vi har. Men problemet er at jeg finner ikke noe valg for Tagged/Untagged på disse blade switchene. Eneste jeg finner er valg for VLAN tagging og default VLAN, nesten slik som på Cisco switcher. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 HP avviker fra Cisco i tankegang når det gjelder VLAN. Du angir hvilke porter et VLAN skal opptre på, ikke hvilke VLAN som skal opptre på en port. Så portene VLAN X skal være på angis i VLAN-oppsettet, ikke i port-oppsettet. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Jepp, slik er det på andre HP switcher jeg har vært innom, men ikke disse blade switchene. Jeg finner som sagt ikke noe meny for tagged/untagged. Hvis du ser på siste bilde jeg har lagt ved så kan jeg gå inn på et VLAN og bestemme hvilke porter som skal tilhøre det, men jeg kan også gå inn på en bestemt port og bestemme hvilket VLAN den skal tilhøre. Endret 2. mars 2008 av phoen|x Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Har du har sørget for at cisco switchen har dot1q trunking? if)#sw trun enc dot if)#sw mod trunk Verify, sjekk status: sh int trunk native(untagged) vlan 1 på cisco, så må untagged vlan være vlan 1 på HP. De må være lik med vlan nummer på begge sider. Virker som selve trunken din ikke er oppe fordi du kun får untagged trafikk over linken. Endret 2. mars 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Switch#sh int trunk Port Mode Encapsulation Status Native vlan Gi0/20 on 802.1q trunking 1 På blade switchen er Default VLAN ID 1 og jeg har slått på VLAN tagging. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) ikke tag vlan 1 på HPen. Er det en options for det? En ekstra sjekk for se at Cisco switchen tillater alt: #Show vlan brie sjekk helt nederst for allowed vlans. tillater den alt, så tror jeg det er HP switsjen du må feilsøke: sjekk trunk status. Endret 2. mars 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Switch#show vlan brie VLAN Name Status Ports ---- -------------------------------- --------- ------------------------------- 1 default active Gi0/1, Gi0/2, Gi0/3, Gi0/4 Gi0/5, Gi0/6, Gi0/7, Gi0/8 Gi0/9, Gi0/10, Gi0/11, Gi0/12 Gi0/13, Gi0/14, Gi0/16, Gi0/17 Gi0/18, Gi0/19, Gi0/22, Gi0/24 100 VLAN1 active 101 VLAN2 active 102 VLAN3 active 103 VLAN4 active 104 VLAN5 active 105 VLAN6 active 200 VLAN7 active 201 VLAN8 active 202 VLAN9 active 203 VLAN10 active 300 VLAN11 active Gi0/15 301 VLAN12 active 1002 fddi-default act/unsup 1003 token-ring-default act/unsup 1004 fddinet-default act/unsup VLAN Name Status Ports ---- -------------------------------- --------- ------------------------------- 1005 trnet-default act/unsup Jeg har ikke noe valg på blade switchene for tagged/untagged. Eneste valget jeg finner er om jeg vil enable/disable VLAN tagging på en port og hva som skal være default VLAN id, slik man gjør på Cisco switcher. Endret 2. mars 2008 av phoen|x Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) beklager jeg mente sh interface trunk og sjekk nederst for allowed vlans. Så på din GUIen på HPn, virker som at du skal putte porter til vlan. Men det gjelder kun til accessporter (der du putter hoster/clienter) og ikke trunk porter. Hvordan er trunk oppsettet på bladen? Endret 2. mars 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Port Vlans allowed on trunk Gi0/20 1-4094 Fant en PDF, "Deploying the HP GbE2c Ethernet Blade Switch for HP c-Class BladeSystem into a Cisco-based Network HOWTO", skal bla litt gjennom den og ta meg en tur ned på jobb litt senere. Kan det være noe form for Spanning Tree som lager kluss? Eller ville det ikke blitt trafikk mellom switchene i det hele tatt da? Endret 2. mars 2008 av phoen|x Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Virker som tagging på trunkporten til HP som må forandres. Spanning tree kan lage kluss om du har flere trunks imellom de to switchene. I dette tilfelle tviler jeg på at Spanning Tree er problemet om du kun har en trunk. Endret 2. mars 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Har du har sørget for at cisco switchen har dot1q trunking? if)#sw trun enc dot if)#sw mod trunk 2960 støtter kun dot1q-trunk. Trunk heter tagged link i HP-verdenen forresten. http://www.hp.com/rnd/itmgrnews/technical_tips.htm To summarize, here’s an interoperability check list for connecting ProCurve switches to Cisco gear: * Plan your VLAN IDs so the VLAN numbers match on ProCurve and Cisco devices. * The ProCurve term for passing VLAN traffic across a link is a tagged link. The Cisco term is trunking. * Ensure that the native VLANs match as untagged. Normally, this is VLAN 1. * Use dot1q encapsulation on the Cisco device to match IEEE 802.1q VLANs on ProCurve devices. * Set VTP to transparent mode on the Cisco switch connecting to the ProCurve switch. * A port can be untagged in only one VLAN. This should be the pre-designated native VLAN. * STP behaves differently with VLANs. Cisco has a non-standard version of STP on by default, whereas ProCurve has it turned off. STP version support must be the same for predictable behavior/STP convergence. ProCurve will not support proprietary STP. Endret 2. mars 2008 av sumptrollet Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Og så tror jeg du må enable MST mot HP-switchen. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 config av MST: config)#spanning-tree mst config mst)#instance 1 vlan 1.... (gruppering av vlans for en instance, kjører en spanning-tree algoritme) mst)#name TULLBALL mst)#revision 1 (trengs egentlig ikke) mst)#exit husk exit, ellers vil den ikke bli applied. dette på være likt på alle cisco switchene, kopier og lag en template og kopier til de andre så sørger du får at configen er lik. så til slutt i global mode: spanning-tree mode mst du kan lage en instance til nr 2 om du vil loadbalance om du har reduntant links. Feks en coreswitch er root for en instance 1 og er secondary root for instance 2 og omvendt for en en annen coreswitch. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Det ordnet seg til slutt. I tillegg til å slå på VLAN tagging på porten du skal bruke som trunk, så var jeg nødt til å gå inn på hvert enkelt VLAN og legge til porten. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Men du trengte ikke å enable MST? Og det funker 100%? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Har ikke rørt MST. Jepp, alle VLAN fungerer helt utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå