Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strippe en bil som skal vrakes?

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg skal kjøre to biler til vraking nå snart.

Men, før og i forbindelse med dette er det en del ting eg ønsker å plukke av bilen først.

Er dette tillatt? Dvs, godtar de bilen til vraking dersom den mangler en eller flere av følgende:

- dekk

- bensintank

- batteri

Er det noen oversikt over deler som må være på bilen før vraking?

Grunnen til at eg lurer er jo at det ofte er mulig å kjøpe deler fra biler som er blitt vraket.

Dersom eg da kommer med en bil som er ribbet for en del hele deler må jo verdien av bilen for

vrakplassen synke?

Takker for svar! :)

Begge bilene er naturligvis registrerte og har gyldige skilt. Ingen av de starter though.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leverer du bilen til en offentlig godkjent oppsamler, kan du skru av alle delene på bilen.

Det du ikke må gjøre er å skjære/kutte i ramme eller selvbærende karresori.

Kapittel V: Utfylling av vrakmelding og utbetaling av vrakpant

§ 10 Vrakpant

Vrakpant utbetales for kasserte kjøretøy som ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977 eller

ble registrert (påskiltet) tidligere og som fortsatt var registrert 1. januar 1977.

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg

med hel, og ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor

understellsnummeret er preget.

Kommentar til § 10 Vrakpant

Krav til et panteberettiget kjøretøy innebærer i praksis at alle deler som kan skrus av kan være fjernet samt at

skjermer som er sveiset fast kan skjæres vekk, for øvrig er skjæring ikke tillatt før innlevering til godkjent

behandlingsanlegg. I tillegg kan bileier fjerne og ta med seg hjulene umiddelbart etter at bilen er levert på

oppsamlingsplassen.

Endret av picpac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vil det si at man kan ta ut interiør, dynamo, servo, hele motoren og drivverk, bremser, dekk/felger og annet som kan være er salgbart, og levere bare karosseriet?

Lenke til kommentar
Leverer du bilen til en offentlig godkjent oppsamler, kan du skru av alle delene på bilen.

§ 10 Vrakpant

Vrakpant utbetales for kasserte kjøretøy som ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977 eller

ble registrert (påskiltet) tidligere og som fortsatt var registrert 1. januar 1977.

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg

Krav til et panteberettiget kjøretøy innebærer i praksis at alle deler som kan skrus av kan være fjernet samt at

skjermer som er sveiset fast kan skjæres vekk, for øvrig er skjæring ikke tillatt før innlevering til godkjent

behandlingsanlegg. I tillegg kan bileier fjerne og ta med seg hjulene umiddelbart etter at bilen er levert på

oppsamlingsplassen.

Takk!

Det var en kamerat som ville ha bensintanken og dekkene er nye. Surt å ha lagt ut nærmere 6k for så å bare kaste de bort og få 1500 kr igjen. Men nå trenger eg ikke det :)

Lenke til kommentar
Vil det si at man kan ta ut interiør, dynamo, servo, hele motoren og drivverk, bremser, dekk/felger og annet som kan være er salgbart, og levere bare karosseriet?

Ja. I teorien er det bare rammenummer/chassinummer du trenger å "levere til vraking", men mesteparten av karroseriet bør være tilstede.

Jeg har levert mange ribba biler uten interiør, motor/gir/drivverk, hjul, forstilling osv. Huggera blir sure, fordi de ikke tjener noe ekstra, men det er ikke noe å bry seg om

Lenke til kommentar

Vel, eg er ikke noen mekaniker og har ingen mekaniske forutsettninger for å bruke delene på bilen til evnt andre biler. Men dekkene ser eg en klar verdi i, og kameraten min vil ha bensintanken. CD-spilleren stikker eg nok av med samt det naturlige som eg har satt i selv(navigasjon, pda, gps-antenne osv).

De har nok fortsatt mye de kan kose seg med :p

Lenke til kommentar

§ 10 Vrakpant

oppsamlingsplassen.

Jeg kutta av halve rammen fra en delebil før jeg sente den til hugging en gang. Fyren som henta den sa det ikke gjorde noe så lenge han fikk den delen med rammenummeret på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...