Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Størrelse på skruer til taklampe?


Anbefalte innlegg

Jeg har en spotlight som skal festes i taket. Det fulgte ikke med noen skruer, så jeg lurte på om noen vet hvilken størrelse det skal være på skruene som skal feste lampen i taket. Det er et vanlig uttak i taket beregnet for taklamper. Leiligheten er fra 60-tallet en gang hvis det kan være til noen hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det gamle støpejernsbokser klarer 4,2mm karroseriskruer å bite nye jenger i hullene for originalskrunene var i en eller annen UNC størrelse og kan være meget brysom å få tak i om du i det hele tatt greier det.

Er det lokk på boksen vil M4 eller M5 skruer passe fint i de ferdiggjengede hullene i lokket.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg tror også at (nesten) alle lokale elektrofirmaer kan skaffe deg skruer som passer til slike bokser.

Mange jernvareforretninger fører også skruer som passer. Kjøpte skruer til el-anlegget i min leilighet fra 1952 hos "jernvarehandleren på hjørnet".. :)

Lenke til kommentar

Jeg var innom det meste av butikker i Bergen sentrum som kunne tenkes å føre skruene uten hell dessverre (fikk beskjed om at jeg trengte skruer målt opp etter tommer).

 

Kjøpte noen treskruer på Clasohlson, men de var for smal (3.5mm). Fant noen skruer hos min far som passet bedre, men tror det kun kan være en midlertidig løsning. Skal se om jeg ikke finner de karosseriskruene du anbefalte. Størrelsen høres bra ut :)

 

Jernvarehandlerne henviste meg til maskinvareforretninger. Problemet er at de ligger langt unna der jeg bor.

 

Takk for hjelpen begge to :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tror også at (nesten) alle lokale elektrofirmaer kan skaffe deg skruer som passer til slike bokser.

Mange jernvareforretninger fører også skruer som passer. Kjøpte skruer til el-anlegget i min leilighet fra 1952 hos "jernvarehandleren på hjørnet".. :)

Da kan jeg hilse og si at jeg kjenner til 4 navngitte elektrikerfirma som ikke kan.

Små tommestørrelser er ikke vanlige hverken hos jernvarehandelen eller elektrogrossistene.

Har til og med fått beskjed at slikt ikke lages lenegre.

Lenke til kommentar

Snodig..

 

Det er ikke så mange år siden jeg kjøpte skruer selv.

Da handlet jeg hos Zachariassen Jernvare AS på Grünerløkka.

Jeg trodde at "alle" elektrofirmaer (installatører i alle fall) hadde slike skruer, i alle fall i Oslo og sikkert andre store byer. De jobber tross alt med slike gamle bokser stadig vekk, og jeg nekter å tro at de gjenger opp hver gang..

I gården jeg bodde i var anlegget modernisert i 1998, uten at boksene var gjenget om. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...