nomore Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hei, Eg skal ha ny bærbar pc i jobbsammenheng og i den sammenheng ønsker eg anbefalinger. Eg har følgende krav: - IKKE pavilion - 15" eller større skjerm - lang batterilevetid - WLAN - VLAN - Pekeplate - Docking - Pris, fleksibel... rundt en 8k-12k Hvilket OS som følger med er av lite interesse. Den skal uansett kjøres med Windows XP. Setter pris på alle forslag Lenke til kommentar
anordne Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Da ville jeg valgt HP Compaq 8510p https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo Skal være en bunnsolid pc med bra skjerm og mye kraft. Kommet veldig godt ut i tester og regnes som en av de beste i dette segmentet. http://www.idg.no/tester/tester_maskinvare...rticle68807.ece Litt usikker på vlan, men er jo en business modell så regner med det. Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hei, Eg skal ha ny bærbar pc i jobbsammenheng og i den sammenheng ønsker eg anbefalinger. Eg har følgende krav: - IKKE pavilion - 15" eller større skjerm - lang batterilevetid - WLAN - VLAN - Pekeplate - Docking - Pris, fleksibel... rundt en 8k-12k Hvilket OS som følger med er av lite interesse. Den skal uansett kjøres med Windows XP. Setter pris på alle forslag Høres jo ut som du er kandidat for en HP Compaq 8510w. Dritbra skjerm, med 1920x1200 oppløsning, kraftig prosessor og 2GiB ram. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Takker for forslag. Da ville jeg valgt HP Compaq 8510p Denne ser bra ut. Den har Intel Gigabit nettverkskort så her tror eg nok det er støtte for VLAN, men eg klarer ikke å finne skikkelig dokumentasjon på det. Siden eg ikke trenger 3G kort i den faller evnt valget på 8510b. Høres jo ut som du er kandidat for en HP Compaq 8510w. Det er mulig eg tar feil, men det ser ikke ut som om denne har kablet nettverk i det hele tatt? Etter en liten gjennomgang av HP sine nettsider og anbefalingene her har eg funnet frem til to modeller: HP Compaq 8510b: Har alt eg trenger. Er kraftig nok i et par år, stor nok skjerm og har Intel nettverkskort(mest sannsynlig VLAN støtte). HP Compaq 6820s: Blidgjør nok sjefen. Også passe stor skjerm, men er nok i det svakeste laget ytelsesmessig. Har også Intel nettverkskort. Kommentarer? Siden det kun ser ut til å være disse to som oppfyller kriteriene mine, og samtidig ikke har en del unødvendig som skyver prisen opp(som 3G kort) så er nok disse to mest aktuelle. Nå blir det bare å overbevise sjefen om at de ekstra tusenlappene er verdt investeringen mtp ytelse over tid. Men når vi snakker om 4x 19" skjermer og 2x docking i tillegg kan prisen bli et tema. Forslag til andre modeller mottas fortsatt Endret 2. mars 2008 av nomore Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Da har valget mitt falt på en som salgsavdelingen vår anbefalte. Og de vet hvor kresen og vanskelig eg er Men, før den tid tok eg kontakt med HP førsalgs-avdeling for å sjekke hvorvidt VLAN var støttet eller ikke. Svaret imponerte egentlig svært lite. Etter å ha forklart personen i andre enden hva VLAN ble brukt til gikk resten av samtalen i benevnelser som enkelt-v-lan og dobbelt-v-lan. Eg fikk da forklart at det ene var med kabel og det andre var trådløst. Når vedkommende så fikk sjekket med teknisk avdeling og ringt meg opp igjen fikk eg beskjed om at det ikke var noe som het enkelt-v-lan, kun kablet lan og wlan for trådløst. Litt håpløst, men VLAN er nok ikka akkurat det mest brukte/etterspurte på bærbare. Men som en bedriftssupport burde de hvertfall vite hva det er. Valget falt uansett på en HP Compaq 6910p. Satser på at det var et godt valg. Takk for hjelp folkens! Lenke til kommentar
anordne Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hehe.. det var tynne svart ja. Vet vel bare at vlan brukes i forbindelse med sikkerhet (tror jeg). Vet nå uansett at det er funksjon og ikke en type nettverkstilkobling. om noen vet mer nøyaktig hva det er/gjør så vil jeg gjerne høre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Hehe.. det var tynne svart ja. Vet vel bare at vlan brukes i forbindelse med sikkerhet (tror jeg). Vet nå uansett at det er funksjon og ikke en type nettverkstilkobling. om noen vet mer nøyaktig hva det er/gjør så vil jeg gjerne høre. VLAN brukes både i praktiske og sikkerhetsmessige sammenhenger. VLAN står for virtual lan, og betyr i praksis at man setter opp virtuelle separate nettverk på kryss av antall switcher/porter. Har man for eks en switch kan man allikevel ha 5 forskjellige nettverk med like mange forskjellige formål. Eller om man har 4 switcher spredt over et større områder kan man ha 2 virtuelle lan. Mulighetene er uendelige. Mitt behov for VLAN støtte direkte på maskinen er at vi har ganske mange VLAN på jobb og eg bruker også VLAN hjemme. Hvilket VLAN eg er tilkoblet er litt avhengig av hva eg jobber med og dermed blir det mye bytting av VLAN. Å da måtte konfigurere dette i switchen til enhver tid er litt upraktisk. Når maskinen støtter det direkte så kan eg styre det direkte derifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå