Gå til innhold

Sporing av stjålne mobiler

Anbefalte innlegg

Jeg har nok en gang blitt frastjålet min mobil. Riktignok endel år siden sist, men like irriterende hver gang. I den forbindelse vil jeg ha en diskusjon om hva vi kan gjøre, hva Politiet gjør teknologi vi kan bruke for å stoppe tyvene.

Er det ikek riktig at Politiet kan spore stjålne mobiler hvis de vil? Men de har ikke kapasitet?

Telenor sier jeg kan få IMEI nummeret inn i et register slik at det ikke går an å bruke noen SIM-kort i den. Husker ikke navnet i farten, men tror det er ERI. For å gjøre det, må jeg politianmelde det. Og så vidt jeg husker, var det veldig vanskelig å få gjort. Tror jeg laget en tråd om dette da det skjedde.

Så nå er jeg lei dette her, og vil installere et Symbian program som sender en SMS fra tyvens mobil til et backup SIM-kort eller en venn dersom SIM-kort blir byttet. Noen som har noen forslag videre hva jeg da skulle gjøre for å fakke tyven? Ville f.eks Politiet gidd eå ta tyven da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nok en gang blitt frastjålet min mobil. Riktignok endel år siden sist, men like irriterende hver gang. I den forbindelse vil jeg ha en diskusjon om hva vi kan gjøre, hva Politiet gjør teknologi vi kan bruke for å stoppe tyvene.

Er det ikek riktig at Politiet kan spore stjålne mobiler hvis de vil? Men de har ikke kapasitet?

Telenor sier jeg kan få IMEI nummeret inn i et register slik at det ikke går an å bruke noen SIM-kort i den. Husker ikke navnet i farten, men tror det er ERI. For å gjøre det, må jeg politianmelde det. Og så vidt jeg husker, var det veldig vanskelig å få gjort. Tror jeg laget en tråd om dette da det skjedde.

Så nå er jeg lei dette her, og vil installere et Symbian program som sender en SMS fra tyvens mobil til et backup SIM-kort eller en venn dersom SIM-kort blir byttet. Noen som har noen forslag videre hva jeg da skulle gjøre for å fakke tyven? Ville f.eks Politiet gidd eå ta tyven da?

Dette er typiske saker hvor man ikke kan gjøre noe som helst annet enn å irritere seg. Håper du finner ut av det, kanskje det er noe som kan gjøres...

Lenke til kommentar

Hei adale!

No har eg ikkje ein symbian mobiltelefon.Men,det finnes ein j2me midlet for Sony Ericsson mobiler som gjer det du spør om her.Om ein kan sette programmet til ikkje å spørre om å få sende ein sms.Eller installerer Halmer sertifikatet og sertifiserer sjølv.Kan ein sette opp programmet til å starte automatisk når ein slår på mobilen (kan deaktiverer til å kun sjekke IMEI mot gyldig mobilnummer kun av og til,men da svekkes sikkerheten..).Og om eit anna sim-kort blir satt inn så blir det sendt ein sms til den du har spesifisert med mobilnummeret til tyven.Koster prisen av ei vanlig sms melding pr. vertifiseringssjekk.Men,ein kan deaktivere den sjølv kvar gang ein sjølv trenger å slå av og på mobilen.T.d til natta eller ved flashing etc..No vil vel noen seie at det er enkelt å komme forbi dette programmet.Men,eg meiner at da må mobilen bli sjelt av noen som har litt teknisk innsikt.

Får å få igjenn mobilen kan du ringe eller sende sms til vedkommende.Og be ho/han om å retunere den til deg.Eller så anmelder du han/ho.Forhåpenligvis bruker han/ho eit registert mobilnummer dvs at det ikkje er sjult i telefonkataloger etc.Men,politet kan med så mykje informasjon sjekke i registra til Telenor/Netcom ;)

Lenke til kommentar

En kamerat ble frastjålet sin samsung og hadde i bruk det sporings systemet...Jeg fikk ca 5-15 sms til dagen (var satt opp på "lista" hans) Saken ble politianmeldt, men ingenting gjort.. Uansett om vi hadde nummeret til "tyven" som brukte et telefon nummer fra gambia . Skrev også mail til samsung og lurte på hvordan i H***** jeg kunne få stoppa de smsene som tikka inn hele tiden.. de sa at da måtte politiet få tak i telefonen, og returnere den til eier som da skrudde den funksjonen av.. Akkurat som politiet prioriterer en telefon hehe.. Så idag måtte jeg skifte mitt mobil nummer som jeg har hatt i maangen år pga jævelskapen her..

Så, hvis du skal sette opp noen på lista di..Spør de først og advar om at hvis de først får slike smser, slutter de aldri å tikke inn på mobilen hehe..

Lenke til kommentar

Tredjeparts programmer er ingen god løsning da de er enkle og komme seg forbi. (vil jeg tro, med en enkel reset kode)

Samsung sin Mobile Tracker virker fint, selv om man kan få irriterende melding som beskrivet i posten over.

hehe, må jo koste litt for tyven ettervært å "sende" alle disse sms meldingene også?

En jeg kjenne mistet sin samsung med mobile tracker, han ringte tyven og sa at om han ikke fikk telefonen tilbake på dagen skulle han gå til politiet med navnet og nummeret hans.

Tyven gikk med på å måte han for å gi tilbake telefonen, for han hadde jo bare "funnet" den på gata ..... HEH! :p

Lenke til kommentar
Tredjeparts programmer er ingen god løsning da de er enkle og komme seg forbi. (vil jeg tro, med en enkel reset kode)

Samsung sin Mobile Tracker virker fint, selv om man kan få irriterende melding som beskrivet i posten over.

hehe, må jo koste litt for tyven ettervært å "sende" alle disse sms meldingene også?

En jeg kjenne mistet sin samsung med mobile tracker, han ringte tyven og sa at om han ikke fikk telefonen tilbake på dagen skulle han gå til politiet med navnet og nummeret hans.

Tyven gikk med på å måte han for å gi tilbake telefonen, for han hadde jo bare "funnet" den på gata ..... HEH! :p

nja, men tyven vet jo ikke at telefonen har dette installert. De fleste vil vel bare skifte SIM-kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...