Nemistwh Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hey. Jeg har nettopp begynt å trene. Hadde en liten prøvetime på studio der jeg skulle begynne, og vi satt oss ned og pratet om mine mål. Jeg fortalte da at mine mål var bryst, armer og rygg. Som alle andre ungdommer vil jeg jo ha litt markerte og gjerne store muskler i armene, tydelige brystmuskler, og bred latissimus. Han satt opp et oplegg for meg, som innebar noen maskiner. Disse skulle jeg kjøre maks rep 1 gang per økt, og maks rep skulle ikke overstige 12. Kom jeg over 12 måtte jeg justere vekta til neste gang. Jeg prøvde dette litt, men jeg er egentlig litt skeptisk til dette etter hva jeg har lest. (Som ikke er så mye, jeg er vel ikke hva du kan si en som vet mye om trening). Jeg har derfor prøvd så vidt å følge RYP-programmet, men det har blitt vanskelig med tanke på alle tallene og kanskje vekter som jeg ikke får helt presise. Har heller kjørt 8 RM 3 ganger per økt, hele kroppen. Men tenkte jeg kanskje skulle forsøke RYP igjen. Men de tre ukene nå har jeg blitt kjent med maskinene og hvordan jeg skal bruke de, og det gikk nokså fort. Derfor overbeviste en venn meg å trene med frivekter (som RYP programmet også bruker), så jeg har vel nå egentlig holdt på med det. Mitt problem er at jeg kjenner de fleste øvelsene så utrolig mye bedre på den ene siden. Spesielt roing og nedtrekk. Jeg prøver å holde nedtrekk stangen litt skråere, for å balansere det. Men jeg kjenner det alltid mye bedre på høyre siden. Nå vil nok mange tenke, "ja du er jo mye svakere på denne siden, det skal være sånn", men det er faktisk ikke sånn det er. Når jeg ser megselv i speilet fra denne siden ser jeg mye bedre trent ut (hvis man kan kalle det trent), enn fra den andre siden. Dessuten er jeg faktisk sterkere og har litt større arm på denne siden også. Du kan vel kalle meg en utrolig svak person, i styrke generelt, er nok uvanlig svak for mest ungdom på min alder (17). Noen løsning? Tips? Eller input generelt? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Tipset er rett og slett å bare trene på, og ta samme vekt og antall repps med "begge sider" av kroppen. Tren gjerne med hantler slik at du isolerer hver side for seg. På den måten unngår du at den sterke siden din hjelper den svake siden under utførelsen. På sikt vil det jevne seg ut! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Det du IKKE skal gjøre er å gjøre opp for styrkeforskjellen ved å holde stangen skrå. Bruk hantler/dumbbels/manualer den første treningsperioden din, så utjevnes forskjellene fortere. Hvilke øvelser gjør du? Lenke til kommentar
Nemistwh Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Takker for svar. Sånn som det er nå kjører jeg: Markløft Knebøy Skråbenk Nedtrekk Roing Arnold Press Bicepscurl Tricepspress og forskjellige mage øvelser. Det er vel stort sett markløft, nedtrekk og roing som jeg merker det på. Lenke til kommentar
Nemistwh Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Mitt mål er ikke å bli så stor som jeg klarer, jeg vil heller ha markerte muskler og heller være litt "spinkel" med markerte muskler. Kan man faktisk trene med det som et mål, og ikke det at man vil bli så stor som mulig? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Mitt mål er ikke å bli så stor som jeg klarer, jeg vil heller ha markerte muskler og heller være litt "spinkel" med markerte muskler. Kan man faktisk trene med det som et mål, og ikke det at man vil bli så stor som mulig? Ja, man blir ikke stor over natten for å si det sånn.. Man står jo fritt til å stoppe når man vil. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Mitt mål er ikke å bli så stor som jeg klarer, jeg vil heller ha markerte muskler og heller være litt "spinkel" med markerte muskler. Kan man faktisk trene med det som et mål, og ikke det at man vil bli så stor som mulig? Hvis du kjører f.eks. 5x5 program, trener du mer for styrke i stedet for å bli stor. Som en tommelfingerregel kan man si at jo flere reps man tar i et sett, jo mere trener du for "størrelse". Lenke til kommentar
Nemistwh Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Ja, man blir ikke stor over natten for å si det sånn.. Man står jo fritt til å stoppe når man vil. Nå tenkte jeg på det at, for eksmeple der jeg trener er det masse fokl som er store, men de har ikke markerte muskler. Sånn som for eksempel, hvordan burde jeg trene for å få best mulig markerte muskler i armene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Nemistwh: Det har særdeles lite med hvordan du trener når du trener for å bli sterkere/bygge muskler å gjøre, men fettprosenten din. Når du skal legge på deg mer muskler er du nødt til å være i kalorioverskudd, og da legger du også på deg fett. Når du har "bulket" en periode er det så vanlig å gå over til en strengere diett, hvor du mister fett uten å miste så mye muskler. Da er det viktig med mye proteiner (kutt ned på fett og/eller karbohydratene, IKKE proteinet), samt styrketrening, for å beholde de musklene du har. Om en muskel er definert eller ikke bestemmes altså ikke av hvordan du trener den muskelen, men av hvor mye fett du har på kroppen. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Helt vanlig å være sterkere f.eks i høyre enn venstre arm. Selv om du ikke ser forskjellen så kan det være stor forskjell. Foreslår at du bare trener vanlig UTEN å holde stanga skjevt. Det jevner seg ut etterhvert men selvfølgelig tar litt tid. Du kan f.eks starte med den svake delen og slutte også med den svake delen. Jeg var 250gram tyngre i høyre arm enn venstre, det blir faktisk regnet som endel. Jeg merker det veldig godt på treninga også og kan ta f.eks dobbelt så mange reps på høyre handa i hantelcurl enn venstre. Trener dem nå like jevnt og regner med det jevner seg ut etterhvert. De 250 gramene er ikke synlig til vanlig, men merker det godt under trening. Jeg blir alltid mobbet siden jeg er venstrehendt og blir beskyldt for å leke for mye med meg selv og derfor har høyre som jeg er sterk i og venstre som jeg er utholden i. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Et hot tips: begynn repitisjonene med svake armen, så tar du like mange på den sterke armen. Anbefaler deg å bruke mest mulig handtler så kan kan du gå over til stang siden. Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Har samme problemet som trådstarter. Men, på bryst mangler det en muskel på venstresida. På høyre har jeg en ganske liten muskel som ligger litt under selve hovedbrystmuskelen. Denne lille muskelen klarer jeg ikke kjenne engang på venstresiden. Har ikke vært i så alt for mye aktivitet med armen i mine utviklingsår, da høyrearmen har gjort for seg onaneringa, gitarspillinga, og all gaminga. Noen med erfaringer? Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 kvalifiserer jo det Men gammel er du, og har du fått muskel på andre sida og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå