jahas Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg går ca. 4,5 i snitt, og 2,5 realfagspoeng etter 3. året på videregående. Deretter skal jeg ha fri fra sommerferien og frem til april neste år, da jeg skal inn i militæret. Jeg har lyst til å gå på nhh i bergen, men der er snittet for ordinærvitnemål på ca. 5,9. Etter endt militærtjeneste vil jeg ha minst: 45 (karakterene) + 2,5 (realfagspoeng) + 2(militærtjeneste) + 4(alderspoeng) = 53,5 Jeg vil da mangle ca. 5,5 poeng, hvordan skal jeg skaffe disse? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Ting vil forandre seg en god del naa - ettersom du ikke gaar rett inn paa hoeyskole vil du komme inn under overgangsordningen for de som kommer foer kunnskapsloeftet. store deler av poengberegningen er ny, bla. er realfagspoengene annerledes. mest sansynlig slaar det positivt ut for deg, men en ting er sikkert, poenggrensene kommer til aa forandre seg en god del naar de foerste offrene for kunnskapsloeftet kommer ut av videregaaende. bla. rammer dette de som tok alle fire realfagene ett eller flere aar ganske hardt (biologi og kjemi blir tellende mindre.) Hvor bestemt er du paa aa ta det friaaret? kommer du inn rett etter videregaaende kan du utsette enten utdanning eller foerstegangstjeneste uten aa tape plassen. derfor kan det vaere lurt aa soeke alikevel. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Ting vil forandre seg en god del naa - ettersom du ikke gaar rett inn paa hoeyskole vil du komme inn under overgangsordningen for de som kommer foer kunnskapsloeftet. store deler av poengberegningen er ny, bla. er realfagspoengene annerledes. mest sansynlig slaar det positivt ut for deg, men en ting er sikkert, poenggrensene kommer til aa forandre seg en god del naar de foerste offrene for kunnskapsloeftet kommer ut av videregaaende. bla. rammer dette de som tok alle fire realfagene ett eller flere aar ganske hardt (biologi og kjemi blir tellende mindre.) Hvor bestemt er du paa aa ta det friaaret? kommer du inn rett etter videregaaende kan du utsette enten utdanning eller foerstegangstjeneste uten aa tape plassen. derfor kan det vaere lurt aa soeke alikevel. Stemmer, derfor jeg ikke tok med fordypningspoengene i beregninga Men som du sier vil nok det nye kunnskapsløftet ha en innvirkning, både positiv og negativ for meg; de får mer realfagspoeng ved valg av den retningen, men samtidig vil et så hardt løp føre til at karakterene synker... Grunnen til dette "friåret" (dvs. fra sommerferieslutt til april er at jeg kommer til å bli kalt inn i militæret da). Ser på dette som en mulighet til å jobbe + evt. ta opp fag. Ved innkallese i april 2009 vil jeg også være klar til skoleåret 2010/2011. Men det jeg egentlig lurer mest på er hvor mange poeng jeg kan "sanke" inn, og på hvilken måte. En kammerat sa at han hadde lest at jeg kunne ta tre kurs(elr hva de kaller det) i militæret, og få 15 studiepoeng. dette vil isåfall gi meg en inngangsbillet på NHH. Endret 29. februar 2008 av jj_89 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 15 studiepoeng er ikke det samme som 15 opptakspoeng Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Soek selv om du skal inn i militaeret, det er viktig! kommer du inn og blir kallt inn foer du er kommet igang ordentlig med studier reserveres studieplassen, er du kommet godt igang med studier faar du utsatt foerstegangstjenesten. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 15 studiepoeng er ikke det samme som 15 opptakspoeng Er det ikke hva tilsvarer det da? Soek selv om du skal inn i militaeret, det er viktig! kommer du inn og blir kallt inn foer du er kommet igang ordentlig med studier reserveres studieplassen, er du kommet godt igang med studier faar du utsatt foerstegangstjenesten. ok, da skal jeg gjøre det Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) ... Endret 23. desember 2008 av Ituca Lenke til kommentar
Stringer Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole => 3 opptakspoeng Linky Usikker på om dette også gjelder for kurs/ fag tatt i militæret, men vil anta det, med andre ord vil du kunne få 0,75 opptakspoeng. Det letteste er nok en telefon til Forsvaret for å få helt pålitelige svar Lenke til kommentar
1503 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole => 3 opptakspoeng Det går ned til 2 poeng fra og med neste år. Edit: Og 2 utdanningspoeng er maks. Man får f.eks. ikke dobbelt så mange poeng om man tar 120 studiepoeng ved universitet/ høgskole, selv om det er mange som tror det. Endret 23. desember 2008 av 1503 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 En får dessuten uansett 2 poeng for militærtjeneste, og det utelukker så vidt jeg vet de 60 studiepoengene fra universitetet ENTEN et år på FHS, et år i militæret eller et år på universitet/høgskole. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Ja, man får maks to poeng for enten førstegangstjeneste, folkehøgskole eller 60 studiepoeng på universitet/ høgskole. Man kan ikke få seks poeng om man har alle tre. Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Lurte på alderspoengene (2 p) i poengjakten. "Definisjonen" sier at "alderspoengene blir gitt fra og med det året søkeren fyller 20 år". Går på VGS nå, og dersom jeg studerer første år neste år vil jeg da allerede få alderspoeng? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Men hvordan har disse poengene innvirkning på karakterene/mulighetene for å komme inn på div studier? Endret 27. desember 2008 av Zimmerh Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Men hvordan har disse poengene innvirkning på karakterene/mulighetene for å komme inn på div studier? Godt spørsmål - jeg lurer på det samme. Hvis man har et snitt på for eksempel 4,1 etter 23 fag og etter endt videregående - og etter hvert skal tillegge alderspoeng: Blir det 4,1 + 2 p, altså 4,3, eller 4,1 + 2 del på 23 (alle fagene) og det blir 4, 212 etter eller annet. Dersom man tillegger mange alderpoeng og diverse andre poeng fra høyskole/millitær osv. har dette etter hvert mye å si. Håper man regner poeng som det ble gjort av trådstarter her - at man bare tillegger poeng til snittet - eller så gir det mindre utslag. Men det er mulig du mener noe annet, og da beklager jeg. Men tillot meg å gå videre med dette i forhold til det jeg lurer på. Endret 27. desember 2008 av Ituca Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Lurte på alderspoengene (2 p) i poengjakten. "Definisjonen" sier at "alderspoengene blir gitt fra og med det året søkeren fyller 20 år". Går på VGS nå, og dersom jeg studerer første år neste år vil jeg da allerede få alderspoeng? Er som det står, du får alderspoeng dersom du fyller 20 år i søkeåret. Men dersom du går ut fra vgs, og søker deg direkte inn etter det, får du altså ikke poeng, da du da mest sannsynlig er 19. Man tillegger poengene til snittet ja, så i dette tilfellet blir det 4,1 + 2 = 4,3. MEN: I tillegg regnes ikke alderspoeng med i primærvitnemålskvoten, men i sekundærkvoten, så da er snittet for å komme inn høyere; nemlig 60 stp (2008), om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå