Nargon Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hei. Jeg har plan om og lage En CD spiller med bil stereo ting: CD spiller (Nettilkobling: 11-14,4 V negativ jord.) 2x Diskant høytalere ( For innfelt montering. Maks. effekt: 120 W (20 W RMS). Basselement: 5" med 5,4 oz magnet. Mellomtone: 1" ASV. Diskant: 1/2" PEI. Impedans: 4 W. Frekvensomfang: 80 Hz–20 kHz. Lydtrykk: 86 dB 1 W/1 m. Monteringsdybde: 52 mm. Ø 134 mm. Frontgrill: Ø 160 mm. Leveres i par med 2 x 3 m høyttalerkabel.) Og da er meningen og kunne kjøre det med Stikkontakt strøm fra veggen. Jeg skal da lage Kassen som dette over skal kunne Være i. legger ved bilde. Rød: 2 høytalere Grøn: Håndtak Blått: CD spilleren med FM/AM Brunt er Tre kassen som alt skal vær i. Hva må gjøres? Noen guider på internett? Eller er det ikke muligt? Mvh Gøran aka Nargon Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) du trenger: - ein omformer fra AC til DC - forsterker - sikkringsskap til bil sikringer (dei koster ikkje mykje) Alle minus kablene kobler du sammen og alle pluss kablene setter du sikring på. Det er ganske enkelt. Du burde og ha ei vifte i boksen forsterkeren og omformeren kan lage litt varme. EDIT: Hjelp til koblingen: Endret 29. februar 2008 av BigJaffa Lenke til kommentar
Nargon Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Hei er Forsterker et must ? har ikke planer om Noe Diskotek Anlegg, bare et lite greit ett for og ha i garasjen/bua og rommet liksom. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 ein cd-spiller gjer bare ca 50w, vist du skal ha eit basselement må du nesten ha ein liten forsterker. Det hadde vært billiger å bare kjøpe seg ein cd-speler. Lenke til kommentar
Nargon Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Ja, men plannen var og lage Kasse i et Kunst og håndtverk prosjekt. Men ser ikke så lyst ut. Krysser fingrene for litt hjelp fra oven i fra når det gjelder overtaling av foreldre. hjelp får jeg nokk enkelt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 ein cd-spiller gjer bare ca 50w, vist du skal ha eit basselement må du nesten ha ein liten forsterker. Det hadde vært billiger å bare kjøpe seg ein cd-speler. En cd-spiller gir normalt 50W peak, og rundt 25W rms, mens høyttalerne gir 20W rms. Da ser jeg ikke helt noe poeng i å kjøre høyttalerne på en egen forsterker.. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 ein cd-spiller gjer bare ca 50w, vist du skal ha eit basselement må du nesten ha ein liten forsterker. Det hadde vært billiger å bare kjøpe seg ein cd-speler. En cd-spiller gir normalt 50W peak, og rundt 25W rms, mens høyttalerne gir 20W rms. Da ser jeg ikke helt noe poeng i å kjøre høyttalerne på en egen forsterker.. etter det som han skreiv skulle han og ha ein sub, vist han ikkje skal ha den suben så er det bare til å kjøre høgtalerane inn på cd-speleren. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 ein cd-spiller gjer bare ca 50w, vist du skal ha eit basselement må du nesten ha ein liten forsterker. Det hadde vært billiger å bare kjøpe seg ein cd-speler. En cd-spiller gir normalt 50W peak, og rundt 25W rms, mens høyttalerne gir 20W rms. Da ser jeg ikke helt noe poeng i å kjøre høyttalerne på en egen forsterker.. En høyttaler "gir" ikke 20 watt. Om en bør bruke forsterker eller ikke, har ingenting med hvor mye effekt høyttalerne tåler. Hvor stor en forsterker evt. bør være har heller ingenting med hvor mange watt høyttalerene tåler. Watt sier overhodet ingenting om en høyttaler som er av betydning. Det som er viktig å huske på er at forvrengning er høyttalerenes værste fiende. En liten forsterker vil bli kortpustet lenge før en stor forsterker, så faren for å ødelegge høyttalerene er mye større med en liten forsterker enn med en stor. Man kan egentlig ikke få en for stor forsterker. Er ikke noe problem å bruke en 200W forsterker på 20W høyttalere. Unngår du forvrengning tåler høyttalerene utrolig mye. En bilspiller gir noe mellom 12 og 15 Watt ut. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Vi har faktisk en sånn sak stående på hytta, ikke noe sub på den da, men 4 stk høytalere. Veldig greit på et sted uten 230volt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå