Gå til innhold

Har Arch, nettopp installert Ubuntu

Øsse

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har Arch og Vista på PCen min fra før og installerte tidligere i dag Ubuntu. Under installasjonen valgte jeg å ikke installere en bootloader siden jeg har GRUB fra før gjennom Arch. Tenkte da å bruke denne til å boote alle tre OSene.

Lurer derfor på om noen som har Ubuntu (64-bit, om det spiller noen rolle) kunne lagt ut detaljene rundt det å boote Ubuntu fra sin menu.lst. Har sett rundt på Ubuntus fora (og Google) men har ikke funnet det jeg leter etter.

Takker for hjelpen :)

Edit: Installerer Ubuntu GRUB på root selv om jeg velger det vekk under installasjonen? Kan jeg derfor bruke chainloader+1 ?

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu booter vel forsåvidt ganske likt som Arch gjør. Det som er forskjellen er partisjonen det ligger på, og evt. navnet på kernel og initrd-fil.

Mounter du ubuntu-partisjonen fra arch, så ser du hva kernelfila etc heter. Da kan du bare bruke Arch-entryen i menu.lst som "mal", og putte inn Ubuntu der.

Du kan bare bruke chainloader+1 om GRUB (eller en annen bootloader) er installert på partisjonen. Det gjøres såvidt jeg vet ikke om du velger bort GRUB, men jeg er ikke sikker..

Lenke til kommentar

Prøv denne :

title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic

root (hd0,1)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=149df561-8e50-41bc-8073-596a2890ad5f ro splash

initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

quiet

title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)

root (hd0,1)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=149df561-8e50-41bc-8073-596a2890ad5f ro single

initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

Bare husk å sette riktig disk. Du har antageligvis ikke ubuntu'n på hd0,1 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...