Mademoiselle Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg tenkte kanskje det ville være morsomt å ha en tråd der du kan skrive typiske kjennetegn ved dialekten din, så folk kan lære noen typiske trekk. Det kan for eksempel være kjente ord og da med uttalelse. For eksempel er dialekten i Kristiansand cirka slik: Æ ska bage kage... Man kan selvfølgelig også spørre om spesielle ord eller setninger man lurer på hvordan skal skrives. Det er så klart ikke mulig å lære en helt ny dialekt over nettet, men her kan man spørre om ord, uttrykk og små oversettelser dersom man er interessert. Selv synes jeg det er veldig gøy å kunne si et par setninger på en annen dialekt. Jeg er forresten veldig interessert i å lære meg noe på Arendalsdialekt, så hvis noen arendalitter leser dette emnet, hadde det vært helt topp om dere kunne skrive et eller annet på dialekten deres! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg er fra Arendal. Snakker ikke den mest spesielle arendalsdialekta, men vet jo hvordan den høres ut. Kommer ikke på noen spesielle ord eller utrykk i farten, men hvis du lurer på noe, er det bare å spørre. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Er fra kvinnherad og her har me ein del spessielle ord: Leste over uttrykk fra kvinnherad: A aua = øyne ant= andre mann asete, du e så asete = vimsete, du gjere mykje ut av deg, du e vimsete amper, du e så amper = hissig/sint, du er så hissig/sint Ani, vera ani = bort i, vera bort i noe Attåt = ved siden av Akslo = skuldera Allslagsverjakka = allværsjakke Attegløyma = ugift dame Asen - Travel / Hastig Avonssjuk - Misuneleg Avonssykja - Misunelse / Ikkje una andre noko Asjele - Voldsomt så... (nokon bedre her?? ) Adle i hop = alle sammen Attåt = ved siden av B Braut'n = bøllete, frampå oppførsel Besa = sladre Besetut = sladrehank Bale = vanskelig Boss = søppel Brelonge = bortskjemt barn Breling = sutring Brokjo = buksa/bukse Bokso = bukse / buksa Badla = tobakk Bossbrennerisvingane = svingane mellom Raudstein og Herøysundet Basarholmen = Halsnøy Beigen = omgangssyka, spysjuko Bås = søppel Båspåse = søppelsekk Basje = ekkelt / stygt Bragafakir = årsmøte til Frp (?) Brøste = Kortsida på huset Biringt - Elendigt Brønna - Gje dyro vatn Basje = gale/Fælt Bråna = å tina Benkjen = sofaen C D Dillo = opptatt va nåke - få dillo på nåke... Dissa = Huske, føyse, reile Dåddis = soss Dønn, eg e dønn tett = heilt, jeg er helt tett ( i naso f.eks) Disjen = disken Dalka = ta på noen, kose/stryke Duale= møkje/rikeleg Da kosta sylteflesk = det er veldig dyrt Divanen = sofaen/sovesofa Ditta e goe greie = dette er gode greier E E på fisje = er på fisketur Epatraktor = Volvo F Få pelo = bli stressa Flåga = flue Fus = første mann Fyka / fauk, føke, flydde, = fly Fjosen = Fjøset Fjong = fin Fela / å fela = vera redd, då mest mørkredd Flonso = influensa Fjelga seg = pynta seg Få hetto - Bli redd/urolig G Glasbråt / Glasbrot = glasskår Gångsperr = stiv og støl etter trening Grei å kvila auene på = fin å se på Gje da havre = gje gass / gje alt Gjømma å leita = gjemsel Grina, grein = gråte God sos = gode greier Gudlabadne= gullungen Gudlafolk= kjære vene? Gammle Erik = djevelen sjølv Grautapikk = litt graut H Hu hi = hun andre Han hin = han andre Hanntikk (Hantikk)= Flått Ha pelo = vera vettskremt Huo = Luen Heftøy = Halsnøy Hi sio = andre siden Heise, da va no heise = voldsomt, det var nå voldsomt Honen = helsiken Hålveito = grøftekanten Hydna = hjørnet Hin manen = djevelen Helj/heljo = helg Hendarløysa = bort i veggane Holkje = glatt Heitaflaga = hetetokt Hotta - huska Hire – Kaldt Honntjokt=møkje; honntjokt med folk Hommelsboto= under kne I Indre luten = frå Uskedalen og innøve i Kvinnherad Inngjøno = innover Iiiiiilt = når det er meir enn vondt Ikodn = ekorn Iloga = bekymra for Isskjerebolle = kråkebolle J Jabba= masa Jompers = genser Jaffal = i alle fall Jysli / jysla = veldig / jævlig Jækla bra = veldig bra / jævlig bra Jomme = rømme Jommagraut = rømmegrøt Juke = e du løyen/ tåssen Jadl = hydla K Kanakas= dritfull ( Halsnøy) Kjekk = snill, men ikkje nødvendingvis fin å sjå på Ka då? = hvorfor det? Kånete, du kler deg så kånete = gammel kone, du kler deg som en gammel kone Kubba = så full at du har sovnet Kødde du? = tuller du? Koffor? = hvorfor Kossn/Kossen = Hvordan Kim = hvem Kaffårnåko? = hva for noe? Knale = løye Kjaken = kinnet Kna = "kosing" Kje = ikkje (ikke) Kovna, no kovna eg = varm, nå er jeg altfor varm Klamphoggar= person som gjer dårlig arbeid Kisteveit = gamledagers drenering, ble bygd i flat stein - en lang kasse som fungerte som rør, feks under en vei. Kveksle = tennved Knorpa = kneppe sammen f.eks mat. Kavete = stressande Kaven = stressa L Løyen = morsom (f.eks han e løyen) Løye = morsomt Lubbe = sokker Lång i masko = forbausa / overrasket Løkjel = nøkkel Lyte du få t = må du få til Låke = ikkje i form Lemen = loftet Luska = spionera Lork = vedapinne Liteveta/litevetta = litegrann Lagele= gunstig Lesta = late som om M Mesa = sutra Møsing = sutring Magasjau = omgangssyken Møkings = dritfull Møka = bonden har spredd dyre møkk som gjødsel på jordet sitt Møne = oppunder hustakhjørnet Mygla = mugg, muggsopp Mekra = masa Muggen, hu va muggen = sur, hun var sur Mosommel - homla N Noio = bli stressa, få panikk o.l No blei du øvejidd = Nå ble du overrasket Neven = hånden Nerøve = nedover Naso = nesen Nåvo = hushjørna Nett, eg ska nett sjekka = Bare, eg skal bare sjekka nesta bygdo = nedre del av bygdo Naderen / nada = heilt tomt Neit - kink i nakken O Onge = Barn Oppøve = oppover Obmen = ovnen P Pelo = stressa o.l Ponga = punktere Pikyndning = 1 års hjortekalv Pitla = pille, plukke, skrape Pysja = kviskra / hviske Peta seg = skyndte seg Piren – Trøtt Pisternakel = tynt menneske Q R Reila=dissa/føysa Rolponge = tullete barn Rolpesokkatøys=tull Rusbole = ustellt hår S Sting= Hold ( smerte/stikking i brystet når du trene) Skesse/ skeise = skøyter Stripo = lang vei stripe mellom Husnes og Herøysundet Smalen = sauen Skjøynebrett = frisbee Siso = lokka på sauene Sjossa / å sjossa = å vera klønete / stressa Sjeta = det brune inne i krabben Sjeto, eg har sjeto = magasjua, eg har magasjau Slummen = Høylandsbygd (mulig litt internt på Basarholmen!!) Stia, å stia, i fjosen å stia = gå i fjøset å stelle dyrene Sjykjo = vedskjulet Sjykjeskukkjen = loftet /andre etasje på vedskjulet Setlabok = Lommebok Sløkkis = sjuvsover, trøtting Svinte = fort / rask Skottra= kræsje et bryllup eller en fest man ikke er invitert til, man kler seg ut og underholder med å fremføre (helst hjemme snekret) dikt eller sang. Ser spøkje ut - ser ikkje bra ut So = så T Tåsjen = teit Ta seg ein strekk = kvila Tasko = vesken Tvågo = vaskefille Tuka deg = flytt deg / roa deg (ro deg ned) Tråklete - problemfullt/vanskeli Tåssen = rar/teit Tafsa = ta litt mykje på ein person / klå Tjaven – Masete Ta deg eit tebrød/ ei pera - skjerp deg/slapp av/ro deg ned Tjokkelabba=ullsokkar Tålma deg= Ro deg ned/ta det med ro Tålmast= Ro deg ned/ta det med ro U Utgjøno = utover Ulja = olje V Vetlagledo = å vera knisen Vetla = vesle Votta = Votter, vanter Ska du på vift? = skal du ut på noe? Ska du vera me på Vift? = Skal du være med på Vift (uteplass på Husnes) Vaddlasletta / Vaddlasleppa = sludd Våsakle = arbeidskle / utekle når da va ruskaver ute Vidfårig - Dekka stort område (reise mykje, td. ein globetrottar.) Vett a honen eg = vet ikke jeg Vøla=fiksa,ordna noe Vigør=frisk; han e i full vigør W X Y Ytre luten = frå Herøysund og utøve i Kvinnherad Ypsarenno = Takrenna Z Æ Ø Øve = over Øpsta bygdo = øvre delen av bygda Øvejidd = overrasket Å Ådninge, du e så ådninge = rastløs,utålmodig, du er så rastløs/utålmodig Å komma i putlo = havna i trøbbel Å dra t sies = å du store verden Ålstra = Å lage sjau Å vinda = å fisa, å prompa Bur no på fitjar og der seier dei raug for fargen raud, saug for sau osv... blander inn bokstaven g i diverse ord. Lenke til kommentar
Alexander Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Er fra Sandnes og derfor banner i hver settning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå