Gå til innhold

hva koster AS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et aksjeselskap kan stiftes og eies av en person eller det kan være mange aksjeeiere (aksjonærer). Krav til minimum aksjekapital er kr 100.000, som skal være innbetalt før registrering av selskapet. Aksjekapitalen kan inndekkes med tinginnskudd eller penger.

Ønsker man å skyte inn aksjekapitalen i form av tinginnskudd pålegger aksjeloven stifterne å sørge for at det blir utarbeidet en særskilt redegjørelse om tinginnskuddet, dvs. overtakelse av andre eiendeler enn penger. Redegjørelsen skal bekreftes av statsautorisert eller registrert revisor og skal videre vedlegges stiftelsesdokumentet. Se Aksjekovens kapittel 2 § 2-6 for nærmere informasjon om tinginnskudd.

Lenke til kommentar
Aksjekapital er kapital i selskapet og kan brukes til driften.

Hvordan du skaffer disse har ingen betydning (om du låner privat og skyter de inn, eller har pengene på bok).

altaå jeg har jo de pengene, men jeg lurer egentlig på hva skjer med de pengene videre? får jeg brukt dem for å drive bedriften rett og slett, altså for å betale leie på lokale for eksempel eller betale de første fasteregningene kanskje? eller blir de 100 000kr brukt til noe annet? jeg betaler de penga til noen? eller har jeg dem i bedriftskonto kanskje?

Lenke til kommentar

"...Foretaksregisteret for at selskapet skal bli formelt stiftet. Før en kan få villigheterklæringen fra revisor må det settes inn kr 100 000,- pluss overkursfond på en midlertidig konto.

Viktig å være klar over med ordinært norsk AS:

• Krav til minimum 100.000 kr i egenkapital

• Krav til revisor og årlig revisjon

• Du kan bli ansatt i eget selskap

• Du har begrenset din personlige risiko "

Informasjonen er tatt fra firmahjelp.no

For å forklare de 100.000kr i egenkapital på en rask måte:

De pengene er hva firmaet er verdt når det starter. Du har aksje i verdi av 100.000kr (100%)i firmaet.

Det er mulig å dekke opp aksjekapitalen med gjenstander i stedet for penger, men dette må takseres av en offentlig godkjent takstmann før de kan inngå som en del av aksjekapitalen.

Du kan selvsagt legge inn mer penger i firmaet ved oppstart om du vil og har pengene til det.

Håper dette hjalp deg med spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...