Gå til innhold

Kan man klage på skanning av dias?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Benyttet meg av tilbudet til en kjent fotokjede til å få skannet inn en del dias (200 stk). Forventet kanskje ikke ekstremkvalitete da prisen var veldig god, men må si meg svært skuffet over resultatet.

 

Ikke bare var fargene til å grine av, men ca 90 % av bildene var så uklare at de var helt ubrukelige. De duger ikke til å se på en skjerm engang, langt mindre ta ut selv i 10*15 format. Utgangspunktet var bilder tatt med 50 asa velvia film i stort sett veldig godt lys med et cannon eos 5 kamera med tilhørende proffoptikk, så de var knivskarpe. Har til og med noen 50*70 utskrifter av de som er sylskarpe så jeg vet bildene er i orden.

 

Noen som har noen erfaring med å klage på slikt?

 

Jeg skal uansett ta kontakt med fotokjeden i morgen eller mandag da jeg synnes det er helt uakseptabelt. Betalte jo en del hundre for jobben.

 

Jeg ønsker ikke å nevne noe navn på fotokjeden før de har fått sagt sitt, da jeg ikke er noen fan av å henge ut noen på nett uten at de har fått svare for seg. Men tar gjerne i mot råd fra andre som har opplevd tilsvarende el.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var lysbildene montert i rammer med glass?

 

 

Noen var i glassrammer mens resten var i rammer uten glass. Ca halvparten av hver tror jeg. Begge typene var uskarpe og med fryktelige farger.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke klaget på scanning av dias før men klagde en gang på noen bilder som ble kopiert. De hadde fått et kraftig lilla fargestikk og det var ikke noe problem å klage på. I ettertid fikk jeg høre av en som eier og driver en fotobutikk at fargestikk var ganske vanlig når væskene i bildemaskinen var litt for mye brukt eller maskinen ikke hadde blitt justert på en stund. Sånne reklamasjoner var helt uproblematiske sa han og det stemte jo bra med min erfaring.

 

Jeg tror det skal gå like greit å reklamere på scannede dias. Uansett så får du i hvert fall testet kjedens serviceinnstilling og det kan jo være nyttig når du skal vurdere hvor du skal handle senere.

Lenke til kommentar

Pris og kvalitet går hånd i hånd, spesielt når det gjelder fremkalling, scanning og så videre. Ser at mange tar 3-5 kroner for scan av dias, og scanner i én megapiksel. Scanningen tar under 5 sekunder, fargene blir derfor blasse, skarpheten ikke-eksisterende og man får i tillegg gjerne fargestikk.

 

Der jeg jobber, tilbyr vi nå KUN scanning til en dyrere pris da billigscanningen rett og slett ikke holder mål. Kunden får 6 megapiksler som standard (mer kan leveres), vi kan slå på fargerestaurering om dias'ene har fått fargestikk slik at fargene blir justert til et mer opprinnelig nivå, vi kan lette opp mørke partier, skarpheten beholdes, vi bruker automatisk, hardwarebasert digital ICE støvfjerning og de lagres i god JPG kvalitet, evt. TIFF om det er ønskelig. Forskjellen i kvalitet på dette, og såkalt billigscanning, er som natt og dag. Problemet er at hvert bilde tar ca. 2 minutter å scanne, så vi må ta litt høyere pris selvsagt (9 kroner er imidlertid ikke så ille, mtp. kvaliteten). Vi har prøvd rask scanning på standardmaskin... det gir et resultat vi ikke ønsker å stå for. De som ønsker begredelige resultater, får derfor gå et annet sted.

 

Derfor vil jeg anbefale HGA å klage på kvaliteten, og få igjen pengene (de får det neppe til så mye bedre andre gangen). Gå dermed til alle fotobutikker i nærheten og spør hva slags kvalitet de kan tilby. Lever gjerne inn et lite knippe dias til hver (samme dias'ene selvsagt), gjerne noen bra og noen mindre bra, og sammenlign kvalitet. Det finnes også mange firma som tilbyr scanning av dias via postordre.

 

Selv profesjonell scanning vil gi avvik i forhold til utgangspunktet. Derfor kan TIFF være greit å bestille, så har man større frihet til å justere farger, skarphet og så videre selv.

Lenke til kommentar

Ja, ja da lærte man det.

Sånn er det jo stort sett.Høres noe for godt ut til å være sant så er det det gjerne også. Men det var verdt et forsøk.

 

Vil i såmåte berømme Japan Foto som var kjeden. Fikk tilbake pengene uten problemer når jeg klaget på resultatet. Det var i allefall god kundeservice.

 

Nei, må nok bite i det sure eple og betale det det koster for en ordentlig dias-skanner. Eventelt og jeg kan leie en av en bekjent, eller betale 9 kr stykke hos Super8. Er jo faktisk ikke så ille hvis man begrenser anntallet litt.

 

Stusset jo litt over at dette tilbudet kunne være så billige og raske. Sist jeg hold på med scanning av dias på slutten av 90 tallet tok det jo gjerne 2-4 minutter pr bilde for den beste kvaliteten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Om du hadde fått halv pris av en lokal rørlegger, hadde du godtatt at badet ditt ikke var vanntett?
Det er en mangel på badet. Blir mer som om en snekker har panelt en vegg, uten at du har spesifisert noe nærmere, og han har brukt billigste sort granbord. Jobben kan være gjort "ordentlig", men det betyr ikke at det er pent...
Lenke til kommentar
Om du hadde fått halv pris av en lokal rørlegger, hadde du godtatt at badet ditt ikke var vanntett?
Det er en mangel på badet. Blir mer som om en snekker har panelt en vegg, uten at du har spesifisert noe nærmere, og han har brukt billigste sort granbord. Jobben kan være gjort "ordentlig", men det betyr ikke at det er pent...

 

Om scannejobben var utført perfekt og resultatet allikevel ikke var bra så er det ikke noe å klage på.

 

Om scannejobben er utført enten med billig utstyr eller på feil måte og resultatet dermed er dårligere enn man kunne forvente har man all grunn til å klage.

 

Om jeg ber en maler å gi meg prisoverslag for å male en vegg forventer jeg at veggen males uten skjolder og at malingen dekker hele veggen uansett pris.

At maleren kun tok 50% av normal betaling er ingen unnskyldning.

 

Om du leverer bilder til fremkalling/print er det irrelevant hvordan prosessen gjøres, det er sluttresultatet som teller. Holder det ikke mål så kan det påklages.

Lenke til kommentar
Om scannejobben er utført enten med billig utstyr eller på feil måte og resultatet dermed er dårligere enn man kunne forvente har man all grunn til å klage.
Absolutt - men det er hele spørsmålet her: hva kan man forvente? Butikken vet hva de kan forvente å levere til kunden - og har de ikke informert grundig nok om det, er det selvfølgelig klanderverdig. Dersom de _har_ informert kunden, og kunden ikke er fornøyd, betyr det ikke at butikken har gjort noe galt. Da har ikke kunden vært klar nok på hva han ville ha. I så fall er det god kundebehandling å gi kunden pengene tilbake når han ikke er fornøyd.
Lenke til kommentar
Om scannejobben er utført enten med billig utstyr eller på feil måte og resultatet dermed er dårligere enn man kunne forvente har man all grunn til å klage.
Absolutt - men det er hele spørsmålet her: hva kan man forvente? Butikken vet hva de kan forvente å levere til kunden - og har de ikke informert grundig nok om det, er det selvfølgelig klanderverdig. Dersom de _har_ informert kunden, og kunden ikke er fornøyd, betyr det ikke at butikken har gjort noe galt. Da har ikke kunden vært klar nok på hva han ville ha.

 

Så absolutt

Lenke til kommentar
Da har ikke kunden vært klar nok på hva han ville ha.
Så absolutt
For å føye til en konklusjon - slike kunder finnes det en del av...
Amen... nettopp derfor ønsker vi å tilby kun et bra (men også dyrere) alternativ der jeg jobber... og ikke bare på skanning av dias. Vi mister nok noen kunder pga. pris, men de som velger oss blir ihvertfall fornøyde. Så slipper vi å måtte behandle klager og ha gjort en jobb uten å få betalt, og kunden slipper ulempen med å klage, og å levere jobben et annet sted og totalt vente dobbelt så lenge.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...